Nauka

Kolejne planety! Tylko 21 lat świetlnych stąd

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2015 18:00
Zespół astronomów kierowany przez Szwajcarów odkrył kolejny układ planetarny. Jest on położony 21 lat świetlnych do Ziemi. Krążą w nim cztery planety.
Kolejne planety  Tylko 21 lat świetlnych stąd
Foto: NASA.

Gwiazda, wokół której krążą nowo odkryte planety, nosi oznaczenie HD 219134. Widoczna jest w gwiazdozbiorze Kasjopei.

Gwiazda jest karłem typu K, czyli nieco chłodniejszym i mniej masywnym niż Słońce - podaje na swoich stronach informuje Uniwersytet Genewski.

Trzy z czterech planet są podobne do Ziemi - czyli skaliste. Krążą one bliżej macierzystej gwiazdy i robią to dość szybko. Rok trwa tam odpowiednio 3 dni, 6,8 dnia i 46,8 dnia. Wszystkie są kilka razy większe od naszej planety. Czwarta egzoplaneta, która wchodzi w skład układu HD 219134, jest gazowym gigantem i przypomina małego Saturna.

Planety zostały odkryte dzięki obserwacjom za pomocą spektrografu HAPRS-N pracującego na Telescopio Nazionale Galileo na wyspie La Palma.

(ew/PAP/Uniwersytet Genewski)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia planety

New Horizons pokazuje powierzchnię Plutona

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2015 23:00
Wielka nizina sprzed 100 milionów lat najprawdopodobniej nadal jest rzeźbiona przez tamtejsze procesy naturalne.

Odkrycie NASA. Czy mamy do czynienia z drugą Ziemią?

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2015 03:23
Półtora tygodnia temu NASA ogłosiła istnienie przypominającej Ziemię planety Kepler 452-b. - Sensacja polega na tym, że jest to planeta podobna do Ziemi, krążąca wokół gwiazdy podobnej do Słońca - mówi Karol Wójcicki, popularyzator nauki.

Niezwykłe zdjęcia NASA: Księżyc zasłania Ziemię

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2015 17:00
Znacie moment, kiedy ktoś w ostatniej chwili wchodzi w kadr i "kradnie" zdjęcie? Doświadczyła tego nasza planeta.