Nowa aplikacja

x
Nauka

Parująca gwiazda

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2007 09:50
Astronomowie odkryli właśnie parę wodną, która otacza formujący się system gwiezdny.
Audio

Teleskop Spitzera nie próżnuje. Za jego pomocą astronomowie odkryli właśnie parę wodną, która otacza formujący się system gwiezdny. Ilość pary wodnej jest niewiarygodna: jest jej tam pięć razy więcej niż zasobów wody na ziemi.

Odkrycie pomoże nam zrozumieć, w jaki sposób woda, tak ważna dla tworzącego się życia, pojawia się na planetach – prawdopodobnie również takich, jak nasza Ziemia. „Po raz pierwszy widzimy, jak woda znajduje sie w miejscach, gdzie wkrótce zapewne uformują się planety", powiedział Dan Watson z Uniwersytetu w Rochester (USA). Watson przewodzi grupie badawczej, która opracowała nowe odkrycie “parującej” gwiazdy. Artykuł astronomów ukazał się w ostatnim numerze Nature.

System, oznaczony symbolem NGC 1333 - IRAS 4B, powstaje wewnątrz chłodnej chmury gazu i pyłu. Wokół młodej  gwiazdy wiruje rozrastający się gorący dysk materii, z której, być może, w przyszłości powstaną planety.

Badania Teleskopu Spitzera wskazują, że znajdujący się na zewnątrz pyłowego „kokona” lód opada w kierunku formującej się gwiazdy i zamienia się w parę. "Na Ziemię woda przybyła w postaci lodowych asteroid i komet. Znajduje się ona także w gęstych chmurach, z których formują się gwiazdy" objaśnia Watson. "Teraz udało nam się zaobserwować, że woda, upadając pod postacią lodu na dysk formującej się gwiazdy, ulatnia się. Powstała w ten sposób para zamarznie potem ponownie i uformuje komety oraz asteroidy”.

Woda we Wszechświecie nie jest rzadkością. Jako para otacza gwiazdy i unosi się w przestrzeni międzygwiezdnej. Jak twierdzi Watson, woda jest łatwiejsza do wykrycia od innych molekuł, więc można za jej pomocą badać fizyczne i chemiczne właściwości młodych dysków otaczających gwiazdy.

„Udało się nam uchwycić unikalna fazę ewolucji młodej gwiazdy, kiedy materia przemieszcza się dynamicznie do miejsca, w którym mogą uformować się planety” , opowiadał zaangażowany w projekt Michael Wernerz NASA.

NGC 1333 - IRAS 4B znajduje się w konstelacji Perseusza w odległości około 1000 lat świetlnych. Jądro gwiazdy wciąż powiększa się i w chwili obecnej trudno jest określić, jaką wielkość ostatecznie osiągnie.

Eugeniusz Wiśniewski

Na podstawie NASA

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos NASA USA

A planety szaleją, szaleją...

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2009 14:44
Olbrzymie, gazowe planety w odległych układach słonecznych mają związki potrzebne do powstania życia.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?

Drugi Jowisz

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2010 10:33
1500 lat świetlnych od Ziemi naukowcy znaleźli planetę przypominającą "nasze" słoneczne globy.

Na końcu wszechświata będzie Wielki Chłód

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 17:38
Wszechświat będzie się rozszerzał w nieskończoność, a jego temperatura z czasem spadnie niemal do zera absolutnego.

Halo, halo! Tu kosmici!

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2010 23:57
Naukowcy odebrali sygnał radiowy. I nie mają pojęcia, co, lub kto go nadaje. Czy mamy KONTAKT!

Zagadkowy kosmos w oku Hubble'a

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2010 15:38
Z okazji 20-lecia pracy Teleskopu Hubble'a przygotowaliśmy galerię najciekawszych zdjęć, jakie wykonał.