X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Tłumaczyć świat kamerą

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2011 16:30
- Krzysztof Kieślowski był moim nauczycielem od moralności, Agnieszka Holland nauczyła mnie głębszego patrzenia na pewne rzeczy – wyjaśnia wybitny operator filmowy Jacek Petrycki
Audio

Nazwisko Jacka Petryckiego pojawiało się ostatnio dość często. Głównie w kontekście najnowszego filmu Antoniego Krauzego "Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł". Zdjęcia autorstwa tego wybitnego operatora filmowego przyczyniły się niewątpliwie do tego, że surowy, nieomal dokumentalny film jest tak przejmujący i prawdziwy.  

Jacek Petrycki, który było gościem "Sezonu na Dwójkę" przyznał, że powstawaniu filmu towarzyszyły różnego rodzaju trudności. Jego zdaniem najtrudniejsza, pod względem realizacyjnym, była scena blokady stoczni, w której tłum ściera się z milicją. Twórcy starali się ją pokazać jak najbardziej wiarygodnie. - Wiadome było, że ludzie rzucali w wojsko kamieniami. Długo zastanawialiśmy się czy ma to być kanonada czy należy w to włączyć pojedynczych bohaterów. W tej kwestii nie potrafili doradzić nam nawet świadkowie tamtych wydarzeń, którzy obecni byli na planie – dodaje Jacek Petrycki.

Aby dowiedzieć się, więcej, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku, który znajduje się boksie "Posłuchaj" po prawej stronie artykułu.

W "Czarnym czwartku. Janek Wiśniewski padł" przeważają odcienie szarości. Jacek Petrycki wyjaśnia, że taką kolorystykę narzucił czas akcji, czyli lata 70. Również wykorzystane w filmie archiwalne nagrania, nie mogły zbytnio kontrastować z nagranymi współcześnie zdjęciami.

 

 

Swoją filmową karierę Petrycki zaczął 40 lat temu. Bardzo wcześnie zetknął się z najwybitniejszymi polskimi dokumentalistami. W latach 70. był współautorem sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego, z którym współpracował m.in. przy jego głośnych dokumentach "Szpital" i "Życiorys" oraz filmach fabularnych pokój" , "Amator", "Bez końca". Z Agnieszką Holland kręcił m.in. filmy "Kobieta samotna", "Gorączka" i "Europa, Europa", zaś z Ryszardem Bugajskim "Przesłuchanie".

Jacek Petrycki wyjaśnia, że praca z Agnieszką Holland i Krzysztofem Kieślowskim w dużym stopniu wpłynęła na jego twórczość. – Krzysztof było moim nauczycielem od znaczeń, od tego o czym opowiadam i po co. Agnieszka uformowała mój sposób filmowania. Nauczyła mnie, że film nie może być odwzorcowaniem pewnych rzeczy, ale powinien być ich interpretacją – dodaje. 

Gość Joanny Szwedowskiej dodał, że z tęsknotą powraca do czasów studiów, kiedy wyświetlanie w kinie Bergmana czy Felliniego było świętem, a zdobycie biletu łączyło się ze staniem w długiej kolejce. - Dziś filmy ambitne i artystyczne są spychane na peryferia. Wyświetlane są zazwyczaj w wybranych kinach. Mają małą widownię. Wynika to z tego, że  publiczność bardzo się zmieniła, niestety na niekorzyść - dodał.

Audycji "Sezon na Dwójkę" można słuchać od poniedziałku do piątku o godz. 18.

(mz)

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Operator w wodnym świecie, czyli Wenecja w piwnicy

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2011 12:57
13. edycja Polskich Nagród Filmowych zakończona, Orły 2011 rozdane. Naszym gościem był Artur Reinhart, zwycięzca w kategorii najlepsze zdjęcia.
rozwiń zwiń