Nauka

Nature: naukowe podsumowanie roku 2014

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2014 22:22
Najważniejsze naukowe wydarzenia roku miały miejsce w kosmosie, a wyróżniającym się naukowcem roku jest człowiek zajmujący się znanym pojazdem kosmicznym.
  • Nature: naukowe podsumowanie roku 2014 (IAR / R. Motriuk)
Radość ekipy naziemnej ESA po tym jak lądownik Philea osiadł na komecie
Radość ekipy naziemnej ESA po tym jak lądownik Philea osiadł na komecieFoto: ESA/J.Mai

Tak wynika z podsumowania roku 2014 przez prestiżowy tygodnik „Nature”.

Najczęściej opisywanym wydarzeniem była chyba misja europejskiej sondy Rosetta. Kluczowym momentem misji było posadzenie lądownika Philae na komecie P67, gdzie zaraz potem odkryto związki organiczne i wodę.

Człowiekiem roku „Nature” został Andrea Accomazzo, który odpowiadał za sterowanie Rosettą.

Poza tym w 2014 „Indie wysłały sondę na Marsa, a Chiny posadziły swój statek na Księżycu” - mówi Lauren Morello z „Nature”. Dodaje, że były też katastrofy - amerykańskiej rakiety Antares i samolotu kosmicznego SpaceShipTwo.

Często opisywanymi wydarzeniami były też epidemia eboli, przybliżenie pochodzenia człowieka czy uzyskanie insuliny ze specjalnych komórek do walki cukrzycą.

Nie obyło się bez skandali: w amerykańskim laboratorium znaleziono porzucone wirusy ospy, a sensacyjne japońskie badania dotyczące komórek macierzystych okazały się nieprawdziwe.

(IAR)

Odżyje hipoteza o pozaziemskim pochodzeniu życia?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2014 08:25
Po wykryciu na komecie 67 P cząsteczek organicznych, do łask może wrócić teoria, zgodnie z którą to właśnie komety dostarczyły na Ziemię pierwsze składniki niezbędne do życia - sugeruje w rozmowie z IAR amerykański ekspert Dean Regas z Obserwatorium Astronomicznego w Cincinnati.

Kometa 67P śpiewa. Posłuchaj!

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2014 22:22
Podczas badania powierzchni komety 67P badacze z ESA odkryli bardzo ciekawe zjawisko. Posłuchaj, jak śpiewa kometa.

Tytuł Człowiek Roku za walkę z wirusem

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2014 19:00
Człowiekiem Roku 2014 magazynu "Time" zostały osoby walczące z wirusem Ebola.