X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Historia

Immanuel Kant – filozof z Królewca

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2019 07:20
– Był przekonany, że można mówić o pełnym człowieczeństwie wtedy, gdy dana jednostka zmierza do jakichś ideałów – zaznaczała prof. Maria Szyszkowska. Kant przez całe życie chciał swe ideały zweryfikować.
Audio
  • O życiu, dziele i poglądach Immanuela Kanta mówi prof. filozofii Maria Szyszkowska, aud. Witolda Malesy z cyklu "Alfabet filozofów" cz. 1. (PR,, 4.02.2004)
  • O dorobku filozoficznym, języku prac, sposobie formułowania poglądów Immanuela Kanta mówi prof. filozofii Maria Szyszkowska, aud. Witolda Malesy z cyklu "Alfabet filozofów" cz. 2. (PR, 11.02.2004)
Immanuel Kant, staloryt J. L. Raab (1791), Wikipediadp
Immanuel Kant, staloryt J. L. Raab (1791), Wikipedia/dp

12 lutego 1804 zmarł Immanuel Kant, jeden z najwybitniejszych filozofów, który kierował się maksymą: "Niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie". Filozof z Królewca poddawał znane mu osiągnięcia nauki przeglądowi oraz krytycznej ocenie. Nic dziwnego, że często rozgranicza się dorobek filozofii na: przed Kantem i po nim.

– On nie tylko dał impuls filozofom i przyrodnikom by stworzyć prąd o nazwie neokantyzm, ale jego siła, oddziaływanie inspirujące jest tak wielkie, że w rozmaitych systemach filozoficznych można odnaleźć ślady Kanta – zaznaczała prof. Maria Szyszkowska w audycji "Alfabet filozofów", nadanej w 2004 roku.

Przed Kantem i po nim

Choć wychował się w biednej rodzinie, zdobył gruntowne wykształcenie. Szerokie kontakty zdobył dzięki nauczaniu dzieci z bogatych domów. Spotkania z wykształconymi i oświeconymi umysłami wywarły wielki wpływ na rozwój jego myśli filozoficznej.

Podobno do swojego najwybitniejszego dzieła pt. "Krytyka czystego rozumu" przygotowywał się przez wiele lat, choć samo pisanie zajęło mu niewiele czasu. Ten czynnik mógł mieć wpływ na chaotyczną konstrukcję utworu. – Aby przemyśleć myśl Kanta, zawartą w tym dziele nie należy zaczynać czytania od pierwszej strony lecz od "którejś" – mówiła prof. Maria Szyszkowska. – Ja osobiście podziwiam styl Kanta. On jest zawiły, ale ogromnie piękny.

Kant z Bogiem czy bez?

Kant przyjmował istnienie Boga, ale jego koncepcja moralności nie odnosi się do Absolutu. Moralność bowiem powinna wynikać nie ze strachu przed Bogiem, ale ma być celem samym w sobie.

– Etyka Kanta, jego cała koncepcja moralności, ma charakter autonomiczny – wyjaśniała prof. Szyszkowska. – Oznacza to, że człowiek staje się moralny nie drogą nauki, co mu wolno, a czego nie. Człowiek staje się moralny wtedy, gdy żyje z poczuciem obowiązku, z imperatywem kategorycznym.

– Kant używał terminu "czysty rozum", ażeby podkreślić, że w człowieku są dwie władze poznawcze: zmysły, dzięki którym stykamy się ze światem oraz rozum – podkreślała prof. Maria Szyszkowska. – Czysty rozum jest siłą poznawczą działającą niezależnie od tego, jakie informacje uzyskujemy, jakie wrażenia odbieramy ze świata przy pomocy zmysłów.

Ideały wcielane w życie

– Stajemy się pełnym człowiekiem, o ile w naszym życiu odgrywają rolę określone ideały i o ile działamy zgodnie z naszymi przekonaniami – mówiła o filozofii Immanuela Kanta gość audycji.
Na uznaniu rozdzielności, ale i silnego związku tych czynników polegał nowy racjonalizm i empiryzm Kanta. Filozof zaznaczał też, że jeżeli przestajemy poznawać, a opieramy się tylko na samych zmysłach, nie poznamy prawdy.

Immanuel Kant całe swe życie poświęcił nauce. – Kant całkiem świadomie wybrał życie samotnicze – mówiła prof. Szyszkowska. – Mieszkał sam, ale nie wiem, czy słuszne jest to określenie "życie samotnicze", ponieważ towarzyszył mu nieustannie kamerdyner, który był jego powiernikiem.

Gdy umarł przez pewien czas filozofie innych myślicieli wstąpiły na główny tor epoki. Chociaż Immanuel Kant żył w epoce oświecenia to jego myśl była całkowicie odmienna od myśli tych, którzy oświecenie tworzyli. Jednak 60 lat później nastąpił powrót do filozofii Kanta i jego myśl już nigdy nie została zapomniana.

Kim był, w co wierzył, do czego dążył Immanuel Kant? Posłuchaj audycji Witolda Malesy.

mb

Zobacz więcej na temat: filozofia HISTORIA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Józef Hoene-Wroński chciał objawić ludzkości prawdę absolutną

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2013 07:00
- Hoene-Wroński był myślicielem dość oryginalnym. Uważał się za odkrywcę przeznaczeń ludzkości i apostoła jej odrodzenia – mówił prof. Andrzej Notkowski w audycji ”Kronika niezwykłych Polaków”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Martin Heidegger - z objęć Hannah Arendt w kleszcze narodowego socjalizmu

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2014 12:00
- Jak wiele warta jest twórczość myśliciela, który sam nie stosuje się do swojej filozofii? - pytała retorycznie dr Karolina Wigura w "Sezonie na Dwójkę" poświęconym niezwykłemu związkowi Hannah Arendt i Martina Heideggera.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Monteskiusz, czyli oświecenie

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2015 06:10
– Możemy stwierdzić, że cały nasz świat jest ułożony według Monteskiusza – dr Joanna Żurowska z Instytutu Romanistyki UW. – Łącznie z podziałem władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, z zasadą, że prawo powinno chronić, a kary powinny być sprawiedliwe i stosowne do przewinień.
rozwiń zwiń