X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Polskie Radio Dzieciom

Czy nauka o rozwoju człowieka może ulepszyć system edukacji?

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 11:14
System edukacji w Polsce oparty jest na ściśle określonej podstawie programowej. Niektórzy jednak widzą w tej strukturze braki, w postaci nie uwzględnienia pewnych kwestii naukowych. W związku z tym, zrodziło się pytanie, jakie warunki oferowałaby szkoła, gdyby jej system można byłoby zbudować od początku. Odpowiedzi na nie udzielił w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom Borys Bińkowski, specjalizujący się we wdrażaniu wiedzy naukowej o poznaniu człowieka.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Kate Kultsevych

Często uważa się, że w nauce bardzo ważna jest powtarzalność. Jednakże nie w każdej dziedzinie ta metoda się sprawdza. Zdarza się bowiem, że ważniejsze od tego są inne czynniki, jak np. poziom zainteresowania ucznia tematem, kontekst emocjonalny lub przekonanie, że to czego się uczymy jest ważne, ponieważ rzeczywiście przyda nam się w przyszłości. - Jeżeli uczymy się rzeczy, których nie czujemy, że są dla nas ważne, nie wprowadzamy je w pewien system poznawczy (…), to dla naszego mózgu nie jest to wiedza, która jest istotna z puntu widzenia życia konkretnej osoby. Czyli o tym zapominamy - znaczył gość audycji, Borys Bińkowski. 

Posłuchaj
114:53 19.04.Strefa rodzica - edukacja.mp3 Czy nauka o rozwoju człowieka może ulepszyć system edukacji? (Strefa rodzica/PRD)_19.04.2021.

 

Bez wątpienia jedną z najważniejszych funkcji szkoły jest kwestia rozwoju poznawczego. Dużą rolę odgrywa ona także w procesie socjalizacji. Niemniej jednak, coraz głośniej mówi się o wspieraniu naturalnego rozwoju człowieka przez tę instytucję. Jedną z możliwości byłoby stworzenie systemu, w którym przedmioty zostałyby podzielone na 3 główne kategorie, natomiast narzędziami do ich poznania byłaby matematyka, język polski i angielski. Dodatkowo, nauczyciele oraz w niektórych przypadkach uczniowie otrzymaliby większą autonomię w wyborze zajęć lekcyjnych. Wprowadzić można byłoby także metodę tutoringu, dzięki której odpowiednie osoby mogłyby wspierać dzieci w wyborze kierunku rozwoju, zgodnie z ich naturą.

Obecny system edukacji stale się rozwija i zmienia, zwłaszcza w okresie pandemii. Niektórzy mogą widzieć w tym szansę na wprowadzenie pewnych zmian i zawarcie nowych inicjatyw. Jak stwierdził Borys Bińkowski - Dojrzeliśmy do tego, że ta edukacja może spełniać taką rolę wspierania naturalnego rozwoju dzieci, a nie kształtowania obywatela. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Marcin Perfuński
Goście: Borys Bińkowski
Data emisji: 19.04.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom - całodobowa stacja radiowa dla dzieci i ich rodziców. Co tydzień Polskie Radio Dzieciom nadaje ponad 130 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym bajki, audycje kulturalne, edukacyjne, podróżnicze i rozrywkowe.

Codziennie od 7.00 do 21.00 usłyszeć można audycje dla dzieci, wieczorem zaś audycje publicystyczne i muzyczne dla dorosłych z udziałem uznanych ekspertów i wybitnych twórców.

Więcej aktywności stacji można znaleźć w profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych


Zobacz także

Czytaj także

Jak wychować szczęśliwego geniusza?

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2018 13:30
Wychowanie, edukacja czy spełnianie dziecięcych marzeń, to dla współczesnych rodziców niezwykle ważne kwestie. Jak zachować właściwe proporcje pomiędzy tym, czego pragną rodzice, a czego ich dzieci – o tym w dzisiejszej ”Strefie rodzica”.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak usprawnić edukacje systemową?

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 16:21
Wielu uczniom szkoła kojarzy się negatywnie, jako miejsce do którego chodzą z konieczności. Narzekają na srogi system oceniania oraz częste sprawdziany i przepytywania. Czy jest zatem coś, co dorośli mogą zrobić, aby rozwinąć i usprawnić edukację systemową z korzyścią nie tylko dla uczniów, ale też nauczycieli? Zapytaliśmy o to doradczynię i konsultantkę edukacyjną, Oktawię Gorzeńską, gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Edukacja filmowa - skuteczne narzędzie dydaktyczne

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 18:27
Tradycyjny system nauczania jest ściśle oparty na podstawie programowej, która określa zakres informacji, jakie nauczyciele danych przedmiotów powinni zawrzeć na swoich lekcjach. Do zajęć szkolnych nie zalicza się edukacja filmowa. Co więcej, rzadko kiedy filmy stanowią narzędzie dydaktyczne. - Szkoda, gdyż mogą one pełnić wartościowy dodatek do metod nauczania. Tak można podsumować dyskusję gości "Strefy rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom.
rozwiń zwiń