X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Teatr Janusza Opryńskiego. "Wszystko płynie" Grossmana oraz "Mistrz i Małgorzata" Bułhakowa

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2019 22:30
-Ja już dawno temu wpadłem w obszar Rosji i jakoś tam przebywam, bo ciągle wydaje mi się, że warto tam być i warto stamtąd wysyłać jakieś narracje - mówił w Polskim Radiu 24 Janusz Opryński, reżyser teatralny. Jego najnowszy spektakl, oparty na powieści Wasilija Grossmana, miał premierę na Konfrontacjach Teatralnych.
Audio
  • Janusz Opryński: jestem pod ogromnym wpływem Dostojewskiego ("Domagała się teatru"/ Polskie Radio 24)
Scena ze spektaklu Mistrz i Małgorzata
Scena ze spektaklu "Mistrz i Małgorzata"Foto: EDGAR DE PORAY

Spektakl "Wszystko płynie" jest relacją z piekła opowiedzianą ustami dwójki bohaterów - Anny i Jana. Ona - świadek wielkiego głodu na Ukrainie, On - wieloletni więzień łagrów. Warszawska premiera sztuki odbędzie się 28 listopada w teatrze Soho.

konfr663.jpg
24. Lubelskie Konfrontacje Teatralne. "Stawiamy na różnorodność"

Rosja w dwóch odsłonach

Janusz Opryński mówił w Polskim Radiu 24, że tematem jego literackich zainteresowań jest kultura Rosji w obydwu odsłonach - tej imperialnej, rodem z "Idioty" Dostojewskiego i tej komunistycznej, jaką przedstawiają Wasilij Grossman, czy Michaił Bułhakow.

- One się jakoś tam przeglądają w lustrze. Ja już dawno temu wpadłem w obszar Rosji i jakoś tam przebywam, bo ciągle wydaje mi się, że warto tam jeszcze być i warto z tamtego obszaru wysyłać jakieś informacje lub narracje - mówił reżyser. - Jestem pod wielkim wpływem Fiodora Dostojewskiego. Przypomnę, że robiłem kiedyś "Braci Karamazow" i "Idiotę" - dodał.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] Janusz Opryński: liczę na jakiś rodzaj małego doświadczenia

Gość Polskiego Radia 24 dodał, że zainteresowanie Rosją wiąże się z jego nieżyjącym przyjacielem, filozofem Cezarym Wodzińskim, który na nowo przetłumaczył specjalnie dla niego "Braci Karamazow". - On tłumaczył mi tę Rosję - mówił Janusz Opryński. 

Wpływ rosyjskich literatów na Europę

Jego zdaniem, żeby "zrozumieć Rosję dzisiejszą, trzeba sięgnąć do tej Rosji wcześniejszej". - To jest też wynik moich poszukiwań: żeby zrozumieć Europę, warto grzebać w Rosji, w Dostojewskim. Ja tylko przypomnę, że zaczytywał się w Dostojewskim Freud, który całą swoją filozofię ojcobójstwa wziął z "Braci Karamazow", już nie mówiąc o Nietzschem, który pisał, że Europa powinna podziękować Dostojewskiemu za odkrycie człowieka wewnętrznego - mówił  Janusz Opryński.

>>> [CZYTAJ TAKŻE] "Kobieta, która wpadała na drzwi" w Teatrze WARSawy

W dalszej części audycji także o ostatniej premierze opolskiego Teatru im. Kochanowskiego - "Mistrzu i Małgorzacie" oraz roli powieści Bułhakowa w twórczości Gościa "DOMAGAŁAsięTEATRU".

***

Audycja: "Domagała się teatru"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Gość: Janusz Opryński (reżyser teatralny)

Data emisji: 12.10.19

Godzina emisji: 22.05


Polskie Radio 24, materiały prasowe/ mbl

Czytaj także

Apokaliptyczny spektakl “Sen Kalibana”

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2019 23:35
Sen jest dla tytułowego bohatera spektaklu Kalibana drogą prowadzącą ku wolności. Twórcy spektaklu Piotr Mateusz Wach i Jacek Niepsujewicz chcieli w ten sposób opowiedzieć o współczesnym, nadmiernym ich zdaniem konsumpcjonizmie człowieka. W Polskim Radiu 24 mówili też o pracy nad spektaklem i inspiracjach swoich pomysłów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Mistrz i Małgorzata" w adaptacji teatralnej

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2019 14:49
Gościem audycji "Wybieram Dwójkę" będzie polski reżyser teatralny, Janusz Opryński, który przygotowuje w Teatrze Dramatycznym w Opolu premierę spektaklu na podstawie powieści rosyjskiego pisarza Michaiła Bułhakowa.
rozwiń zwiń