X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

"Lot nad kukułczym gniazdem" powraca - WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2009 07:09
W 1977 roku w Teatrze Powszechnym miała miejsce niezapomniana, budząca wiele emocji prapremiera „Lotu nad kukułczym gniazdem” w reżyserii Zygmunta Hübnera. Spektakl w wymowny sposób podejmował temat wolności jednostki w świecie totalitarnej dyktatury. Minęły lata, zmienił się kontekst historyczny, w którym żyjemy, dlatego kolejny powrót do tekstu Kena Kesey’a z pewnością nie będzie już taki sam. Przed premierą trudno powiedzieć czy nie będzie pewnych podobnych rozwiązań scenograficznych, gdyż re
Audio

„Spektakl Zygmunta Hübnera miał siłę, której to przedstawienie z pewnością nie będzie miało - powiedział Polskiemu Radiu Jan Buchwald, reżyser spektaklu. "Przypominam, że rok 1977 był szczególny. Nastroje w społeczeństwie były bardzo napięte. Spektakl był rodzajem rewolty antykomunistycznej. Obecnie żyjemy w wolnym świecie, więc kontekst polityczny odpada. Pozostaje problem psychospołeczny, pewnego mechanizmu, które kiedyś Erich Fromm nazwał ucieczką od wolności" - dodał reżyser. 

„Lot nad kukułczym gniazdem” to pierwsza opublikowana powieść Kena Keseya. Gdy tylko ukazała się na rynku wydawniczym (luty 1962 roku) została entuzjastycznie przyjęta przez amerykańską krytykę i czytelników, a dwudziestoletni wówczas Kesey został uznany za jednego z najbardziej utalentowanych, debiutujących twórców. Wiele wątków przedstawionych w „Locie nad kukułczym gniazdem” autor zaczerpnął z autopsji, a niektóre postaci powieści miało prototypy wśród chorych z Menlo Park w którym Kesey pracował przez jakiś czas, gdy pełnił funkcję sanitariusza na nocnej zmianie. Sam obrońca pacjentów McMurphy, to postać zainspirowana, według słów autora: „tragicznymi tęsknotami żywych ludzi, z którymi miałem do czynienia w szpitalu”. Fikcyjną postacią jest też Wódz. Pełnioną przez niego funkcję narratora autor tekstu uznał za jedno ze swoich największych osiągnięć. Nigdy nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, dlaczego narratorem uczynił Indianina. Ostatecznie uznał to za kwestię natchnienia, którego nie da się wyjaśnić. O czterech drugoplanowych bohaterach wspominał Kesey w jednym z opublikowanych listów, w którym opisał pacjentów z oddziału geriatrycznego. Wśród tych - jak kich określił - „niemowląt cofających się od cywilizacji i rozsądku do całkowitej zależności, mroku, łona, nasienia” znajduje się Chartes, Pete, Maternick, Mellanson.

 

Fragment spektaklu i rozmowa z reżyserem
 
 

Główną postacią powieści Kena Kesey’a jest McMurphy, który trafia do domu dla psychicznie chorych. Wszystko podporządkowane jest w nim Mildred Ratched, siostrze przełożonej. Naszpikowani lekami pacjenci podporządkowali się narzuconym zasadom. Pełen życia McMurphy wprowadza swoistą rewolucję.

W postać McMurphy’ ego wcielił się Tomasz Sapryk, który powiedział Polskiemu Radiu, że z tekstem Kena Kesey’a spotkał się po raz pierwszy w szkole  teatralnej. „ Na studentach, którzy mają po dwadzieścia lat i widzą taką kreację, jaką stworzył Jack Nicholson, jest to niesamowitym przeżyciem. Oglądałem ten film kilkakrotnie, ale kiedy już wiedziałem, że będę grał w spektaklu Jana Buchwalda, odłożyłem film na półkę i myślę, że powrócę do niego dopiero po premierze, żeby niczym się nie sugerować”.

W postać siostry Ratched wcieliła się Aleksandra Bożek, która powiedziała Polskiemu Radiu, że postać przez nia grana wprowadziła pewien terror, robi wszystko, by nic się nie zminiło. "W takich warunkach czuje się bezpieczna. Świat, który stworzyła jest obliczalny, stały. Jest jej  z tym dobrze i chce by było tak jak najdłużej" - dodała.

Na scenie pojawią się m.in Eliza Borowska, Agnieszka Krukówna, Tomasz Błasiak, Jarosław Gruda, Bartłomiej Ostapczuk, Łukasz Simlat, Kazinierz Wysota.

KONKURS:

Na naszych czytelników czekają podwójne zaproszenia na spektakl w dniu 27 lutego. Pytanie konkursowe brzmi: Podaj nazwisko reżysera, który zdobył Oskara za ekranizację "Lotu nad kukułczym gniazdem".

Prawidłowe odpowiedzi należy przesyłać na adres: kultura.konkurs@polskieradio.pl
W tytule wiadomości należy podać tytuł spektaklu, w treści odpowiedź, imię i nazwisko. Ze zwycięzcami konkursu skontaktujemy się drogą mailową.

Magdalena Zaliwska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Mieszkańcy kamienicy w teatrze

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 14:24
Czarna Mańka, pani Maria, Marysia i paniopan Marian to główni bohaterowie głośnej ostatnio książki Sylwii Chutnik „Kieszonkowy atlas kobiet”. Po tę pozycję sięgnął również Waldemar Śmigasiewicz, reżyser związany dziś z Teatrem Powszechnym w Warszawie. Zespół aktorów pod jego kierownictwem w piątek, 6 marca, dał premierowe przedstawienie opowiadające historie bohaterów stworzonych przez warszawską pisarkę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Febe, wróć - WYGRAJ BILET

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2008 11:49
Są silni, otwarci na nowe wyzwania, gotowi by forsować swój punkt widzenia. Helen i Frazer to ludzie sukcesu i nie pragnął niczego więcej. Do czasu… a właściwie do momentu, kiedy w ich domu nie pojawi się tajemniczy gość - Febe. Kim jest i dlaczego wprowadzi do ich życia taki chaos, będzie można dowiedzieć się już 12 grudnia w Teatrze Powszechnym, kiedy to odbędzie się premiera spektaklu „Febe, wróć”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Albośmy to jacy, tacy...

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2007 10:42
"Albośmy to jacy, tacy..." to wypowiedź na temat Polski i Polaków, wypowiedź zainspirowana Wyspiańskim.
rozwiń zwiń