X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Awans młodych artystów

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2008 07:24
Niecodzienną wystawę polskiej sztuki współczesnej oglądać można w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zaprezentowano na niej twórczość młodych artystów, w większości funkcjonujących dotąd „poza obiegiem”.
Audio

Wystawa stanowi wynik kilkumiesięcznych poszukiwań ośmioosobowej grupy kuratorów. „Badania terenowe” przeprowadzili na akademiach sztuk pięknych i w pracowniach artystów. Zapoznali się tam z twórczością blisko trzystu młodych ludzi, decydując się zaprezentować w Warszawie prace dwudziestu z nich.

Poszukując produkcji artystycznej „u źródeł”, z pominięciem tradycyjnych kanałów dystrybucji i promocji, kuratorzy brali pod uwagę specyfikę działalność polskich akademii sztuki, interesowały ich relacje między studentami a charyzmatycznymi profesorami, a także rozdźwięk między zinstytucjonalizowanym art-worldem a jego często „niedzisiejszym” zapleczem edukacyjnym.

Wystawa ma charakter prezentacyjny. Nie posiada założonego tematu. Wśród pokazywanych prac można jednak doszukać się kilku powracających co chwila wątków. Jednym z nich jest relacja ucznia-artysty z akademicką tradycją pracowni. Decyzje podjęte na początku drogi artystycznej mogą rzutować na dalszą karierę. Tytuł wystawy „NIE MA SORRY” nawiązuje do bezlitosnych realiów panujących w świecie sztuki - ryzyka, które trzeba podjąć, jeżeli chce się uczestniczyć w grze.

Marcin Nowicki, „Nie wiem”, wideo, 4’51’’, 2003

Ścieżkę dźwiękową do filmu stanowi zremiksowana wypowiedź Józefa Robakowskiego. Próbując zdefiniować sztukę, pedagog stwierdza: „Nie wiem”. Praca Nowickiego jest wprowadzeniem do wystawy. Można ją oglądać zaraz przy wejściu na sale ekspozycyjne.

 


Wojciech Doroszuk, „Gençlik Park”, wideo, 12’00’’, 2008-10-22

Film został nakręcony w największym i najstarszym parku rozrywki w Ankarze - Gençlik Park (czyli parku młodzieży). Kiedyś był on miejscem tętniącym życiem. Od kilku lat ulega powolnej degradacji. Wiele maszyn jest nieruchomych, inne działają pomimo tego, żę nikt ich już nie używa. Strażnicy pilnują parku pogrążeni w błogiej nudzie.

 

Marzena Zawojska, „Serce moje”, wideo, 9’55’’, 2007

Film o entuzjastach sportowego performance’u. Grupa kibiców Łady Biłgoraj przygotowuje się do rozgrywek swojej ulubionej drużyny. W trakcie meczu odtwarzają wcześniej przygotowany układ choreograficzny.

 

 

 

Marc Tobias Winterhagen, „The callgirl and her client”, wideo, 5’15’’, 2008

Sensacyjna miniatura filmowa w konwencji erotyczno-filozoficznej. Jej bohaterami są prostytutka i jej klient. Kobieta snuje rozważania na temat czasu i przemijania, podczas gdy jej partner, nie czuły na metafizyczne uniesienia, staje się coraz bardziej nachalny i agresywny.

 

 

 

Agnieszka Polska, „Ćwiczenia korekcyjne”, film animowany, 8’6’’, 2008; Obiekty, grafika 2007-2008

Film animowany, oparty na materiałach z książek o gimnastyce korekcyjnej i rehabilitacyjnej. Praca Agnieszki Polskiej także poddana została korekcie. Powstały jej trzy różne wersje, prezentowane w trzech pracowniach krakowskiej ASP. Artystka pokazuje również fotomontaże przedstawiające nieistniejące działa sztuki i akcje artystyczne.

 

 

 

 

Franciszek Orłowski, „Pod skórą”, instalacja, 2008

Przed głównym wejściem do muzeum stoi samochód, który pokryto asfaltem. Kształt pojazdu jest dobrze widoczny spod czarnej „skóry”, choć on sam jest niemal organicznie zrośnięty z podwoziem. Przeistoczył się w „zaparkowany monument”.

 

 

 

 

 

Łukasz Jastrubczak, Bez tytułu, obiekt, 2008

Humanoidalny obiekt, który artysta nazywa „źle wyrenderowanym złem”, odnosi się do kiepskich symulacji komputerowych. Pozostające na zewnątrz części obiektu są skazane na znieszczenie przez niepogodę i wandali. Pracy towarzyszą wydruki – zapis komputerowego meczu między zduplikowanymi zawodnikami tej samej drużyny.

 

 

Julia Zborowska, „Rozmowa z MM”, wideo, 5’28’’, 2008

Zborowska rozmawia z artystą - Marcinem Maciejowskim. Przestaje on być przedstawicielem młodej sceny artystycznej, przeistaczając się w „klasyka”. Artystka zadaje starszemu koledze pytania m.in. o znaczenie słowa w malarstwie i dynamikę procesu twórczego. Porozumienie jednak nie następuje, a cała sytuacja nabiera kłopotliwie komicznego charakteru.

 

 

Anna Molska, „OWOW11”, wideo, 9’26’’, 2007

Film powstał na kanwie ćwiczeń „Obszar Wspólny, Obszar Własny”, odbywających się od lat 80. w pracowni profesora Grzegorza Kowalskiego. Tematem zajęć w roku akademickim 2006/07, dokumentowanych przez artystkę, była szafa. Artystka dystansuje się do akademickich ćwiczeń, kluczowych dla historii polskiej sztuki najnowszej, melodeklamując uwagi profesora Kowalskiego.

 


W wystawie biorą udział także: Wojciech Bąkowski, Paul Destieu, Wojciech Doroszuk, Wojciech Kosma, Katarzyna Krakowiak, Mateusz Kula, Anna Panek, Sławomir Pawszak, Łukasz Pietrzak, Aneta Ptak, Paweł Sysiak, Aleksandra Winnicka i Piotr Żyliński.

Zespół kuratorski: Klaudia Benjaszewicz, Aleksandra Jach, Kamila Jezierewska, Katarzyna Karwańska, Piotr Lisowski, Elżbieta Piotrowska, Anna Tomaszewska, Stanisław Welbel.

Wystawę „NIE MA SORRY” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (ul. Pańska 3) oglądać można do 22 listopada.

Andrzej Burgoński

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Tour de pologne

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2009 13:00
nowy keret --- piekło rzeczy --- pisuk na prawym brzegu --- nieobojętny świat --- robótki ręczne --- kobiety w czerni i bieli --- sprzedam połowę bliźniaka (podejście drugie) --- long gone --- george dorn screams na żywo w studio
rozwiń zwiń

Czytaj także

Macie swoich klasyków!

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2009 08:58
Tworzenie kolekcji jest zawsze wybieraniem i ustalaniem kontekstu, wyznaczaniem paradygmatu. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ma więc szczególną funkcję „klasykotwórczą”. Teraz pokazało swoje pierwsze propozycje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2010 13:45
Muzealna sala wystawowa o powierzchni 4 tys. metrów kwadratowych, nowoczesna sala teatralna TR Warszawa, podziemne garderoby dla aktorów, biblioteka z widokiem na Pałac Kultury i Nauki, restauracje i księgarnia znajdą się w gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
rozwiń zwiń