X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Radio Chopin

Adam Bałdych

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2018 09:23
Adam Bałdych
Adam BałdychFoto: Magdalena Paszko

Moje pierwsze spotkanie z Chopinem…

Jak u większości pierwsze świadome spotkanie z Chopinem miało miejsce w szkole muzycznej. Na zajęciach słuchania muzyki nauczycielka przygaszała światło, a w pokoju pachnącym parafiną i starymi meblami oddawaliśmy się hipnotyzującemu czarowi muzyki wielkich kompozytorów granych z szumiących płyt. Wiedziałem, że nie jest to muzyka moich czasów, ale nie potrafiłem oprzeć się jej urokowi.

Przez wiele lat poszukując swojego brzmienia świadomie odcinałem się od klasycznych korzeni. Chopin czy Wieniawski kojarzyli mi się z czasami nie mającymi nic wspólnego z otaczającym mnie światem. Dopiero kiedy trafiłem do Nowego Jorku, wśród zgiełku głośnych ulic i pędu metra stare melodie powróciły z wielką siłą przypominając mi o tradycji, w której wyrosłem i która pobrzmiewa echem w mojej własnej twórczości.


Myślę Chopin, mówię…

Rubato. Szerokie rubato chopinowskie, które w muzyce jazzowej stanowi fundament rozciągania czasu i frazy. Myślę też o pięknych melodiach, które są ponadczasowe i stanowią bazę przetworzeń i nowych aranżacji w niezliczonej ilości współczesnych gatunków. Chopina słychać w muzyce jazzowej, rockowej, hitach takich alternatywnych zespołów, jak RadioHead…


Mój najbardziej osobisty utwór Chopina to…

„Preludium e-moll”.


Chopin na współczesnym steinwayu czy na historycznym erardzie, pleyelu, broadwoodzie?

Najlepiej nie na fortepianie. Jego muzyka może być grana na wszystkim, sam na swoim albumie „The New Tradition” w ostatnim utworze (który pojawił się jako ghost track) zagrałem „Preludium e-moll” sztucznymi flażoletami i jest to naprawdę magiczna wersja tego pięknego utworu.

Zobacz więcej na temat: Fryderyk Chopin