Nauka

Miniaturowe wielbłądy z Panamy

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2012 00:01
Skamieniałości dwóch nieznanych wcześniej gatunków wielbłądów odkryto w Panamie. Zwierzęta te były wielkości dużych psów.
Miniaturowe wielbłądy z Panamy
Foto: Alina Zienowicz / Wiki.
Prehistoryczne miniaturowe wielbłądy z tropików Panamy
W porównaniu z dzisiejszymi, wielbłądy sprzed 20 mln lat były niepozorne. Aguascalientia minuta mierzył zaledwie 60 cm wysokości, a Aguascalietia panamaensis - 80 cm wysokości.
"Już w laboratorium zacząłem układać wszystko razem i spostrzegłem, że mam niemal kompletną żuchwę" – opisuje.
Oba gatunki miały długie pyski, trochę jak u krokodyli, prawdopodobnie wyspecjalizowane do znajdowania liści i owoców w gęstych zaroślach.
Około 35-40 mln lat temu wielbłądy licznie występowały w obu Amerykach. Następnie rozdzieliły się na dwie linie. Jedna w Ameryce Południowej wyewoluowała w lamy i ich kuzynów, druga w Azji przekształciła się w dzisiejsze wielbłądy.

Nowo odkryte gatunki zamieszkiwały w lasach deszczowych na terenie dzisiejszej Panamy. Ich skamieniałości odkrył Aldo Rincon, student paleontologii kręgowców z Uniwersytetu Florydy w Gainesville. - Już w laboratorium zacząłem układać wszystko razem i spostrzegłem, że mam niemal kompletną żuchwę – opisuje.

(ew/pap)

Koza jak jaszczurka

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2009 12:34
Na Majorce kilka tysięcy lat temu żyły energooszczędne kozy.

Wielki pingwin z Peru

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2010 07:00
W Peru odkryto skamieniałość pingwina-giganta sprzed 36 mln lat - informują naukowcy na łamach "Science".

2010: rewolucja w polskiej prehistorii

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2011 08:00
W 2010 roku odkryliśmy pierwszego polskiego neandertalczyka, a Grzegorz Niedźwiedzki udowodnił, że po terenie dzisiejszej Polski chodziły najstarsze czworonogi i pierwsze dinozaury!

Miniaturowy bezoki węgorz praprzodkiem człowieka

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 12:15
Najstarszego znanego obecnie dalekiego krewnego człowieka znaleziono w Kanadzie sto lat temu, ale znalezisko opisano dopiero teraz. Pikaia gracilens jest długości palca i przypomina miniaturowego węgorza.