Nauka

ASTRONOMIA: Czekają na zderzenie

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2007 11:45
Być może na Marsie powstanie nowy krater

Jeżeli naukowcy nie pomylili się w swoich obliczeniach i szczęście im dopisze, będą mieli 30 stycznia nie lada gratkę. Tego dnia ma nastąpić kolizja dwóch ciał niebieskich – niewielkiej asteroidy, odkrytej dopiero co, w końcu listopada i Marsa. Prawdopodobieństwo tego zderzenia szacuje się jak 1 do 75 – i tu właśnie potrzebne jest astronomom szczęście. Asteroida o nazwie 2007 WD5 ma ok. 50 m średnicy i może być podobna do tzw. meteorytu tunguskiego, który w 1908 r spowodował katastrofę na Syberii. Przy uderzeniu w powierzchnię Marsa asteroida wybije krater o średnicy kilometra i to szczególnie interesuje badaczy. Widziane dotychczas marsjańskie kratery powstały przed milionami lat i zdążyły się już pokryć kurzem, dosłownie i w przenośni, natomiast ten świeży pozwoli być może dostrzec coś zupełnie nowego w składzie i budowie planety. Zaniepokojonych losem marsjańskich łazików badacze z NASA uspokajają: Spirit i Opportunity są  bezpieczne, ponieważ znajdują się daleko od przewidywanego miejsca kolizji.

Źródło: New Scientist

Zobacz więcej na temat: astronomia NASA

KLCW: Odkryj swój Wszechświat

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2009 13:46
14 lutego 2009, godz. 16:05

Wieczór literacki: Międzynarodowy Rok Astronomii

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2009 17:05
11 stycznia 2009, godz. 21:00

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.