X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

Mirosław Ferić - niefortunna śmierć asa myśliwskiego

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2019 08:00
Należał do elitarnego grona pilotów - asów myśliwskich. Był jednym z bohaterów wśród pilotów biorących udział w Bitwie o Anglię. Zginął 14 lutego 1942 roku w wypadku na lotnisku Northolt, gdzie mieściła się baza wojskowa legendarnego Dywizjonu Myśliwskiego 303.
Audio
  • - Wielka Brytania była ostatnia potęgą, która opierała się Niemcom. Hitler rozpoczął wojnę o panowanie w powietrzu, która miała być ostatnim akordem walk na zachodzie Europy - mówił dr Janusz Osica w audycji Andrzeja Sowy. (PR, 14.04.2005)
Piloci Dywizjonu 303 - pierwszy z lewej Mirosław Ferić Pilerić, drugi z lewej John Kent, dalej Bogdan Grzeszczak, Jerzy Radomski, z tyłu w pilotce Jan Zumbach, Witold Łukuciewski, trzeci z prawej  Zdzisław Henneberg, drugi z prawej Jan Rogowski i Eugeniusz Szaposznikow. Autor nieznany, 1940 rok
Piloci Dywizjonu 303 - pierwszy z lewej Mirosław Ferić Pilerić, drugi z lewej John Kent, dalej Bogdan Grzeszczak, Jerzy Radomski, z tyłu w pilotce Jan Zumbach, Witold Łukuciewski, trzeci z prawej Zdzisław Henneberg, drugi z prawej Jan Rogowski i Eugeniusz Szaposznikow. Autor nieznany, 1940 rokFoto: Wikipedia/domena publiczna

Uważał się za Polaka

- Ferić pochodził z mieszanego małżeństwa. Urodził się w 1915 roku w Bośni. Kiedy ojciec Fericia umarł, matka krótko po I wojnie światowej wróciła do Polski i osiedliła się w Ostrowie Wielkopolskim. Mirosław Ferić w Polsce pokochał lotnictwo – mówił prezes Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP gen. pil. Franciszek Macioła.

Po ukończeniu w 1935 roku gimnazjum męskiego w Ostrowie Wielkopolskim wstąpił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Po jej ukończeniu w 1938 roku został przydzielony do 111 Eskadry Myśliwskiej.

Podczas wojny obronnej 1939 roku został zestrzelony w walce powietrznej. Uratował się, skacząc ze spadochronem. Przebył drogę wielu polskich lotników, którzy brali udział w Bitwie o Anglię. Uciekł z internowania w Rumunii i przedostał się do Francji, gdzie trafił do klucza myśliwskiego. Po przegranej Francji znalazł się z innymi lotnikami w Wielkiej Brytanii. Na początku sierpnia 1940 roku został przydzielony do Dywizjonu 303.

src="http://static.prsa.pl/2c9cd5d3-53ff-4dee-a5cd-62a56f784a73.file"

Wśród legend Dywizjonu 303

- Dywizjon 303, w którym służył Ferić obrósł pozytywną legendą, która wcale nie odbiegała od rzeczywistości. Dywizjon składał się z legend, jak np. Jan Zumbach. Jednak Brytyjczycy utworzyli 303 i 302 poznański dywizjon bez większego przekonania – powiedział PAP prof. Maciej Franz z Zakładu Historii Wojskowej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. - Anglicy nie ufali pilotom z Europy Wschodniej. Uważali, że nie potrafią dobrze latać, walczyć, a po przegranej kampanii wrześniowej ich morale upadło.

Ferić opisał to początkowe nastawienie Brytyjczyków do Polaków w swoim pamiętniku, który zamienił się później w kronikę Dywizjonu 303. Do pamiętnika wpisał się król Jerzy VI w czasie jego wizyty w bazie Dywizjonu 303. Z zapisków Fericia korzystał Arkady Fiedler przy pracy nad słynną książką "Dywizjon 303".

Na koncie zestrzeleń porucznika pilota Mirosława Fericia zapisano 9 i 1/3 potwierdzonych zestrzeleń. Jego maszyna była wielokrotnie uszkadzana. W 1941 roku został wysłany na odpoczynek, ale wkrótce na własną prośbę wrócił do dywizjonu.

14 lutego 1942 roku wystartował do lotu treningowego. Jego Spitfire rozbił się w Northolt – Ferić zginął. Został pochowany na cmentarzu w Northwood.

Pilot w trakcie służby został odznaczony Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari, Krzyżem Walecznych oraz brytyjskim Distinguished Flying Cross.

im/PAP

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stanisław Skalski legendą stał się za życia

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2019 08:05
7 kwietnia 1950 roku po kilkunastominutowym procesie opartym na fałszywych zarzutach as polskiego lotnictwa myśliwskiego major Stanisław Skalski został skazany na karę śmierci. Proces poprzedziło brutalne śledztwo w areszcie MBP przy ul. Rakowieckiej w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bitwa o Anglię - Polacy na brytyjskim niebie

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2018 06:05
Kulminacyjnym momentem był dzień 15 września 1940, kiedy doszło do masowego nalotu 500 samolotów Luftwaffe. W trakcie podniebnej bitwy o Anglię podczas II wojny światowej nasi piloci zestrzelili około 170 samolotów niemieckich, a 36 uszkodzili.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gen. Witold Urbanowicz - as polskiego lotnictwa

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2019 08:30
- Nie błagamy o wolność, my walczymy o wolność. Tak miałem napisane na samolocie. W bitwie o Anglię mieliśmy rekord 126 zestrzeleń, przy najmniejszych stratach własnych – wspominał gen. Witold Urbanowicz, dowódca Dywizjonu 303.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Życiowe zakręty Jana Zumbacha

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2019 08:00
As myśliwski Dywizjonu 303, jeden z bohaterów bitwy o Anglię. Po wojnie wiódł niespokojny żywot. Zajmował się przemytem, był najemnikiem w Afryce, prowadził dyskotekę i restaurację.
rozwiń zwiń