X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x
Historia

Valentino – pierwszy amant światowego kina

Ostatnia aktualizacja: 06.05.2020 05:30
125 lat temu – 6 maja 1895 roku – urodził się jeden z najwybitniejszych mężczyzn światowego kina. Jego wybitnością była uroda, prawdziwie męska, ale i delikatna, o silnych rysach, ale i ciepłym wyrazie twarzy, a kiedy spojrzał kobiety zazwyczaj wzdychały i mdlały z wrażenia. 
Rudolph Valentino i Carmel Myers w filmie Cała noc, 1918
Rudolph Valentino i Carmel Myers w filmie "Cała noc", 1918Foto: Wikimedia Commons/Domena publiczna/

Potrafił być szarmancki, męski, nieustępliwy, silny, by za chwilę okazać pełne delikatności uczucie. Był pierwszym bohaterem rodzącego się kina, który tak mocno oddziaływał na widownię i przyciągał ją do sal kinowych.

Urodził się we Włoszech, w Castellaneta, małej miejscowości między Taranto i Bari, na południu... tuż przy "obcasie" tego słynnego "włoskiego buta". Co znaczące, wielu biografów zauważa, że także w tym roku bracia Lumière wynaleźli kinematograf... jakby ta koincydencja miała znaczenie dla jego późniejszego życia. Równie znaczący zdaje się być fakt, że był właścicielem wielu imion, co w kulturze Włoch (i nie tylko) imiona te mają wyjednać łaski świętych, w imię których je nadano.

Dla świata został zapamiętany jako Rudolph Valentino, ale dla bliskich był Rodolfo Alfonso Raffaello Piero Filiberto Guglielmi di Valentina d’Antoguolla. Pięknie brzmi ta "litania" harmonijnych imion, jednak w świecie show-biznesu tak długie nazwisko jest przyczynkiem do artystycznego niebytu. Stąd wielu aktorów i aktorek zmieniało i zmienia swoje nazwiska, skraca je, tworzy "zbitki" - swoiste anagramy swoich prawdziwych – a wszystko po to, by brzmiały melodyjnie, chwytliwie i by były łatwe do zapamiętania. Tak też postąpił Valentino – łatwo znajdziemy te elementy jego długiego nazwiska, które stały się jego amerykańskim "znakiem firmowym". Tak, bo w niedługim czasie imię stało się właściwie zbędne – wszyscy mówili jedynie "Valentino" i każdy wiedział o kogo chodzi.

Karierę rozpoczynał jako tancerz, najpierw w Paryżu (Francja), a od 1913 roku w Stanach Zjednoczonych. Są i tacy znawcy jego życiorysu, którzy dowodzą, że tym pierwszym okresie utrzymywał się także jako żigolo. Już wtedy zniewalał urodą. Przez teatr operetkowy, po pewnych perturbacjach, dotarł do San Francisco, gdzie namówiony spróbował swoich sił w filmie. Ówczesne kino było jeszcze na etapie kina niemego, stąd role wymagały od aktorów gry znacznie wyrazistszej, czasami przerysowanej, pełnej ekspresji. Wtedy w kinie głównie "się wyglądało" i to właśnie wygląd aktora lub aktorki był najistotniejszy.

Jak to zazwyczaj bywa w historiach bohaterów Hollywood, zaczynał od kilkunastu mało znaczących filmów. Jako aktor wybił się dopiero dzięki głośnemu filmowi Rexa Ingrama "Czterech jeźdźców Apokalipsy" z 1921 roku. Szczęśliwie dla Valentino jeszcze słynniejsza od całego filmu stała się słynna scena tanga, w której aktor nie tylko pięknie wyglądał, nie tylko czarował wzrokiem, ale też wspaniale tańczył. Od tej sceny kobiety, które miały okazję zobaczyć go w tej scenie, wzdychały wielokrotnie na sam dźwięk jego nazwiska... a te, które go nie widziały, wzdychały podwójnie, wierząc w legendę tej sceny i marząc, by jak najszybciej zobaczyć swojego idola w filmie.

Jeszcze w tym samym roku zagrał w filmie "Szejk" i jako szejk tak dalece rozkochał w sobie damską część widowni, że okrzyknięto go pierwszym amantem kina – pierwszym, bo pozostawił konkurencję "w tyle" i pierwszym tak wielkim męskim idolem kultury masowej. Stał się własnością wielbicieli i z ich zdaniem musiał się liczyć co do ubioru, prezentacji czy fryzury. Zapuszczona broda nie spodobała się, musiał ją zgolić. Kochały go kobiety i on kochał kobiety. W początkach lat 20. dopuścił się nawet bigamii, za co został uwięziony. Wśród wielu kobiet, dla których otwierał swoje serce była też słynna polska gwiazda kina Pola Negri.

Nieoczekiwanie zmarł w Nowym Jorku 23 sierpnia 1926 roku. Powodem było zakażenie po odbytej operacji. Wiele uwielbiających go kobiet nie potrafiło pogodzić się z tym faktem i jak donosiły media smutek ten bywało, że kończył się samobójstwami. Jak bardzo był kochany i podziwiany niech świadczy fakt, że na jego pogrzeb w Hollywood przyszło ponad 100 tysięcy wiernych widzów.

PP

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kino zaczęło się od braci Lumière

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2019 06:02
Metryką chrztu kinematografu jest pierwszy publiczny i płatny pokaz zorganizowany przez braci Lumiere w Grand Café w Paryżu. Nikt nie przypuszczał, że da początek nowej sztuce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Charlie Chaplin – niemy filozof śmiechu

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2015 07:01
Workowate spodnie, za duże buty, melonik i laseczka. Wybielona twarz i charakterystyczny mały wąsik. To znaki rozpoznawcze Charliego Chaplina – legendy kina.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Bestia". Jedyny zachowany polski film z Polą Negri trafił na Blu-ray

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2019 06:00
Najstarszy i jedyny zachowany film z Polą Negri z polskiego okresu jej kariery, czyli "Bestia" Aleksandra Hertza po restauracji cyfrowej ukazał się właśnie na Blu-ray. Wyjątkowe, kolekcjonerskie wydawnictwo z muzyką Włodka Pawlika wydała Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny po ponad 100 latach od premiery filmu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Narodziny narodu". Kontrowersyjne arcydzieło kina

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2020 05:51
Niemy film w reżyserii Davida Warka Griffitha to punkt zwrotny w historii światowego kina, a zarazem jedna z najbardziej problematycznych produkcji, jakie kiedykolwiek powstały. "Narodziny narodu" miały swoją premierę 105 lat temu, ale wciąż budzą emocje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2020 05:50
202 lata temu, 11 marca 1818 roku po raz pierwszy wydana została najsłynniejsza książki autorstwa Mary Shelley "Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz".
rozwiń zwiń