X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Chirurg społeczeństwa

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2009 14:37
Warszawa może czuć się wyróżniona. Po raz pierwszy w Polsce a także Europie Wschodniej w stołecznej Zachęcie oglądać można prace Paula McCarthy’ego i Benjamina Weissmana. Rysunki prezentowane na wystawie są wynikiem nieformalnej pracy duetu. Większość z nich powstała w atmosferze luźnych spotkań, rozmów, zasiadania przy stole.
Audio

 

Paul McCarthy uważany jest za jednego z najbardziej znanych artystów performans, wideo i filmu. W sposób niezwykle stanowczy ośmiesza ikony popkultury: Hollywood, Disneya, gwiazdy kina. Język, którym się posługuje, nie jest pozbawiony gorzkiej ironii, groteski. W wielu momentach staje się zbyt drastyczny, dlatego każda kolejna wystawa prac artysty stanowi źródło wielu polemicznych dyskusji. Prace jego towarzysza Benjamina Weissmana nigdy nie spotkały się z takim odzewem ze strony krytyki, jak prace Paula McCarthy’ego (mimo tego, że doczekał się kilku indywidualnych wystaw rysunków, malarstwa i rzeźb). Dużo zmieniło się gdy w 1997 roku drogi artystyczne obu performerów zeszły się. Zdecydowali się na współpracę. Tak narodził się cykl  „Seanse robótek ręcznych” zainicjowany pracą  1/2 Boy. Prace powstawały w dość luźnej atmosferze, zazwyczaj wspólnego biesiadowania przy stole (takie spotkania organizowali dość często). Zasiadali wtedy wspólnie nad białą kartką, bez żadnego planu, wcześniejszych ustaleń. Pozwalali sobie na spontaniczność. Jeden zaczynał, drugi kontynuował. I tak do momentu kiedy obaj uznawali, że praca jest skończona. Jak sami napisali w krótkiej notatce do wystawy „Chodziło nam o wyzwolenie strumienia świadomości wolnej ekspresji”. Dla duetu zdają się nie istnieć żadne tematy tabu. Regularnie powracają treści seksualne i skatologiczne. Wiele prac prowokuje, sprawia wrażenie drastycznych czy obscenicznych. Nie dziwi to, skoro sami napisali, że działały na nich takie impulsy jak: gówniane życie, gałązka śmierci, to, co wstrętne, seks w stylu rodzinnym, zniekształcenia, brzydota, zapożyczone wnętrzności, gorące kąpiele w świetle księżyca itp. Lista jest długa.

'' Paul McCarthy (źr. Materiały promocyjne)

Jak powiedziała Polskiemu Radiu Karin Seinsoth z galerii Hauser&Wirth prace Paula McCarthy’ego pokazywane były w wielu zakątkach świata. Często wzbudzały emocjonalne reakcje. „Myślę, że to jest dobre, bo prowokuje widzów do myślenia”-powiedziała.

Julia Leopold, kurator wystawy dodała, że: „Jest to sztuka bardzo radykalna, drastyczna, mocno oddziałująca na widza, podejmująca wątki, o których zazwyczaj się nie mówi. Paul McCarthy to wszystko wywleka na wierzch i pokazuje. Krytycy nazywają go anatomem czy chirurgiem społeczeństwa, który w bezwzględny sposób analizuje traumy, obsesje i winy społeczeństwa"- dodała kurator.

 


W ramach wystawy w sali kinowej Zachęty zaprezentowane zostaną także wybrane filmy Paula McCarthy’ego. Film jest obecnie jedną z najważniejszych dziedzin jego twórczości. „Moje zainteresowanie filmem i wideo zaczęło się w latach 60. W dużej części film, wideo i performans były ściśle powiązane. Zawsze byłem zainteresowany obecnością kamery” – powiedział artysta w wywiadzie z Benjaminem Weissmanem. 23 lutego 2009 o godzinie 18 będzie można zobaczyć film „Black and White Tapes II” oraz film „Rocky”. 2 marca o godzinie 18 odbędzie się projekcja „Heidi”, 9 marca o godzinie 18 będzie można zobaczyć „Painter” oraz „WGG Test”.  

 
 
Wystawie towarzyszy autorski katalog zaprojektowany przez Paula McCarthy’ego i Louise Sun w angielsko-włosko-polskiej wersji językowej, wydany przez Galleria Civica di Arte Contemporanea w Trydencie i Zachętę Narodową Galerię Sztuki w Warszawie.

Wystawę „Seanse robótek ręcznych"  oglądać można do 25 marca 2009 roku w stołecznej Zachęcie.  

(mz)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Instalacja, której można dotknąć

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2009 11:56
Kolorowe sześciany w których można przemieszczać się niczym w labiryncie, miecze świetlne, które pozwalają malować obrazy na ścianach, zimna para wodna, której można dotknąć czy trawa, którą można powąchać. To zaledwie kilka prac wystawy „Interaktywny Plac Zabaw”, którą dla najmłodszych i ich rodziców przygotowała warszawska Zachęta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tour de pologne

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2009 13:00
nowy keret --- piekło rzeczy --- pisuk na prawym brzegu --- nieobojętny świat --- robótki ręczne --- kobiety w czerni i bieli --- sprzedam połowę bliźniaka (podejście drugie) --- long gone --- george dorn screams na żywo w studio
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zachęta w 2010 roku

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 08:32
Zachęta zamknęła rok 2009 dość mocnym akcentem. Wszystko za sprawą wystawy "Zbigniew Libera. Prace 1982-2008", która była pierwszą w Polsce, drugą na świecie, retrospektywną wystawą prac czołowego artysty polskiej sztuki krytycznej. Rok 2010 zapowiada się równie ciekawie.
rozwiń zwiń