Historia

Pierwszy lot naddźwiękowego Concorde’a

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 06:00
45 lat temu, 9 stycznia 1969, w Wielkiej Brytanii odbył się pierwszy lot prototypu pasażerskiego samolotu naddźwiękowego Concorde.
Audio
  • Relacja z wejścia samolotu Concorde do eksploatacji. Korespondencja radia brytyjskiego i francuskiego z premierowego lotu maszyny - fragment audycji "7 dni w kraju i na świecie" (25.01.1976).
Concorde w locie nad Frankfurtem fot. PAPEPA
Concorde w locie nad Frankfurtem fot. PAP/EPA

- Jest to wielki dzień dla Wielkiej Brytanii i Francji – powiedział na londyńskim lotnisku Heathrow dyrektor brytyjskich linii lotniczych w momencie startu pierwszej maszyny.

Concorde nigdy nie odniósł komercyjnego sukcesu, na pokładzie samolotu rzadko był komplet pasażerów, a bilety osiągały absurdalne ceny. Mimo to samolot spędził w powietrzu 27 lat, gdyż za jego powstaniem nie stała czysta ekonomia, a idea - idea naddźwiękowego samolotu pasażerskiego.

Concorde
Concorde przelatuje nad Wieżą Eiffla w 1969 roku. fot. PAP/Photoshot

Geneza

Powstały pod koniec lat 50. XX wieku program budowy naddźwiękowego samolotu pasażerskiego okazał się kosmicznie drogi. Producenci, finansowani przez rządy Francji i Wielkiej Brytanii, wydali na ten cel ponad 1,3 miliarda funtów. W 1977 roku koszt jednego Concorde’a wynosił 121 milionów funtów. Z tego powodu, a także szalejącego w latach 70. kryzysu paliwowego, wyprodukowano zaledwie 20 egzemplarzy z planowanych 90 maszyn tego typu.

- Dziś wieczór, gdy nasz samolot wyląduje w Bahrajnie, a francuski w Rio, świat skurczy się o połowę w porównaniu z obecną chwilą. Jestem pewien, że to dopiero początek - mówił brytyjski minister handlu Peter Shore przy okazji wprowadzenia Concorde’a do eksploatacji w 1976 roku.

Gwiazda w przestworzach

Concorde był drugim, po Tu-144 samolotem pasażerskim, który przekraczał prędkość dźwięku. Rozwijał szybkość 2400 km/h, skracając czas przelotu na trasie transatlantyckiej o połowę. Odległość między Paryżem, a Nowym Jorkiem samolot pokonywał w 3,5 godziny. Do obsługi elitarnej maszyny rekrutowano najlepszych pilotów, a na pokładzie pasażerom zapewniano królewskie traktowanie. Atmosfera urzekła nie tylko ludzi biznesu, ale także znane postacie. Samolotem podróżowali m.in. Margaret Thatcher, Jan Paweł II czy królowa Elżbieta II.
W czasie 27-letniej służby Concorde przewiózł na swoim pokładzie dwa miliony pasażerów i odbył ponad 32 tysiące lotów. Koszt biletu przekraczał 7 tysięcy dolarów.

Katastrofa

Nz: Katastrofa Concorde'a w kwietniu 2000 roku w Gonesse. Fot. PAP/EPA.

Wycofanie ze służby
25 lipca 2000 należący do Air France samolot Concorde rozbił się na obrzeżach miasteczka Gonesse pod Paryżem. W katastrofie zginęło 113 osób. Był to jedyny wypadek  w trakcie użytkowania samolotu, przedtem uważanego za najbezpieczniejszy z będących w użyciu.

Katastrofa miała jednak decydujący wpływ na wycofanie Concorde’a ze służby w kwietniu 2003 roku. Po wypadku liczba pasażerów drastycznie spadała, a jednocześnie rosły koszty obsługi. Dodatkowo, po atakach na WTC z 11 września 2001 roku, zmniejszyło się natężenia ruchu lotniczego .

Posłuchaj archiwalnej korespondencji radia brytyjskiego z momentu startu Concorde’a z lotniska Heathrow w 1976 roku.

mjm

Czytaj także

Katastrofa sprzed lat przed sądem

Ostatnia aktualizacja: 02.02.2010 11:10
Amerykańskie linie lotnicze Continental staną przed sądem w związku z katastrofą francuskiego Concorde'a 10 lat temu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Cud techniki: lot w godzinę z USA do Francji

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2011 14:21
Europejski Koncern Lotniczo-Rakietowy EADS pokazał swój futurystyczny projekt samolotu naddźwiękowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Katastrofa Concorde'a. Sąd: nie ma winnych

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2012 19:09
Sąd apelacyjny w Wersalu uznał, że Continental Airlines nie ponoszą odpowiedzialności za katastrofę Concorde'a w 2000 roku. W tragedii zginęło 113 osób.
rozwiń zwiń