X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
82 lata Dwójki

Antoni Wit. Dyrygent radiowych orkiestr

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2017 16:00
Antoni Wit w historii Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny.
Audio
  • Antoni Wit. Dyrygent radiowych orkiestr - audycja Agaty Kwiecińskiej. (PR, 2012)
Maestro Antoni Wit
Maestro Antoni WitFoto: materiały prasowe artysty

W 2012 r. dyrygent opowiadał o swoich związkach z Dwójką i Polskim Radiem. Mówił między innymi o tym, jak pracowało mu się Lang Langiem i czym charakteryzowała się praca z NOSPR-em.

– Tak los zrządził, że byłem związany z orkiestrami radiowymi, najpierw w Krakowie, a potem w Katowicach, ale samo nagrywanie było dla mnie męczącą i ciężką pracą – wyznał Antoni Wit. – Rzadko kiedy ten rezultat bezpośrednio odsłuchiwany był całkowicie zgodny z tym, co sobie wyobrażałem. Ale będąc pracownikiem Radia nie miałem wyboru i w końcu polubiłem nagrywanie. Zaczęło się też nagrywanie płyt, których mam już w dorobku prawie 200. Ta praca sprawia mi coraz większą satysfakcję, a nawet przyjemność.

Gość Dwójki opowiadał też o swoich wspomnieniach związanych z muzyką w Radiu.

– W pamięci utkwiły mi relacje z Konkursu Chopinowskiego, a pierwszy Konkurs, którym się zainteresowałem odbył się w roku 1955. Wtedy była to impreza o ogólnopaństwowym znaczeniu. Cała Polska tym żyła. Wtedy jeszcze nie marzyłem, żeby towarzyszyć finalistom. To marzenie pojawiło się w 1965 r., kiedy studiowałem dyrygenturę w Krakowie. Cieszę, się, że doczekałem aż dwóch Konkursów Chopinowskich, podczas których towarzyszyłem finalistom.

Audycję prowadziła Agata Kwiecińska.

***

Antoni Wit  - Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Narodowej (od stycznia 2002). Wcześniej kierował zespołami: Filharmonii Pomorskiej (1974-77), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977-83), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-92). Z krakowską orkiestrą i chórem dokonał znaczących dla muzyki polskiej nagrań, odbył liczne koncerty i tournée we Włoszech, w Niemczech, Anglii, Francji, Hiszpanii.

W historii Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (wcześniej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia) zapisał się jako najdłużej prowadzący zespół dyrektor naczelny i artystyczny. Odbył z nią liczne podróże zagraniczne, dokonał nagrań archiwalnych, płytowych, filmowych i telewizyjnych - rozpoczął m.in. współpracę z wytwórnią NAXOS. Pod jego kierownictwem orkiestra zyskała zaszczytny tytuł Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

W repertuarze koncertów i nagrań artysty poczesne miejsce znajduje muzyka polska, zarówno kompozytorów wcześniejszych, jak i żyjących. Antoni Wit dokonał wielu światowych prawykonań utworów m.in. Krzysztofa Pendereckiego (Lacrimosa, Agnus Dei), Wojciecha Kilara (dedykowanej mu September Symphony i Sinfonii de motu) oraz licznych pierwszych wykonań w Polsce.

Choć główną domeną działalności Antoniego Wita jest muzyka symfoniczna, artysta odnosił także sukcesy w dziedzinie opery: dla warszawskiego Teatru Wielkiego przygotował premiery "Cyrulika sewilskiego", "Traviaty" i "Balu maskowego", dla teatru operowego w Malmo - "Aidę" i "Konsula", premierami "Halki" dyrygował w Tokio i Trieście.

Nagrywał dla wytworni EMI, CBS, Decca, NVC Arts, Pony Canyon, Camerata Tokyo, Polskie Nagrania, DUX, CD Accord, NAXOS. Zarejestrował m. in. komplet dzieł orkiestrowych Lutosławskiego oraz wszystkie dzieła orkiestrowe i oratoryjne Karola Szymanowskiego. Projekt ten otrzymał wsparcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z New Zealand Symphony Orchestra i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej zrealizował komplet nagrań poematów symfonicznych Karłowicza. Antoni Wit był sześciokrotnie nominowany do nagrody Grammy.

Antoni Wit prowadzi także działalność pedagogiczną - jest profesorem dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a jego studenci zdobywają najwyższe laury na polskich i międzynarodowych konkursach muzycznych.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak