Historia

100 lat lotów na linii Warszawa - Paryż

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 05:40
16 kwietnia 2021 mija wiek pierwszej międzynarodowej regularnej linii połączeń lotniczych z Warszawy, a miejscem docelowym był Paryż. Loty odbywały się na zasadzie wzajemności i rozpoczęły się 16 kwietnia 1921 roku z Warszawy, a dokładniej z lotniska na Mokotowie - Pola Mokotowskie były wtedy obrzeżami miasta i tam zlokalizowane było pierwsze lotnisko.
Pasażerowie samolotu, rok 1929.
Pasażerowie samolotu, rok 1929. Foto: NAC

Wtedy jeszcze nie istniało przedsiębiorstwo państwowego przewoźnika, na którego powstanie trzeba było zaczekać do 1 stycznia 1929 roku. Od tej daty istnieje spółka akcyjna "Linje Lotnicze LOT", powstała z połączenia prywatnych firm Aerolot, Aero oraz Śląskiego Towarzystwa Lotniczego. Należy stwierdzić, że pierwszy światowy narodowy przewoźnik powstał 10 lat wcześniej i były to holenderskie linie KLM.

Jak podaje okolicznościowy biuletyn Urzędu Lotnictwa Cywilnego - "100 lat lotnictwa w Polsce" - "W Polsce początki rozwoju transportu powietrznego przypadły na trudny okres odbudowy po zniszczeniach wojennych oraz integrowania trzech byłych zaborów. Mimo tych priorytetów władze odrodzonego państwa doceniały od samego początku sprawy lotnictwa cywilnego. Wyrazem tego było m.in. przystąpienie Polski do Międzynarodowej Konwencji Urządzającej Żeglugę Powietrzną, podpisanej w Paryżu 13 października 1919 roku, która była pierwszym aktem prawnym regulującym funkcjonowanie transportu lotniczego".

Marcin Wilków opisując początki polskiego lotnictwa podaje ciekawe informacje dotyczące warszawskiego lotniska, z którego odbywały się wzajemne loty międzynarodowe i krajowe. Należy dodać, że równocześnie z otwartą linią Warszawa - Paryż zaistniała także w 1921 roku pierwsza regularna linia krajowa Poznań - Warszawa, zorganizowana przez Poznańskie Towarzystwo Lotnicze "Aerotarg". Walków opisując lotnisko w Warszawie podaje: "Lotnisko Mokotów zajmowało część dzisiejszego Pola Mokotowskiego. Miało gliniasto-piaszczystą nawierzchnię, która w trakcie deszczu szybko stawała się błotnista. Niejednokrotnie z tego powodu trzeba było je zamykać. Było też mniejsze niż dzisiejsze Okęcie - oś wschód-zachód mierzyła 1550 metrów, a północny zachód - południowy wschód - 470 metrów".

Należy również wspomnieć, że ówczesne samoloty pasażerskie zasadniczo w niczym nie przypominały tych obecnych. Mogły zabierać na pokład od 4 do 10 osób wraz z ich bagażem. Zawsze też, od początku międzynarodowych połączeń, w samolotach tych przewożona była poczta lotnicza. Bywały i takie sytuacje, że zamiast części pasażerów przeloty organizowane były także do transportu większych partii towarów. Flota lotnicza w początkach powstawania linii przewoźników składała się zazwyczaj z odpowiednio dostosowanych samolotów wojskowych. Stąd niewielka liczba pasażerów, których podróże raczej nie były podyktowane celami turystycznymi, lecz koniecznością przemieszczania się w ramach biznesowych, politycznych czy naukowych potrzeb.

Tymoteusz Pawłowski opisuje pierwsze pomysły utworzenia transportu lotniczego: "W latach dwudziestych, gdy komunikacja lotnicza była dopiero organizowana, proponowano trzy modele jej rozwoju. Pierwsza grupa państw (Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Holandia – a więc państwa kolonialne) proponowała zasadę »wolności powietrza«, zgodnie z którą wszelkie szlaki powietrzne powinny być dostępne dla wszystkich, którzy tego potrzebują – tak jak w żegludze morskiej. Drugie rozwiązanie – system koncesyjny – preferowali Niemcy (a za nimi Francuzi): korzystające z przestrzeni powietrznej przedsiębiorstwa musiały wnosić odpowiednie opłaty. Powszechnie jednak skłaniano się ku trzeciemu rozwiązaniu – eksploatacji szlaków lotniczych na zasadach wzajemności i równoległości z innymi państwami zainteresowanymi. Ostatecznie zapanował model trzeci, najbardziej nam odpowiadający".

Opisując powstawanie międzynarodowych połączeń z Polski wskazuje na swoistą rywalizację między towarzystwami brytyjskimi i francuskimi. Jak się okazało - Anglicy mieli zbyt wygórowane żądania finansowe, a Francuzi postawili na otwieranie linii miedzy stolicami europejskimi. Tak właśnie w 1921 roku powstało połączenie Warszawa - Praga Czeska - Paryż.  Wówczas było to wydarzenie wielkiej wagi, mające sensacyjny charakter w anonsach prasowych. Choć tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na taką podróż, połączenie lotnicze Warszawa - Paryż niesamowicie wpływało na wyobraźnię Polaków.

PP

Zobacz więcej na temat: HISTORIA lotnictwo II RP
Czytaj także

"Lataj LOT-em" – to hasło zobowiązywało

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2024 05:45
- Przyjechałem na wezwanie zamieszczone w Polskim Radiu, żeby pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT zgłosili się jak najszybciej do Warszawy - wspominał pilot Ludwik Schultz swój powrót do pracy w 1945 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zaczęło się od Cykacza. Początki Polskich Zakładów Lotniczych

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2020 05:40
93 lata temu, 21 grudnia 1927 roku, Rada Ministrów wydała rozporządzenie o wydzieleniu Państwowych Zakładów Lotniczych. Zakłady powstały z przekształcenia Centralnych Warsztatów Lotniczych (CWL) w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stanisław Rogalski. Od samolotów RWD do NASA

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2024 05:50
Był jednym z najwybitniejszych inżynierów przedwojennej Polski. W ciągu swojego długiego i bogatego w doświadczenia życia konstruował legendarne polskie samoloty, brał udział w projektowaniu amerykańskich odrzutowców, a nawet… łazików księżycowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Franciszek Misztal - wybitny przedwojenny konstruktor lotniczy

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 05:40
Dzisiaj przypada 120. rocznica urodzin wybitnego polskiego inżyniera i konstruktora lotniczego Franciszka Misztala. Na jego desce kreślarskiej narodziły się m.in. "Karasie" i "Wilki". 
rozwiń zwiń