X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Przypomnieć Stażewskiego

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2008 14:13
Dziś wieczorem nad Pałacem Kultury i Nauki pojawi się 9 tajemniczych promieni światła, które ułożą się w abstrakcyjny obraz. W tak nietypowy sposób Muzeum Sztuki Nowoczesnej chce przypomnieć mieszkańcom Warszawy twórczość wyjątkowego artysty Henryka Stażewskiego.
Audio

 

Jeśli pogoda dopisze obraz na niebie ma być widoczny niemal z najdalszego zakątka miasta. Jak wskazuje tytuł pracy „Dziewięć promieni światła na niebie” obraz będzie zbudowany z kilku, różnokolorowych  promieni, które będą przeplatały się tuż nad iglicą Pałacu Kultury i Nauki. Utworzą one abstrakcyjny, statyczny obraz. Malarstwo na niebie wymyślone przez Henryka Stażewskiego po raz pierwszy zostało pokazane 9 maja 1970 roku we Wrocławiu, podczas sympozjum artystycznego „Wrocław 70”. Było to ważne wydarzenie w historii polskiej sztuki, ponieważ artysta  wykroczył poza tradycyjne normy malarstwa. Kompozycję podziwiały wówczas tysiące ludzi w całym mieście. Czy podobnie będzie dzisiaj? Marcel Andino-Velez z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ma nadzieję, że Warszawa jest dziś bardzo dobrze oświetlona. Użyliśmy silnych reflektorów, a współpracownik Henryka Stażewskiego artysta Jan Chwałczyk dostosował pokaz do warszawskich warunków. Wierzę, że dzięki temu projektowi przypomnimy warszawiakom o artyście, o którym zapominać nie można - wyjaśnia.

Henryk Stażewski urodził się w Warszawie w 1894 roku i zmarł w Warszawie w wieku 94 lat. Był rówieśnikiem nowoczesnego świata i nowoczesnej sztuki. Henryk Stażewski miał to szczęście, że w rok po tym jak ukończył warszawską Szkołę Sztuk Pięknych (studiował w latach 1913- 1919) miał możliwość pokazania swoich prac w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Już wtedy został zauważony i doceniony. Rok później jego prace można było oglądać m.in. w Polskim Klubie Artystycznym. Stażewski od początku uważany był za jednego z współtwórców polskiej sztuki nowoczesnej. Należał również, co nie powinno dziwić, do grupy artystów, którzy założyli kolekcję Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Była to jedna z pierwszych kolekcji sztuki nowoczesnej na świecie. Był także redaktorem awangardowych czasopism, jak "Blok" i "Praesens". I właśnie tylko jego piśmiennictwo zachowało się z okresu międzywojennej działalności. Większość jego prac, podczas wojny uległa zniszczeniu. Po roku 1945 musiał na nowo zaczynać karierę artystyczną. Przebiegała ona jednak bardzo podobnie do tej, którą przebył przed wojną. Potwierdzeniem tego są prace, w których wychodził od doświadczeń z przedstawieniami figuratywnymi, wykorzystując dodatkowo doświadczenia kubizmu, strefizmu czy futuryzmu. Prace te były wtedy określane jako abstrakcje geometryczne czy też kompozycje konstuktywistyczne. Godny uwagi jest jednak osobisty stosunek do tych figuratywnych ułożeń. Stażewski zmierzał do tego, by jego kompozycje, nawet jeśli będą abstrakcyjne, przekazywały pewne stany emocjonalne i by w podobny sposób były odczytywane.

Czy w taki sposób dziś zostanie odczytana praca Stażewskiego? Okaże się dziś (5 grudnia)między 18 a 24 kiedy nad Warszawą pojawi się dziewięć promieni światła.

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Całkiem nowe malarstwo

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2009 10:26
We Wrocławiu otwarto pokonkursową wystawę młodego polskiego malarstwa. A jest to wystawa szczególna, podsumowująca już 9. Konkurs Gepperta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Schizma sztuki

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2009 11:09
Lata 90. to czas, który oceniamy dziś bardzo różnie. Możemy się spotkać z wieloma skrajnie różnymi ocenami pierwszej dekady wolności, Trzeciej RP. Czas po ’89 to również kolejna próba nowej definicji sztuki, artysty. Ten problem na wystawie „Schizma. Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych” postanowił pokazać kurator wystawy, Adam Mazur.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Artysta zbyt kontrowersyjny

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2009 11:20
"Zbigniew Libera. Prace 1982-2008" pod takim tytułem warszawska Zachęta przygotowała pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawę prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dekada wideo

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2009 11:31
W krakowskim Bunkrze Sztuki trwa bardzo ciekawa wystawa "Ukryta Dekada. Polska sztuka wideo 1985-1995".
rozwiń zwiń