X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Mityczna opowieść o człowieku - Peer Gynt

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2007 12:31
W Peer Gynt padają uniwersalne pytania: Co to znaczy być sobą? Czy istnieje niebo? Czy kamień, może coś czuć?
Audio

W Peer Gynt padają uniwersalne pytania: Co to znaczy być sobą? Czy istnieje niebo? Czy kamień, może coś czuć? Umysł  widza/słuchacza zostaje wypełniony wieloaspektowymi treściami.

Peer Gynt. Szkic na podstawie dramatu Henryka Ibsena, to najnowszy spektakl Pawła Miśkiewicza. Reżyser podzielił dramat na trzy części. Pierwszą uznać można za dysputę filozoficzną, na tematy życia, świata i kondycji funkcjonującego w nim człowieka. Padają w niej uniwersalne pytania: Co to znaczy być sobą? Czy istnieje niebo? Czy kamień, może coś czuć? Umysł  widza/słuchacza zostaje wypełniony wieloaspektowymi treściami. Dobitne słowa dominują w tej części, ale nie ma czasu na ich kontemplację.

Czas na refleksję przychodzi w drugiej scenie, bo tu bazę stanowi obraz i dźwięk. Zabieg ma uwypuklać sferę cielesną życia człowieka, czyli min. instynkty i popędy. Nie ma tu miejsca na rozum, przewagę nad nim ma tzw. ”ludzkie chcenie”. Część trzecia, pomaga wysnuć wnioski, wynikające z dualizmu człowieka i jego odwiecznych poszukiwań własnego „ja”.

Trzy części stanowią nierozerwalną całość – spójną, wielowymiarową wypowiedź na temat człowieka. Główna postać dramatu - Peer, to swoisty everman. Dlaczego? Bo jakkolwiek zmienia się świta, jakkolwiek zmieniają się technologie, i zmienia się przestrzeń, w której żyje człowiek, gdy pozostaje sam na sam z sobą, zadaje sobie jedno pytanie: kim ja właściwie jestem? Przynależna mu natura duchowa, sprawia, że pytanie ciągle powraca. Peer, stawia je sobie już jako młody człowiek. Cała jego egzystencja okaże się poszukiwaniem odpowiedzi na nie. Pytanie jest ważne, bo jak dopowie jeden z polemizujących z Peerem Mężczyzna: Choćby człowiek zdobył świat cały, a swoje „ja” zatracił pozostaje mu tylko korona z ciernia”. Sama odpowiedź na pytanie: co znaczy być sobą?- okaże się zbyt trudna dla Peera. Nie uda mu się, to nawet z pomocą 4 Mężczyzn, którzy nieustannie będą towarzyszyli tułaczce Peera i z którymi będzie prowadził polemikę na temat człowieka.

 Posłuchaj komentarza reżysera do tej części. Mówi Paweł Miśkiewicz. (499,5 KB)

W drugiej części Peer opuści dom, matkę,  przemierzy tysiące kilometrów z nadzieją, że w innej przestrzeni, łatwiej będzie mu odnaleźć siebie. Ta część jest o wiele bardziej  rozkrzyczana, głośna. Wszystko to za sprawą małp i trolli. Nie da się ich zliczyć, są niemalże wszędzie. Wiją się, biegają, krzyczą. Napięcie sceny potęguje głośna muzyka. Do swojego świata zapraszają Peera, który przecież tak bardzo poszukuje siebie, a jak mówi mu jeden z Mężczyzn: „ Peer masz dobre zadatki na Trolla.” Pada też, chyba najdobitniejsze w tej scenie pytanie: czym różni się człowiek od trolla? Okazuje się, że między ludźmi mówi się: „bądź sobą”, a między trollami: ”poprzestań na sobie”.

Posłuchaj komentarza Doroty Sajewskiej na temat drugiej części dramatu. (1,34 MB)

Rozdwojony Peer, nie odnajduje się także w tym świecie. Powraca do miejsca, z którego wyruszył w podróż życia. Cel nie został osiągnięty. Peer, nadal nie wie, kim jest. To, co jedynie udało mu się osiągnąć, to świadomość, że u kresu życia znajduje się w punkcie wyjścia.
„Obraz człowieka, który starałem się przybliżyć w spektaklu, jest odbiciem bohatera, który pragnie stać się człowiekiem, pragnie udźwignąć boskie zadanie postawione przed nim jako człowiekiem- wyjaśnia reżyser Paweł Miśkiewicz.  To człowiek, który stara się żyć świadomie, celowo dążyć do doskonałości. Jako twór niedoskonały upada jednak. Równocześnie kierunek, który obiera, okazuje się zgubny i musi z niego rezygnować”.

Jedną z kluczowych postaci dramatu, jest  matka Peera.  To postać archetypiczna. Poświęca dużo energii, by skierować syna na „właściwe tory”. Będzie ona  niejako jego sumieniem. Pierwsze słowa, które kieruje do Niego brzmią: ”Peer, ty znowu kłamiesz”.

Posłuchaj komentarza Barbary Krafftówny, która wcieliła się w postać matki, na temat kłamstwa. (904,5 KB)

Posłuchaj jaka jest rola matki w spektaklu. Wyjaśnia Barbara Krafftówna. (473,62 KB)

Na scenie zobaczymy jeszcze: Krzysztofa Dracza, jako Peer Gynta. W postaci 4 Mężczyzn, którzy nieustannie polemizują z Peerem wcielili się: Krzysztof Bauman, Mariusz Benoit,  Adam Ferency, Marcin Troński. W postać ukochanej Peera - Solwejgi, zobaczymy Jadwigę Jankowską-Cieślak, a  Kobietę w zieleni - zagra Katarzyna Figura, jako Ingrydę zobaczymy Jolantę Olszewską lub Joannę  Szczepkowską.

Sztuka wyreżyserowana przez Pawła Miśkiewicza jest szkicem na podstawie dramatu Henryka Ibsena. Szkicem, gdyż tekst dopełniają fragmenty pochodzące z różnych tekstów
XIX-wiecznych.

Posłuchaj, czemu służy ten zabieg. Wyjaśniają Dorota Sajewska i Paweł Miśkiewicz. (1,06 MB)
 
Warto dodać, że o teatrze Pawła Miśkiewicza, mówi się od pewnego czasu, jako o „teatrze introwertycznym". Tym, na czym bazuje reżyser, nie są tylko konflikty, akcja, przebieg zdarzeń, ale bardziej duchowe doświadczenia bohaterów. Reżyser wypracował sobie także specjalną, oryginalną metodę pracy z aktorami. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów : "z podejścia do świata i człowieka wynika określony sposób pracy z aktorem - tworzenie postaci w oparciu o elementy biografii, przeżyć wspólnych dla postaci i aktora. Ważne jest zatem poznanie aktora, wejście w jego rzeczywistość, a następnie wykorzystanie tego, co ze sobą niesie. Nigdy w pracy z aktorem nie zaczynam od analizy postaci, mówiąc: ona jest taka i taka. Rozmawiamy o postaci i jednocześnie o indywidualnych doświadczeniach aktora. Jestem poniekąd więźniem realizmu. Interesuje mnie teatr, z którym można się identyfikować. Boję się pewnych rozstrzygnięć formalnych, ponieważ one pochodzą spoza materii, w której się swobodnie poruszam, spoza psychologii, w której odnajduję motywację działań moich bohaterów."

Ci, którzy zechcą towarzyszyć Peerowi, w poszukiwaniu jego „ja” będą mieli taką okazję.
Premiera spektaklu odbyła się wprawdzie 22 września, na deskach Teatru Dramatycznego w Warszawie, ale ponownie powróci tam, w dniach 6-9 listopada. W październiku Peer Gynt będzie można zobaczyć na Festiwalu Dialog we Wrocławiu (12, 13.10.2007).

Dla zachęty, posłuchaj fragmentu spektaklu. (2,19 MB)

Magdalena Zaliwska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Po drugiej stronie lustra

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2008 09:39
W ramach pierwszej odsłony Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Warszawa Centralna 2008 „Stygmaty ciała” Henryk Miśkiewicz zaproponował publiczności swój premierowy spektakl „Alicja”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podróż w monodramie

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2007 09:27
Walerka, główna postać "Podróży do Buenos Aires", jest postacią uniwersalną, pozbawioną jakiegokolwiek retuszu czy maski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lupa i młodzi twórcy

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2010 10:20
Pod koniec 2009 roku Krystian Lupa zaprosił do swojego Laboratorium studentów reżyserii krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Postawił im pewien warunek: „powinieneś znaleźć "ja", z którym sie utożsamiasz, które cię wciągnie w głąb albo może które cię udręczy, ujawni niechciane rejony. To "ja" jest tu bardzo ważne". Owocem kilkumiesięcznej pracy było kilka spektakli. Dwa z nich można oglądać w warszawskim Teatrze Dramatycznym. Są to: „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” w reżys
rozwiń zwiń

Czytaj także

W służbie rozpędzonego języka- WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2009 13:09
W warszawskim Teatrze Dramatycznym trwa właśnie Winter of Love - Tydzień miłości, któremu towarzyszy szereg wydarzeń teatralnych, audiowizualnych i edukacyjnych skoncentrowanych wokół tematyki miłości, uczuć, erotyzmu. Kluczowym wydarzeniem będzie dzisiejsza (31.01.2009) premiera spektaklu „Fragmenty dyskursu miłosnego" w reżyserii Radosława Rychcika. Na naszych czytelników czekają podwójne zaproszenia.
rozwiń zwiń