X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Rzeźba i wideoarty

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2008 04:49
„Zabawka”, „Sobowtór”, „Ofelia”, „Straż pożarna”, to tylko wybrane wideoarty Lecha Majewskiego, które obecnie prezentuje stołeczna Zachęta. Prace zebrane specjalnie na tę ekspozycję po raz pierwszy pokazane są w konfiguracji z rzeźbami.
Audio

''

Poeta, malarz, reżyser i pisarz, tak najczęściej mówi się o Lechu Majewskim. Mimo że urodził się w Katowicach, obecnie pracuje głównie za granicą. Jego prace pokazywane były już w wielu muzeach i galeriach świata. Poza większą wystawą w Łodzi w 2006 roku oraz dwoma w Krakowie, w 2007, polska publiczność nie miała okazji by bezpośrednio zapoznać się z pracami Lecha Majewskiego. Artysta pracuje obecnie w Stanach Zjednoczonych, nad realizacją „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego. W odpowiedzi na zaproszenie Zachęty przyleciał na tydzień do Polski by zaaranżować wystawę i spotkać się z publicznością.

Wystawa składa się głównie z wideoartów:„Zabawka”, „Sobowtór”, „Ofelia”, „ Straż pożarna”, „Ofiarowanie”, „Zbrodnie i kary”, „Obiad”, „Las”, „Muzeum”, „Zima”, „Mleko”, „ Komunia”. Po raz pierwszy Lech Majewski zdecydował się na pokazanie ich w korespondencji z rzeźbami.

Oglądając wystawę warto pamiętać, że tematyka, którą najczęściej przywołuje w swoich pracach Lech Majewski związana jest z tajemnicą. Jak sam mówi:

Tajemnica niesie bogactwo dla naszego życia. Jesteśmy w niej zanurzeni. Mało wiemy o swoich bliskich, jeszcze mniej o sobie samych. Nie wiemy dokąd idziemy a jednocześnie wydaje się nam, że wszystko wiemy. Tajemnica jest dla mnie podstawową filozofią życia i uważam ją za najcenniejszą rzecz jaką mamy. Jestem po przeciwnym biegunie do tych, którzy starają się ją rozwikłać. Uważam, że cała siła jest w jej nierozwikłalności. (368,62 KB)

W pracach artysty wyraża się także jego sprzeciw wobec zastanej rzeczywistości, w której to mocno zakorzenione w tradycji mity i symbole stały się głównym narzędziem potocznej, uproszczonej wręcz komunikacji wizualnej. Poprzez odwołanie do tradycji i czerpanie z jej źródeł Lech Majewski akcentuje dewaluację znaczeń.

Są różnego rodzaju warstwy symboliczne. Dziś jednak coraz rzadziej je stosujemy. Chcemy dosłowności. - mówi Majewski. (1,23 MB) 

Godne uwagi są też zestawienia jakie stosuje artysta. W spójny sposób udaje się mu bowiem łączyć to, co wysokie z tym, co niskie. W jego pracach zobaczymy motywy judeochrześcijańskie, mitologiczne w zestawieniu z rekwizytami zaczerpniętymi z codzienności.

Posłuchaj. (1,47 MB)

Dla mnie największym sukcesem będzie jeśli coś zwyczajnego i codziennego nabierze tego waloru tajemniczości czy tego, co przypisujemy np. duchowi. Jeżeli materię jest się w stanie uduchowić.

A jakie jest źródło inspiracji dla tak oryginalnej twórczości? Poza codziennością jest to głównie dawne malarstwo, bo jak przyznaje Lech Majewski: dawne malarstwo jest szczególnie mocno inspirujące i rezonujące we mnie. Zawsze budzi we mnie chęć bycia w tym malarstwie. Ostatnio wiele podróżuję i zawsze, gdy jestem w nowym miejscu, idę do muzeum. Po obrazach mogę podróżować, pobudzają mnie, najbardziej oddziałują.

Dzieła Lecha Majewskiego mówią o tym, co jest dla niego najważniejsze: o poszukiwaniu tożsamości, własnej genealogii i biografii, a także o cielesności i połączeniu życia ze śmiercią. Dzieła prezentowane w Zachęcie wiążą się z traumami dzieciństwa, lękami, inicjacją i samotnością.

Kariera artystyczna Majewskiego nie była od samego początku klarowna. Na początku swojej artystycznej drogi studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w  Krakowie. Z czasem rozpoczął nauką na Wydziale Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Na jego artystycznej karierze zaważył wyjazd do Wenecji i zetknięcie z najnowszą sztuka światową prezentowaną na tamtejszym biennale. Już podczas studiów udało mu się zrealizować etiudy „Bisowanie” i „Grand Hotel”, był to rok 1975.  Dwa lata później przeniósł na deski Teatru Studio „Odyseję” Homera. Zadebiutował też jako autor tomiku „Baśnie z tysiąca nocy i jednego miasta”.

Już pierwszy, pełnometrażowy debiut Lecha Majewskiego „Rycerz” nakręcony w 1981 roku został zaprezentowany na Festiwalu Kultury Średniowiecznej w Cambridge. Rok później na barce na Tamizie wyreżyserował nową wersję „Odysei”, co przyniosło mu uznanie ze strony krytyków a także producenta Michaela Hausmana, który zaprosił go do USA. Tam zrealizował „Lot świerkowej gęsi” oraz dramat „Prisoner of Rio”. Zrealizował też kilka innych, docenionych przez krytykę, obrazów, tj. np. „Basquiat” , „Wojaczek”, „Angelus”, „Ogród rozkoszy ziemskich”.Od 1993 roku Lech Majewski doskonale sobie radzi jako reżyser spektakli operowych. Wiele z nich gościło na polskich scenach, tak jak np. „Król Ubu” w Teatrze Wielkim w Łodzi, „Carmen” w Teatrze Wielkim w Warszawie. Mimo tego, że artysta nie lubi mówi o niedokończonych jeszcze projektach, zdradził, że aktualnie pracuje nad realizacją „Króla Rogera” Karola  Szymanowskiego. Premiera niebawem w Stanach Zjednoczonych.

P osłuchaj, co o realizacji „Króla Rogera” mówi Lech Majewski. (1,59 MB)

W 2005 roku zostały zorganizowane dwie duże retrospektywy prac artsyty - w Buenos Aires i Mar del Plata w Argentynie oraz Londynie, gdzie pokazano jego filmy i wideoarty. Rok później Museum of Modern Art. W Nowym Jorku zorganizowało indywidualną retrospektywę twórczości artysty, która z czasem została przeniesiona do Nationall Gallery w Waszyngtonie, Berkeley Art. Museum oraz Chicago Art. Institute.  W 2007 roku cykl “Krew poety” prezentowany był na 52. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. W tym samym roku artysta stworzył film fabularny „Szklane usta”, oparty na cyklu „Krew poety”.

Wystawa w Zachęcie potrwa do 31 sierpnia 2008.

Magdalena Zaliwska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Instalacja, której można dotknąć

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2009 11:56
Kolorowe sześciany w których można przemieszczać się niczym w labiryncie, miecze świetlne, które pozwalają malować obrazy na ścianach, zimna para wodna, której można dotknąć czy trawa, którą można powąchać. To zaledwie kilka prac wystawy „Interaktywny Plac Zabaw”, którą dla najmłodszych i ich rodziców przygotowała warszawska Zachęta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Skandal na zamówienie

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2009 06:00
O wystawie, którą można oglądać w stołecznej Zachęcie, głośno zrobiło się jeszcze przed wernisażem. Żywe reakcje wzbudził sam tytuł – „Siusiu w torcik”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Stworzenia duże i małe

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2010 07:54
"Wszystkie stworzenia duże i małe" to tytuł wystawy, którą prezentuje stołeczna Zachęta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zachęta w 2010 roku

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 08:32
Zachęta zamknęła rok 2009 dość mocnym akcentem. Wszystko za sprawą wystawy "Zbigniew Libera. Prace 1982-2008", która była pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawą prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej. Rok 2010 zapowiada się równie ciekawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Artysta zbyt kontrowersyjny

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2009 11:20
"Zbigniew Libera. Prace 1982-2008" pod takim tytułem warszawska Zachęta przygotowała pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawę prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej.
rozwiń zwiń