X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

Karol Beyer – pierwszy polski profesjonalny fotograf

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2020 05:50
W wieku dwudziestu kilku lat postanowił zmienić swoje życie i zainteresował się absolutną nowinką techniczną – fotografią. Dzięki jego dziełom możemy przekonać się jak wyglądała Warszawa połowy XIX wieku.
Autoportret Karola Beyera z 1861 roku
Autoportret Karola Beyera z 1861 rokuFoto: Polona

8 listopada 1877 roku w Warszawie zmarł Karol Beyer, pierwszy zawodowy fotograf warszawski, twórca polskiej fotografii profesjonalnej i numizmatyk.

Posłuchaj
13:49 beyer.mp3 O pierwszym polskim fotografie w audycji Piotra Kędziorka z cyklu "Poranek Dwójki" opowiadały Danuta Jackiewicz i Katarzyna Madoń-Mitzner, autorki albumu i wystawy poświęconych Karolowi Beyerowi. (PR, 05.03.2012) 

Polak z wyboru

Karol Beyer wprawdzie urodził się już w Warszawie, ale był Polakiem z wyboru. Jego rodzice przybyli z Niemiec. Ojciec był pruskim urzędnikiem, który przyjechał do Warszawy po trzecim rozbiorze i pozostał w mieście po utworzeniu Księstwa Warszawskiego. Matka Henryka z domu Minter pochodziła z kolei ze Szczecina i przeniosła się do Warszawy za namową swojego brata Wilhelma, który był wojskowym i architektem.

Młody Karol Beyer początkowo uczęszczał do Liceum Warszawskiego, którego niestety nie zdołał ukończyć. Nie stało się to za sprawą jego złej nauki, chociaż paradoksalnie miał słabe wyniki z języka niemieckiego. Ostentacyjnie podkreślał swoją polskość i nie przepadał za nauką języka swoich przodków. Beyer zakończył edukację w Liceum Warszawskim w 1831 roku, ponieważ szkoła została zamknięta w ramach represji po stłumieniu Powstania Listopadowego.

Panorama Warszawy, widziana z perspektywy mostu Kierbedzia - fotografia Karola Beyera z 1863 roku. Foto:Polona Panorama Warszawy, widziana z perspektywy mostu Kierbedzia - fotografia Karola Beyera z 1863 roku. Fot. Polona.pl

W związku z tym postanowił rozpocząć praktyki u swojego wuja Karola Mintera, który w Warszawie prowadził niewielką odlewnię wyrobów metalowych. W tym czasie zaczął interesować się swoimi przyszłymi pasjami – numizmtyką, a niedługo później fotografią.

Dokumentalista Warszawy

Dzięki pieniądzom zarobionym w zakładzie odlewniczym wyjechał do Paryża, w którym zapoznał się z tajnikami wykonywania fotografii. W 1844 roku, po powrocie do Polski, przy ulicy Senatorskiej w Warszawie założył własne atelier fotograficzne i tym samym został pierwszym zawodowym fotografem w Warszawie. Wykonywał głównie portrety oraz uwieczniał miejskie pejzaże. Używał wówczas techniki dagerotypowej, która polegała na otrzymywaniu obrazu na metalowej płytce.

W 1851 roku odbył podróż do Paryża i Londynu, podczas której zapoznał się z nowinkami technicznymi. Spotkał się z Frederickiem Scottem Archerem, wynalazcą metody wykonywania fotografii za pomocą techniki mokrej płyty kolodionowej, który zapoznał go z jej tajnikami. Beyer dzięki dynamicznemu rozwojowi fotografii zaczął dokumentować życie warszawskiej ulicy. Dzięki temu możemy nawet dzisiaj zanurzyć się w klimat Warszawy, po której mógł przechadzać się młody Stanisław Wokulski.

Procesja w święto Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie - fotografa Karola Beyera z 1861 roku. Wikimedia Commons/domena publiczna
Procesja w święto Bożego Ciała na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie - fotografa Karola Beyera z 1861 roku. Wikimedia Commons/domena publiczna

– Pokazywał Warszawę taką, w jakiej żył. Miasto prowincjonalne, ale szybko się rozwijające. Za pomocą nowego medium, jakim była fotografia, relacjonował stan nowej Warszawy, która tworzyła się na jego oczach – mówiła Danuta Jackiewicz z Muzeum Narodowego w audycji Polskiego Radia z 2012 roku. – Pozostawił po sobie również obraz ludzi tej epoki: mody, jaka wówczas panowała i warszawskiej ulicy.

Posłuchaj
12:38 25.11.14 Danuta Jackiewicz „Beyer pokazywał Warszawę taką, w jakiej żył (…)”.mp3 – Wykorzystywał nowe medium do relacjonowania tworzenia się nowej Warszawy – mówiła o Karolu Beyerze Danuta Jackiewicz z Muzeum Narodowego w Warszawie. (PR, 25.11.2014)

Fotograf-społecznik

Swoją działalność prowadził nie tylko w celach zarobkowych, ale też na pożytek polskiego społeczeństwa. Podróżował po kraju i fotografował zabytki oraz współorganizował wystawy "starożytności".

Czas największej świetności kariery zawodowej Karola Beyera rozpoczął się po 1857 roku, kiedy przeniósł swój zakład fotograficzny do najbardziej prestiżowej jak dotąd lokum na Krakowskim Przedmieściu. Z tego też okresu zachowało się najwięcej jego dzieł.

Plac Zamkowy z namiotami wojska rosyjskiego stacjonującego przed Zamkiem Królewskim w Warszawie - fotografia Karola Beyera z 1861 roku. Wikimedia Commons/domena publiczna Plac Zamkowy z namiotami wojska rosyjskiego stacjonującego przed Zamkiem Królewskim w Warszawie - fotografia Karola Beyera z 1861 roku. Wikimedia Commons/domena publiczna

Cztery lata później swoimi fotografiami wpłynął na historię Polski. W końcu lutego 1861 roku sportretował pięciu poległych w trakcie rozpędzenia patriotycznej manifestacji przez carskich żołnierzy. Portrety ciał były powielane i rozpowszechniane w wielu egzemplarzach i wpłynęły na wzrost antyrosyjskich nastrojów w Królestwie Polskim.

Brutalne spacyfikowanie demonstracji doprowadziło do wyłonienia warszawskiej Delegacji Miejskiej, która rozpoczęła negocjacje z Rosjanami w celu uspokojenia sytuacji. W jej skład wszedł sam Beyer, który także wykonał zdjęcie wszystkich członków komitetu. Fotografia ta jest prawdopodobnie pierwszym polskim fotomontażem. W rzeczywistości każdy z delegatów został uwieczniony oddzielnie, a następnie Beyer połączył wszystkie portrety w całość.

Fotografia warszawskiej Delegacji Miejskiej autorstwa Karola Beyera. Foto:Polona Fotografia warszawskiej Delegacji Miejskiej autorstwa Karola Beyera. Fot. Polona.pl

Zaangażowanie patriotyczne ostatecznie zgubiło zakład fotograficzny Beyera. Jeszcze w 1861 roku na kilka miesięcy trafił do więzienia, a po wybuchu Powstania Styczniowego został ponownie uwięziony i zesłany w głąb Rosji. Fotograf w 1865 roku powrócił do Warszawy, ale podczas jego nieobecności konkurencja rozwinęła skrzydła i po kilku latach musiał zrezygnować z dalszego prowadzenia atelier.

sa

Zobacz więcej na temat: HISTORIA fotografia Warszawa
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Konrad Brandel. Fotograf XIX-wiecznej Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 15:15
W "Kwadransie bez muzyki" rozmawialiśmy o jednej z najoryginalniejszych postaci polskiej i, nie bójmy się tego słowa, światowej fotografii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Okaleczony" świat na zdjęciach. Historia fotografii środkowoeuropejskiej

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2020 23:59
- Te fotografie dobitnie pokazują, jak historia się bezwzględnie obchodzi z Europą Środkową. To nie jest świat doskonały, piękny, fantastyczny, ale raczej "okaleczony", czasami w dosłowny sposób - mówił w Polskim Radiu 24 dr Adam Mazur, historyk sztuki, znawca fotografii i autor książki "Okaleczony świat. Historie fotografii Europy Środkowej 1838–2018”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Bułhak – ideolog polskiej fotografiki

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2020 05:55
Ten nieprzeciętny artysta, malarz kliszy i obiektywu, pozostawił po sobie nie tylko znakomite kadry. Jego nauki doprowadziły do wyniesienia fotografii ponad rzemiosło, do rangi sztuki i pozostawiły trwały ślad w języku.
rozwiń zwiń