X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Wszystkie kolory filmu

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2010 09:42
„Jeśli to fiolet, ktoś umrze…” taką tezę stawia w swojej najnowszej książce Patti Bellantoni, autorka dość nietypowej publikacji o kolorze w filmie.
Audio

Poza fabułą, grą aktorów, ścieżką dźwiękową na nasz odbiór filmu nakłada się jeszcze wiele innych czynników. Jednym z nich jest kolor. W swojej najnowszej książce „Jeśli to Fiolet, Ktoś Umrze. Teoria Koloru w Filmie” Bellantoni wykorzystuje swoje wieloletnie doświadczenie i badania, by ostatecznie zademonstrować jaką moc mogą mieć barwy, które nas otaczają i sprawiają, że czujemy, zachowujemy się i reagujemy w określony sposób.

Nad tajemnicami kolorystycznej sztuki filmowej w Wieczorze kulturalnym razem z Marcinem Wasylukiem zastanawiali się operator - Grzegorz Kędzierski i krytyk filmowy- Andrzej Bukowiecki.

Kolory nie jedno mają imię. Fiolet to kolor śmierci, żółty to kolor ostrzegawczy, pomarańczowy oznacza energię.

Wszystko zaczęło się od filmów czarno-białych. Nie były one jednak dobrze przyjmowane przez publiczność. - Widzowie czuli, że czegoś w nich brakuje - wyjaśnia Andrzej Bukowiecki.

Z czasem przeszliśmy od filmu czarno-białego do kolorowego, a następnie od kolorowego do barwnego. Operatorzy zaczęli odchodzić od czystego fotografowania natury do nadania jej pewnego klucza kolorystycznego.

Zdaniem Allana Starskiego kolor jest jednym z najważniejszych elementów scenografii, odzwierciedla nastój wnętrza, bohatera, epoki. - Nie ma żadnej koncepcji, na temat tego jakie kolory powinny być wybrane do określonego filmu- dodaje Starsky.

Widz nie musi świadomie analizować kolorów obecnych w filmie, ale dzięki nim może odbierać pewien nastój filmu.


Niebieski, czerwony i biały zajmował ważne miejsce w tryptyku Krzysztofa Kieślowskiego "Trzy kolory".

Kolor czerwony zajmował ważne miejsce w filmie „Szepty i krzyki” Ingmara Bergmana.

Z bogatą paletą barw mamy do czynienia w innym filmie Ingmara Bergmana "Fanny i Aleksander".

(Na podst. Wieczoru kulturalnego, PR1 Polskiego Radia, 04.02.2010)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni