X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Europejczycy w obiektywie Bressona

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2008 10:42
W 100 rocznicę urodzin jednego z największych fotografików XX wieku - Henri Cartier-Bressona, warszawska Królikarnia zaprezentowała cykl fotografii artysty „Europejczycy”.
Audio

Zmarły przed czterema laty francuski artysta i fotoreporter pozostawił po sobie 700 tysięcy czarno-białych zdjęć (tylko taką fotografią się zajmował). Jego prace należą do najczęściej wystawianych i publikowanych fotografii na świecie. Od lat trzydziestych eksponowane są w najbardziej prestiżowych galeriach i muzeach.

Początkowo Bressona fascynowała wyłącznie fotografia artystyczna. Szybko jednak poszerzył swoje zainteresowania także o zdjęcia reportażowe. W tym celu przedsięwziął liczne podróże po Europie, a także wyprawy do Indii, Kanady, Meksyku, Związku Radzieckiego, Chin i na Kubę. Powstałe tam zdjęcia opublikował w kilku albumach. Jednym z takich wydawnictw był album „Europejczycy” (1955). Zawierał cykl fotografii ukazujących nasz kontynent zaraz po zakończeniu drugiej wojny światowej.

Na wystawie w Królikarni - Oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie, w pięciu pomieszczeniach ekspozycyjnych zaprezentowano 163 fotografie Bressona. Obok wspomnianego cyklu „Europejczycy” oglądać można także wcześniejsze i znacznie późniejsze prace artysty. Tematem wszystkich jest Europa oraz jej mieszkańcy.


Z komisarzem wystawy „Henri Cartier-Bresson - Europejczycy” - Ewą Ziembińską, rozmawia Andrzej Burgoński.


 

Henri Cartier-Bresson był jedym z największych fotoreporterów ubiegłego stulecia. Warszawiacy po raz pierwszy mają okazję zapoznać się z twórczością artysty.

Zgromadzone w Królikarni prace Henri Cartier-Bressona prezentowane są po raz pierwszy w Polsce, a więc także po raz pierwszy w Warszawie. Wcześniej wystawa „Europejczycy” pokazywana była w różnych miastach naszego kontynentu. Pierwsza jej odsłona miała miejsce w 1997 roku i przebiegała jeszcze pod okiem samego artysty. Bresson sam dokonał wyboru swoich fotografii i pracował nad koncepcją wystawy.

Bresson początkowo chciał zostać malarzem. Czy swoje uzdolnienia plastyczne przeniósł w dziedzinę fotografii? W jaki sposób objawia się to w prezentowanych pracach?

Malarstwo miało ogromny wpływ na sposób patrzenia Bressona na rzeczywistość. Początek zainteresowań tą dziedziną sztuki zawdzięcza swojemu wujowi, który był malarzem. Następnie zdecydował się na studia malarskie w atelier André Lhote’a, znanego francuskiego kubisty. Wpływ malarstwa na fotografiie Bressona jest bardzo widoczny. Chodzi tu przede wszystkim o kształtowanie obrazu fotograficznego, a więc kompozycję, uchwycenie poszczególnych elementów, kubistyczne wyczucie geometrii plastycznej, surrealistyczne zestawienia lub pominięcia elementów, operowanie światłem i cieniem. Daje się to zauważyć w prezentowanych na wystawie pracach. Bresson był zainteresowany zarówno kubizmem, jak i surrealizmem, ale odwoływał się także do klasyków. Na wystawie oglądać można na przykład fotografię z 1972 roku, wykonaną w okolicach Suzdalu w Związku Radzieckim. Przedstawia ona pejzaż zimowy, automatycznie narzucając skojarzenie z obrazem „Zima” Pieter Bruegela Starszego.

 

''

PAR46659
HCB1933005 W00005C
Madryt, Hiszpania, 1933

Od 1932 roku artysta uprawiał także fotografię reportażową. W tym celu przemierzył kilkakrotnie Europę. Z jakiego okresu pochodzą prezentowane w Królikarni zdjęcia?

Na wystawie mamy bardzo duży przedział chronologiczny fotografii Bressona. Pierwsza praca pochodzi z 1929 roku, a ostatnia - z 1991. Najwięcej jednak fotografii powstało po zakończeniu drugiej wojny światowej. W 1955 roku Bresson stworzył książkę zatytułowaną „Europejczycy”, która stała się bazą dla wystawy pod tym samym tytułem. Część prezentowanych tu fotografii została opublikowana właśnie w tej książce.      

Jaką wartość dla współczesnego odbiorcy posiadają zdjęcia francuskiego fotoreportera z tamtego okresu?

Dla mnie, jako historyka sztuki, posiadają one przede wszystkim olbrzymią wartość artystyczną. Niektóre ze zdjęć to wręcz ikony fotografii. Część z nich dokumentuje także ważne dla Europy wydarzenia, posiadając moc przekazu reporterskiego i historycznego. Możemy oglądać na nich na przykład uroczystość koronacji Jerzego VI. Na żadnej z trzech fotografii przedstawiających to wydarzenie ani razu nie zobaczymy jednak króla. Ujrzymy za to tłum ludzi, wybrane postaci, twarze i ich reakcje na to wydarzenie.

Fotografie mogą być także cennym źródłem informacji o obyczajach, strojach i innych aspektach życia społecznego w Europie...

Oczywiście, tym bardziej, że można także spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, jak różnie postrzegane były poszczególne kraje europejskie przez Bressona. Dlaczego w Hiszpanii powstało tak wiele portretów dzieci, a na przykład fotografie ze Szwajcarii w przeważajacej mierze to pejzaż.

Bresson założył w 1947 roku agencję fotografów „Magnum Photos”. Jakie znaczenie miała ona dla rozwoju fotografii reportażowej w powojennej Francji i na świecie?

Miała znaczenie dla fotografii o tyle, że była to pierwsza taka agencja, która broniła praw autorskich fotografików. Czyni to zresztą do dnia dzisiejszego. Było to więc przełomowe wydarzenie dla ludzi zajmujących się na co dzień fotografią - pilnowanie praw autorskich, przestrzeganie pewnych norm etyki zawodowej. W tym więc znaczeniu powstanie agencji „Magnum Photos” było bardzo istotne.


Wystawę fotografii Henri Cartier-Bressona „Europejczycy” oglądać można w warszawskiej Królikarni do 16 listopada 2008 roku.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Sztuka latania w Yours Gallery

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2007 11:44
"Sztuka latania" to odpowiedź fińskiego fotografa, Janne Lahtinena, na nurtujące ludzkość pragnienie wzbicia się w chmury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

World Press Photo 2007

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2007 11:46
W Warszawie oglądać można wystawę zdjęć nagrodzonych w tegorocznym konkursie World Press Photo.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Obrazy kultur

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2009 09:54
5. edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur dobiegła końca. Jednak jeszcze przez kilka dni, będzie obecna w Warszawie dzięki wystawie zdjęć Jerzego Gnatowskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Praga 3D. Te zdjęcia to „epokowe odkrycie”

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2010 14:01
Wielkoformatowe zdjęcia 3D praskiej architektury. Po raz pierwszy użyto technologii 3D w taki sposób.
rozwiń zwiń