Historia

Ostatni neandertalczycy mogli ukryć się na Gibraltarze

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 05:30
W jaskini Vanguard Cave na Gibraltarze archeolodzy odkryli grotę, która była zasypana piaskiem przez około 40 tysięcy lat, zaś odnalezione tam obiekty mogą ujawnić nowe fakty o neandertalczykach żyjących na tych terenach.
Fragment obrazu Charlesa R. Knighta. Malowidło przedstawiające rodzinę neandertalczyków było kiedyś częścią wystawy w nowojorskim Muzeum Historii NaturalnejFoto: domena publiczna

Neandertalczycy żyli w Eurazji od około 200 tysięcy do 40 tysięcy lat temu. Pod koniec tego okresu, stopniowo wypierani przez ludzi z gatunku Homo sapiens fossilis, osiedlili się m.in. w rejonie Gibraltaru. Naukowcy spekulują, że tutaj mogły znajdować się jedne z ostatnich kryjówek neandertalczyków, zanim wymarli (według innych teorii zostali genetycznie wchłonięci przez człowieka). Na ich obecność w jaskini Vanguard Cave wskazują m.in. szczątki rysiów, hien i sępów, a także muszla ślimaka morskiego.

– Ponieważ piasek uszczelniający komorę miał 40 tysięcy lat, a więc obiekty wewnątrz były jeszcze starsze, wnioskujemy, że musieli to być neandertalczycy – stwierdził Clive Finlayson, dyrektor Muzeum Narodowego Gibraltaru, w informacji przesłanej portalowi Live Science. Archeolodzy wkrótce rozpoczną wykopaliska w grocie, spodziewając się odkrycia m.in. pochówków neandertalskich.

To nie pierwsze ślady obecności neandertalczyków w jaskiniach Skały Gibraltarskiej. W 2017 roku w pobliżu Vanguard Cave naukowcy znaleźli mleczny ząb neandertalskiego dziecka w wieku 4 lat. – Podejrzewamy, że dziecko, prawdopodobnie już martwe, zostało przyniesione do jaskini przez hieny – napisał Clive Finlayson. Wcześniej w tej samej jaskini natrafiono na palenisko używane przez neandertalczyków.

Z kolei w kompleksie jaskiń Gorham's Cave odkryto jeszcze więcej dowodów neandertalskiego osadnictwa i używania narzędzi, w tym rzeźbę, wyryte na ścianach wizerunki fok oraz pióra ptaków drapieżnych, używane jako ozdoby ciała.

Odkrywanie neandertalskiego paleniska w jaskini Vanguard na Gibraltarze w 2013 roku. Fot. Forum Odkrywanie neandertalskiego paleniska w jaskini Vanguard na Gibraltarze w 2013 roku. Fot. Forum

Live Science/mc

Lascaux. Prehistoryczna galeria sztuki, którą otworzył pies

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2021 05:42
Przez grotę w Lascaux przewinęło się wiele pokoleń artystów, zanim została zapomniana na 17 tysięcy lat. 12 września 1940 roku została odkryta przez grupę akwitańskiej młodzieży. Być może malowidła wciąż znajdowałyby się pod ziemią, gdyby nie pewien francuski piesek.

Egipt. Archeolodzy odkryli centrum obsługi chrześcijańskich pielgrzymów z VI w.

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2021 05:50
Monumentalne, kamienne budowle zachowane do pół metra wysokości, odkryli w Marei w północnym Egipcie polscy archeolodzy. Mieszkali w nich w VI w. pielgrzymi, którzy byli w drodze do chrześcijańskiego sanktuarium w Abu Mena.

Kujawsko-pomorskie: odnaleziono nóż bojowy sprzed 1200 lat

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2021 05:50
Niezwykle rzadki nóż bojowy, pochodzący najprawdopodobniej ze Skandynawii, odkryli archeolodzy we Wdeckim Parku Krajobrazowym. Znaleziono go przypadkowo, bo w czasie poszukiwań pola bitwy późniejszego o kilka stuleci.

Małopolskie. Odkryto kopalnię krzemienia czekoladowego sprzed 10 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2021 05:50
Miejsce wydobycia minerału bardzo istotnego dla prehistorycznej zbiorowości odkryto na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. Jak podkreśla kierownik badań dr Magdalena Sudoł-Procyk – to dotąd najdalej wysunięty na południowy zachód w Polsce tego typu obiekt.