X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

SMS – długa historia krótkiej wiadomości

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2019 05:50
Wiadomości SMS zdobyły serca użytkowników telefonów komórkowych dzięki prostocie i skuteczności. Pomimo konkurencji ze strony internetowych komunikatorów, wciąż utrzymują się na rynku.
Audio
  • Audycja Kamila Jasieńskiego z cyklu "Pierwsze słyszę" - o historii wiadomości SMS i jej perspektywach na przyszłość opowiada Aleksander Siczek, specjalista od komunikacji mobilnej. (PR, 4.12.2017)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: ISOPIX/EAST NEWS

3 grudnia 1992 roku inżynier Neil Papworth wysłał pierwszą wiadomość SMS (z ang. short message service – usługa krótkich wiadomości). Została nadana do dyrektora firmy Vodafone, Richarda Jarvisa.

Długa historia krótkiej wiadomości

Ten – jak na technologiczne standardy  staruszek obchodzi 27 urodziny. Pierwszy SMS znacznie różniła się od tych znanych nam obecnie. Telefony komórkowe nie posiadały wówczas klawiatur, dlatego wiadomość została wysłana przy pomocy stacjonarnego komputera. Jej odbiorca mógł ją odczytać, ale nie mógł odpowiedzieć.

– Wiadomość była bardzo świąteczna i brzmiała "Merry Christmas", czyli "wesołych świąt". Pierwsze telefony z klawiaturą zostały wyprodukowane przez Nokię dopiero rok później – powiedział Aleksander Siczek z firmy Infobip w audycji Kamila Jasieńskiego z cyklu "Pierwsze słyszę".

Co ciekawe, na początku SMS-y były darmowe, ale można je było wysłać tylko w obrębie jednej sieci komórkowej. Dopiero od 1999 roku wiadomości tekstowe mogły być przesyłane pomiędzy różnymi operatorami.

– Ograniczenie wiadomości SMS do 160 znaków wzięło się od pomysłu Friedhelma Hillebranda, który przeanalizował teksty na kartkach świątecznych. Ich przeciętna długość wynosiła 160 znaków, stąd ta liczba – powiedział Aleksander Siczek w audycji Polskiego Radia z 2017 roku.

Ten rodzaj przesyłania informacji okazał się być bardzo użytecznym narzędziem w komunikacji biznesowej. Użytkownicy dostrzegli jego ogromne zalety, co przełożyło się na ekspresowy rozwój technologii.

Szczyt popularności SMS-ów przypadł na 2010 rok. Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny podał wówczas, że przez cały rok zostało wysłanych aż 6 biliardów wiadomości. Oznaczało to, że w ciągu minuty wysyłano przeciętnie 200 tysięcy SMS-ów.

Co dalej z SMS-em?

Liczba SMS-ów przesyłanych pomiędzy użytkownikami sieci komórkowych systematycznie się zmniejsza. Wiąże się to z rosnącą popularnością internetowych komunikatorów tekstowych.

Obecnie SMS-y coraz częściej są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa do komunikacji z klientami w formie krótkich przypomnień, potwierdzeń oraz informacji do bezpiecznego logowania. W szczególności dotyczy to banków i systemów płatniczych, które wykorzystują SMS-y do zabezpieczania transakcji. Są wykorzystywane także do informowania o usługach, m.in. pocztowych i medycznych.

– Myślę, że SMS nie zostanie wyparty. Jeszcze przez kilka dobrych lat będzie miał się dobrze. Wciąż jest prostym i skutecznym sposobem na komunikowanie się pomiędzy różnymi operatorami, który nie wymaga połączenia przez Internet lub Bluetooth – mówił na antenie Polskiego Radia Aleksander Siczek z firmy Infobip.

sa/PP/IAR

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Aleksander Bell - jego wynalazek opanował cały świat

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2019 06:00
"Panie Watson, proszę przyjść, potrzebuję pana" - tak brzmiały pierwsze słowa wypowiedziane przez telefon przez Grahama Bella do jego asystenta Thomasa, zanotowane w dzienniku laboratoryjnym wynalazcy pod datą 10 marca 1876 roku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pierwsza centrala telefoniczna w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2019 05:40
W 1876 roku Amerykanin szkockiego pochodzenia Alexander Graham Bell skonstruował pierwszy telefon. 16 listopada 1904 roku w Warszawie oddano do użytku pierwszą centralę telefoniczną
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zanim powstał Internet, był ARPANET

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2019 05:55
29 października 1969 roku, 50 lat temu, wysłano pierwszą wiadomość przez ARPANET, który jest bezpośrednim prekursorem współczesnej sieci komputerowej.
rozwiń zwiń