X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Section00
teraz na antenie
Czarne na białych/Dyrygenci, którzy wstrząsnęli światem
22:00 - 23:59
Przemysław Psikuta
Jakub Puchalski
live
Przemysław Psikuta
Jakub Puchalski
następnie
Radio Chopin
Section01

Aktualności

Section02
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
arrow_back_ios
arrow_forward_ios
Biografia dźwiękowa
Rękopisy
Kompozytor miesiąca
Ut musica poesis
Dyskografia
Rozmowy w Polskim Radiu

Romantyk wsłuchany w [operę] klasyka

Chopin jak wiadomo uwielbiał muzykę Mozarta. Już w młodości dał temu wyraz, komponując genialne wariacje na temat „La ci darem la mano” z opery Don Giovanni Mozarta, opracowane w dwóch wariantach: na fortepian solo i na fortepian z orkiestrą. Gdy pojawiała się na afiszach zapowiedź wystawienia opery tego klasyka, Chopin musiał na nim być. Bywał na premierach, ale i na kolejnych przedstawieniach. 18 kwietnia 1830 r. pojawił się na wznowieniu "Czarodziejskiego fletu" w Wiedniu. (sd)
Section44
Section07

W oczach innych

Section12

Ut musica poesis

Section13

Dźwiękowa biografia

Dyskografia

Rachmaninoff plays „Symphonic Dances”

Wśród wielkich pianistów znajduje się jedna szczególna postać, lokowana na samym szczycie hierarchii – a zarazem postrzegana jako przekraczająca miarę wielkich pianistów: Sergiusz Rachmaninow.

Paderewski - Kevin Kenner

Zawsze szanowałem sztukę Kevina Kennera, zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego z 1990 r.: nie efektowną, ale poważną i dążącą do zrozumienia muzyki. Od ładnych kilku, a może już nawet kilkunastu lat, patrzę jednak z wciąż rosnącym zaintrygowaniem jak nieustannie się ona rozwija, jak dojrzewa. Pianista niegdyś po prostu satysfakcjonujący, osiąga dziś mądrość dostępną zaledwie garstce wybrańców. Nie chodzi o aparat gry (ten był i pozostaje nienaganny), ale o przekaz treści, równowagę elementów, logikę i wręcz głębię, oparte na znajomości sensu partytury. Kenner nie szuka przy tym nowych efektów, po prostu odnajduje naturalną – chciałoby się powiedzieć: prostą, ale to pojęcie może być mylące – drogę przez meandry muzyki. Dlatego jego najnowsza płyta z utworami Ignacego Jana Paderewskiego, wydana przez NIFC, ucieszyła mnie przynajmniej tak samo, jak zapowiedź występu podczas festiwalu Chopin i Jego Europa (15 VIII).

Chopin. Hubert Rutkowski on Pleyel 1847

Uczymy się słuchać i używać dawnych fortepianów. Krok za krokiem. I wcale nie jest to łatwy proces.

Fortepian Chopina – Krzysztof Książek

Ten pomysł mógł wydawać się już pewną ekstrawagancją, może nawet przesadą – a jednak otworzył przed nami zupełnie nowe perspektywy, dał wgląd w zagadnienia, które wcześniej mogliśmy jedynie teoretycznie przeczuwać. I pozwolił nie tylko stawiać pytania, ale nawet próbować na nie odpowiadać. W tym roku kolekcja fortepianów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina wzbogaciła się o rekonstrukcję pierwszego fortepianu Chopina – instrumentu, na którym powstały m.in. Koncerty fortepianowe. I który zabrzmiał pod palcami kompozytora w marcu 1830 roku, gdy po raz pierwszy zaprezentował publiczności Koncert f-moll (opublikowany jako drugi, ale powstały jako pierwszy).

Chopin & Viola

Altówka ma wyjątkowo piękny dźwięk. To prawda, nie jest równie błyskotliwa jak skrzypce, ale za to mniej jaskrawa – cieplejsza. Nie jest równie głęboka i bogata, jak wiolonczela, ale bardziej intymna, domowa. Pomysł zagrania utworów kameralnych Chopina z altówką zamiast skrzypiec i wiolonczeli obiecuje więc wejście nie tylko w nowy wymiar brzmienia – lecz jakby w nowy charakter muzykowania. Pozostawiamy na boku wielki styl koncertowy, wchodzimy w przytulny, bliski, rzeczywiście domowy. Chciałoby się powiedzieć: salonowy – gdyby słowo to nie było obciążone szeregiem negatywnych znaczeń, tutaj akurat niemających żadnego zastosowania.

Sibelius - Leif Ove Andsnes

Sibeliusa nie kojarzymy z muzyką fortepianową – i chciałoby się powiedzieć: słusznie. A jednak nie całkiem, co pokazał na swej płycie Leif Ove Andsnes.
Archiwalne płyty

Rozmowy w Polskim Radiu

Polska
Chopina

Europa
Chopina