X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Section00
Gustaw Herling-GrudzińskiTwórczość/Dziennik pisany nocą
Section01

Gustaw Herling- -Grudziński 1919 - 2019

Twórczość

Pierwsze fragmenty „Dziennika pisanego nocą” autor zaczął publikować w czerwcu 1970 r. w paryskiej "Kulturze". W latach 1996-2000 te diariuszowe zapiski ukazywały się w warszawskim tygodniku "Plus-Minus", dodatku do "Rzeczpospolitej".

Dzieło otwarte

Zapiski czarnowidza

Nie jest to jednak dziennik człowieka, który utracił nadzieję, ale tego, kto walczy.

Czy dziennik powstaje nocą?

- Nocą lubię zapisywać, ale praca nad tymi notatkami jest dwufazowa.

Stworzyłem własną formułę

Jest dziełem wielogatunkowym, spełnia moje potrzeby pisarskie. Czuję się do niego przywiązany.

Zakochany w malarstwie

Ci, którzy próbują dostrzec w moich tekstach malarskich znawstwo, łapią mnie na błędach, mylą się.

Głosy znawców

Dziennik jako zbiór esejów

Jest przeciwieństwem dzienników intymnych. Życie autora jest dosunięte na bok, ulega pomniejszeniu (Z. Jarociński)

Pisanie wypracowywaniem sensu

Spotykamy się tu z perspektywą metafizyczną, z pytaniami z pogranicza historii metafizyki. (T. Burek, 1997)

Opowiadania w dzienniku jako zwierzenie

Ten utwór narodził się jako dziennik publiczny. Ale było też silnie ciśnienie wewnętrzne na ujawienie treści ukrytych, trudnych. Stąd opowiadania. (T. Burek)

Nie tyle o polityce, ile o etyce polityki

On tu mniej zajmuje się światem polityki bezpośredniej, choć z niej czerpie bulwersujące go przykłady, a bardziej tym, co w polityce jest fałszowaniem pamięci (P. Matywiecki, 1999)  

Nie lubi dzienników zbyt osobistych

Nie zajmuje się opisywaniem swojej osoby. To raczej kronika intelektualna, jej wymowa ma wymiar uniwersalny (prof. W. Bolecki, 1996)

Sformułował własną poetykę dziennika

- Na pierwszym planie "historia spuszczona z łańcucha", a w lewym dolny rogu, jak na malowidłach renesansowych, naszkicowany autoportret (prof. W. Bolecki, 1996)  

Szczerość jako odmiana fikcji

Czytelnicy chcą usłyszeć bezpośredni głos autora, ale dla pisarza jest to czasem tylko wersja mistyfikacji literackiej (prof. W. Bolecki, 1996)

"Ja" w cudzych portretach

O samym autorze dowiadujemy się w "Dzienniku" w sposób pośredni, przez to, co mówi o bliskich sobie książkach czy obrazach (T. Burek, 1997)

Mieszanina fikcji i zapisu codzienności

Jak zawsze opowiadania są w "Dzienniku" włączone opowieść o przeżywaniu czasu historycznego, politycznego, własnych pejzaży, tego, co otacza pisarza (I. Smolka, 1999)   
Section012