Historia

Od Pól Mokotowskich po Okęcie. Historia Lotniska Chopina

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2023 05:25
90 lat temu w Warszawie odbyło się uroczyste otwarcie cywilnego lotniska na Okęciu. Wcześniej samoloty musiały lądować na aerodromie na Polach Mokotowskich. Przez wiele lat port lotniczy był powiększany i modernizowany. W 2001 roku nadano mu imię Fryderyka Chopina.
Uroczystość otwarcia portu lotniczego na Okęciu w Warszawie. 28.04.1934
"Uroczystość otwarcia portu lotniczego na Okęciu w Warszawie". 28.04.1934 Foto: NAC/dp

‒ O międzynarodowych lotniskach w stolicach poszczególnych krajów mówi się często, że są wizytówką danego państwa ‒ mówił Jakub Urlich, prowadzący audycję "Rozbudowa lotniska na Okęciu". Od 28 kwietnia 1934 roku Warszawa mogła pochwalić się właśnie takim obiektem.

Posłuchaj
04:52 rozbudowa lotniska na okęciu___142_02_i_tr_0-0_10023960647bcc8b[00].mp3 Audycja "Rozbudowa lotniska na Okęciu". Gościem Jakuba Urlicha był Bogdan Chudziak. (PR, 01.09.2002)

Historia stołecznych lądowisk

Już około roku 1910 w Warszawie powstało pierwsze lotnisko. Było zlokalizowane na terenie poligonu Carskiej Kawalerii, czyli dzisiejszych Pól Mokotowskich. Korzystali z niego głównie amatorzy, którzy często podejmowali próby sportowych lotów, często będące ryzykowne. Podczas I wojny światowej nastąpił nagły rozwój lotnictwa wojskowego, który przełożył się na powstawanie pierwszych linii lotniczych. Rozwój lotnictwa, jaki nastąpił w czasie I wojny światowej, spowodował, że zaczęły powstawać pierwsze linie lotnicze. Polski Linie Lotnicze LOT zaczęły swoją oficjalną działalność na przełomie 1928 i 1929 roku. Firma była spadkobiercą Polskich Linii Lotniczych Aerolot, powstałych już w 1921 roku.

Posłuchaj
15:06 radio najmłodszych_ świat wokół nas____4632_96_iv_tr_0-0_11385041647a96f9[00].mp3 "Lotnisko Okęcie ‒ port międzynarodowy" ‒ audycja z cyklu "Radio najmłodszych. Świat wokół nas". Gościem Ewy Baranowskiej był docent Bolesław Orłowski. (28.10.1996)

Z czasem wokół Pól Mokotowskich zaczęła powstawać coraz ściślejsza zabudowa, która była jednym z czynników wymuszających zmianę lokalizacji lotniska. Już w 1924 roku ze środków państwowych zakupiono 460 hektarów gruntów w okolicy osady Okęcie, będącej wówczas poza granicami miasta. Rok później rozpoczęła się budowa lotniska.

Początki działalności Okęcia

Nowoczesna inwestycja kosztowała Skarb Państwa 10 milionów złotych. W 1933 roku ukończono budowę portu lotniczego. W jego skład wchodziły trzy hangary, warsztaty, garaże, betonowa płyta postojowa oraz  przestronny budynek dworca, zbudowany zgodnie z najnowszymi osiągnięciami techniki. Już w 1933 roku na Okęciu lądowały pierwsze samoloty, ale jego uroczyste otwarcie miało miejsce w kwietniu 1934 roku. W ceremonii brał udział sam prezydent Ignacy Mościcki.

Szacuje się, że w pierwszym roku działalności lotnisko obsłużyło ponad 10 tysięcy pasażerów. Do 1939 roku Warszawa posiadała regularne połączenia lotnicze z 6 krajowymi i 17 zagranicznymi lotniskami. Samoloty latały nawet do Bejrutu czy Palestyny. W planach było również uruchomienie połączeń transatlantyckich.

Zniszczenie i odbudowa lotniska

Już 1 września 1939 roku na Okęcie spadły bomby. Po przejęciu kontroli przez Niemców zniszczone zabudowania zostały częściowo odbudowane. Umieszczono w nich niemiecką szkołę lotniczą. Teren Okęcia służył również jako zakład naprawczy dla Luftwaffe.

Ponadto na obszarze lotniska zlokalizowano ośrodek badawczy. Prowadziła go niemiecka firma Junkers. W czasie hitlerowskiej okupacji na Okęciu wybudowano pierwszy betonowy pas startowy. Jednak w 1945 roku wycofujące się z Warszawy wojska niemieckie doszczętnie go zniszczyły wraz z innymi zabudowaniami.

Po zakończeniu II wojny światowej za odbudowę stołecznego portu lotniczego były odpowiedzialne m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT. W ciągu dwóch lat wybudowano prowizoryczne budynki, niezbędne do funkcjonowania lotniska. Okęcie zaczęło ponownie działać. Obsługiwało wtedy głównie loty krajowe. Pod koniec lat 40. XX wieku wznowiono połączenia międzynarodowe m.in. z Belgradem, Pragą czy Budapesztem.

Modernizacje portu lotniczego

Lotnisko w Warszawie przechodziło wiele gruntownych przebudów. W 1964 roku nowy projekt modernizacji stworzyli Krystyna i Jan Dobrowolscy. Architekci zastosowali wiele nowych rozwiązań technologicznych, stosowanych już wcześniej w budowie zachodnich portów lotniczych. Otwarcie Międzynarodowego Dworca Lotniczego odbyło się 9 kwietnia 1969 roku, równo 35 lat po oficjalnym otwarciu pierwszego lotniska w tej lokalizacji. Nowe lotnisko było w stanie przyjąć około 2 miliony pasażerów rocznie. ‒ Z portu można polecieć do 27 państw. Siatka linii wynosi około 33 700 kilometrów, są to połączenia europejskie i pozaeuropejskie ‒ tak w 1970 roku na antenie Polskiego Radia o Okęciu opowiadał Dionizy Wilczek, główny dyspozytor Polskich Linii Lotniczych LOT.

Posłuchaj
02:12 na warszawskiej fali - port lotniczy na okęciu___13319_tr_1-1_10675293647b6df0[00].mp3 Archiwalna audycja Polskiego Radia "Na Warszawskiej Fali ‒ Port lotniczy na Okęciu". Jej gościem był m.in. Dionizy Wilczek. (PR, 16.01.1970)

Rozwój lotnictwa wpłynął na dynamicznie zwiększającą się liczbę obsługiwanych na Okęciu pasażerów. Szybko okazało się, że nowy dworzec jest nadal zbyt mały, aby mógł optymalnie funkcjonować. Przez kolejne lata podejmowano różne działania, które miały na celu usprawnienie pracy lotniska.

Od końca lat 80. prowadzono szereg przygotowań pod budowę nowego terminala pasażerskiego. Jego budowa rozpoczęła się w 1990 roku i trwała dwa lata. Przepustowość lotniska wzrosła wtedy do 3,5 miliona pasażerów rocznie. Kolejne rozbudowy i modernizacje portu lotniczego były prowadzone w 2004 i 2013 roku. Zmieniono wtedy m.in. organizację terminali na lotnisku oraz znacznie poprawiono skomunikowanie portu z centrum Warszawy.

WP

Bibliografia:

  1. https://www.lotnisko-chopina.pl/pl/historia.html, data dostępu: 27.04.2021.
Czytaj także

Bolesław Orliński i jego pionierski lot Warszawa-Tokio-Warszawa

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2024 05:35
- Lot Orlińskiego można porównywać z lotem wahadłowca, jeśli nie z lotem na Księżyc – mówił o wyczynie polskiego pilota historyk Karol Murawski na antenie Polskiego Radia. Tego niezwykłego lotu dokonał z obciętym skrzydłem i niemal zatartym silnikiem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tadeusz Góra. Legenda światowego pilotażu. W czasie II wojny światowej wykonał 883 loty

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2024 05:45
Był pierwszym Polakiem i drugim pilotem na świecie, który otrzymał najbardziej prestiżową Złotą Odznakę Szybowcową z trzema diamentami.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Wigura. Mechanik, który władał przestworzami

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2024 05:50
- Przyjęcie, jakie zgotowało Wilno, zwłaszcza młodych, kochanych sprzymierzeńców na lotnisku, stanowiło naprawdę królewską nagrodę za cały nasz trud poniesiony w challengu  - mówił Franciszek Żwirko w archiwalnej audycji z 1932 roku. - Zwycięstwo odnieśliśmy nierozłączną trójką: ja, samolot oraz mój towarzysz w zawodach lotniczych, konstruktor inżynier, kochany przyjaciel Staś Wigura.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zbigniew Burzyński. "Balonem przez kontynenty"

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2024 05:45
104 lata temu, 31 marca 1920 roku, urodził się Zbigniew Burzyński, najwybitniejszy spośród polskich baloniarzy. Był wielokrotnym rekordzistą świata i dwukrotnym zdobywcą pucharu Gordona Bennetta. Swoje doświadczenia opisał w esejach autobiograficznych "Balonem przez kontynenty".
rozwiń zwiń