X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Kultura

Ekspansja kina niemieckiego - Twardziel

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2007 13:09
Kino niemieckie wciąż ma się bardzo dobrze i nie zamierza zniknąć z naszych ekranów, wręcz przeciwnie zamierza się na nim pojawiać regularnie.
Audio

''

Polscy dystrybutorzy zaczynają przychylniej spoglądać na coraz bardziej popularne (też przynoszące satysfakcjonujące dochody) kino niemieckie. Nagradzane na całym świecie, poruszające uniwersalne problemy, już nie tak siermiężne i dosłowne, nic więc dziwnego, że staje się coraz bardziej lubiane. Ekranizacje bestsellerowych powieści, dramaty poruszające tematy historyczne istotne nie tylko dla Niemiec, filmy dotykające aktualnych problemów społecznych i obyczajowych, za którymi stoją uznane na całym świecie nazwiska. Jednym z nich, bez wątpienia najpopularniejszym, jest Tom Tykwer. To właśnie jego Biegnij, Lola, biegnij z 1998 roku z rudowłosą Franką Potente ponownie zwróciła oczy całego świata na kino niemieckie. Filmy Tykwera regularnie pojawiają się na polskich ekranach, będąc gwarancją dobrej jakości i sukcesu. Ostatni, Pachnidło, ekranizacja powieści Patricka Süskinda, gości na nich do dziś (premiera: 12 stycznia 2007) mając już na swoim koncie prawie 500 tysięcy widzów. Znacznie gorzej powiodło się ekranizacji innej niezwykle popularnej powieści, a mianowicie Cząstkom elementarnym autorstwa Michela Houellebecqa, ekranizacji bardzo udanej, ale nie posiadającej za kamerą tak znanego reżysera i hollywoodzkich gwiazd w obsadzie.

Doskonale radzą sobie natomiast wszelkiego rodzaju dramaty historyczne. Tu wystarczy wspomnieć Upadek Olivera Hirschbiegela o ostatnich dniach życia Adolfa Hitlera, Sophie Scholl – ostatnie dni Marca Rothemunda o członkini antyfaszystowskiej organizacji „Biała Róża”, która przeciwstawiła się Hitlerowi czy nagrodzone w tym roku Oscarem w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny Życie na podsłuchu Floriana Henckela von Donnersmarcka, będące swoistym rozliczeniem naszych zachodnich sąsiadów z nie tak dawną historią służb specjalnych działających i inwigilujących społeczeństwo w byłej NRD. We wschodnich Niemczech toczyła się również akcja tragikomedii Goodbye, Lenin Wolfganga Beckera, która podbiła serca publiczności na całym świecie i zdobyła aż 6 Europejskich Nagród Filmowych.

Niestety kompletną klapą okazał się dubbingowany i kontrowersyjny Strajk Volkera Schlöndorffa, oparty na motywach biografii Anny Walentynowicz, kobiety, która w dużej mierze przyczyniła się do powstania polskiej Solidarności.

Radzą sobie też filmy poruszające się w obrębie tematyki społecznej, problemów nękających mniejszości narodowe, ale i Niemców nie mogących odnaleźć swego miejsca we współczesności. Głową w mur Fatiha Akina, który na dobre zapisał się w świadomości krytyków i widzów, zaskarbiając sobie ich sympatię nagrodzoną Złotym Niedźwiedziem podczas Berlinale w 2004 roku poruszającą i brutalną historią miłości urodzonych w Niemczech Turka i Turczynki czy pokazani w Cannes Edukatorzy Hansa Weingartnera o trójce młodych antyglobalistów, pragnących za wszelka cenę uczynić ten świat bardziej sprawiedliwym.

Czujący niedosyt amatorzy kina niemieckiego mogą śledzić jego najnowsze dokonania na różnego rodzaju przeglądach i festiwalach, których w Polsce akurat nie brakuje. Wystarczy wspomnieć Tygodnie Młodego Kina Niemieckiego organizowane przez Instytut Goethego, czy Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy i jego stałą sekcję Panorama Niemiecka. To właśnie podczas ubiegłorocznego WMFF mieliśmy okazję po raz pierwszy zobaczyć Twardziela (wtedy jeszcze zatytułowanego Diler) w reżyserii Detleva Bucka, filmu o trudach dorastania i konsekwencjach niesłusznych wyborów, co czyni go podobnym do polskiego Z odzysku Sławomira Fabickiego. Oto mamy głównego bohatera (w Twardzielu jest on jednak młodszy), który na skutek pewnych okoliczności zmuszony jest przeniknąć do świata przestępczego, który daje mu, przynajmniej początkowo, większe wsparcie niż bliscy (matka chłopca wydaje się bardziej zainteresowana kolejnymi romansami). Chcąc uciec przed jednym złem, chłopak wpada w sidła drugiego, które nieuchronnie popycha go w stronę najcięższej zbrodni.

Niewolny od pewnych schematów i uproszczeń Twardziel niesie za sobą sporą dawkę realizmu (zwłaszcza, gdy dane nam jest obserwować środowisko tureckich emigrantów), dzięki której dla rodziców oraz, miejmy nadzieję, i dla młodych ludzi może być swojego rodzaju przestrogą przed konsekwencjami ulegania złym wpływom.

Dla krytyków oraz dystrybutorów jest to bez wątpienia znak, że kino niemieckie wciąż ma się bardzo dobrze i że nie zamierza zniknąć z naszych ekranów, wręcz przeciwnie zamierza się na nim pojawiać regularnie, nawet jeżeli nie ma wsparcia uznanego jeszcze nazwiska.

nuna

Twardziel, reż. Detlev Buck, obsada: Jenny Elvers, David Kross, Erhan Emre, Oktay Özdemir, Kida Ramadan, Kai Müller, Arnel Taci, Hans Löw, Niemcy 2006.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Mały człowiek walczący z systemem

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2009 14:39
Tarik Saleh do zbudowania świata swojej najnowszej animacji „Metropii” wykorzystał wyjątkowo trudną technikę - prawdziwe fotografie poddał komputerowej obróbce, a następnie je zanimował. Jak przyznał w rozmowie z Polskim Radiem, momentów zwątpienia nie brakowało, bo film powstawał w trudach przez sześć lat, ale ostatecznie się udało. Teraz 80 minutowa produkcja pokazywana jest na całym świecie. Szansę na jej obejrzenie mieli także uczestnicy trwającego jeszcze 25. Warszawskiego Festiwalu Filmo
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mleko smutku

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2009 08:00
Na początku 2010 roku do polskich kin trafi długo oczekiwany film Claudii Llosy "Gorzkie mleko".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chuck Norris - prawdziwy twardziel

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2010 08:29
W Dniu Mężczyzn przedstawiamy prawdziwego twardziela. Chyba każdy z panów chciałby być takim bohaterem jak Chuck Norris.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cud nad Wisłą w 3D

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2010 11:27
W czerwcu ruszają zdjęcia do najnowszego filmu Jerzego Hoffmana. Znany między innymi z ekranizacji sienkiewiczowskiej Trylogii reżyser tym razem nakręci film "Bitwa Warszawska 1920 roku".
rozwiń zwiń