X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Dobrze ci tego nie opowiem" Anny Karasińskiej w Komunie Warszawa

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2019 08:30
- Wojna to temat na tyle trudny, że bardzo często poruszany. Pewne słowa właściwie nie nadają się już do tego, żeby wypowiadać je ze sceny, bo są obarczone asocjacjami, są bardzo obecne w rozmaitych narracjach pozateatralnych - mówiła w PR24 reżyserka najnowszego spektaklu Komuny Warszawa Anna Karasińska.
Audio
  • 14.09.2019 "DOMAGAŁAsięTEATRU" (Polskie Radio 24)
Dobre ci tego nie powiem, plakat
"Dobre ci tego nie powiem", plakatFoto: Komuna Warszawa/Teatr Studio

stuff only facebook tr warszawa-1200.jpg
Teatr Katarzyny Kalwat

W ostatnią niedzielę w STUDIO teatrgalerii w Warszawie odbyła się premiera nowego spektaklu Komuny Warszawa - "Dobrze ci tego nie opowiem", w reżyserii Anny Karasińskiej. W kolejnym odcinku "DOMAGAŁAsięTEATRU", Tomasz Domagała rozmawiał z reżyserką o pracy nad spektaklem. Tematem audycji była też wojna oraz jej miejsce w naszej pamięci, w życiu kolejnych pokoleń oraz w przestrzeni publicznej.

Reżyserka przyznała, że był to jeden z trudniejszych tematów, jakie poruszała. - Jest wiele trudności dla mnie, bo nie pracuję z narracjami fikcyjnymi, ani z czymś, co jest poza salą teatralną, w momencie, kiedy spektakl się wydarza. Podjęłam cały szereg decyzji, jak w tym temacie się odnieść. Jasne było, że nie da się zrobić tego w sposób czytelny i dostępny dla każdego - wskazywała.

- Ktoś kiedyś na próbie rzucił: "dobrze ci tego nie opowiem" i postanowiliśmy, że będzie to nasz tytuł. To się sprawdza i odnosi do tego, w jaki sposób aktorzy podają tekst, bo nie jest on na pamięć - dodała.

dudagracz1200.jpg
Festiwal Czterech Kultur w Łodzi - teatralne współistnienie

"Dobrze ci tego nie opowiem"

Tekst, reżyseria: Anna Karasińska Obsada: Bożna Wydrowska, Sara Goworowska, Dobromir Dymecki, Karolina Harris

Oglądam scenę bombardowania lasu. Nie wiadomo skąd dokładnie wiedziałem już wcześniej jak to wygląda i wiem jakie to uczucie być w bombardowanym lesie. Czuję satysfakcję.

Od autorki: Swoją pracę opieram na badaniu tego, czy jest sens mówić o wojnie w obrębie sztuki, a jeśli tak, to jakie treści mogą stać się tworzywem dla sztuki performatywnej. Sprawdzam w jaki sposób używamy pamięci do "pamiętania" o wojnie i jak to się zmienia w pokoleniach. Jaki jest realny wpływ tej pamięci na życie ludzi w Polsce i czy jest to mechanizm który uniwersalizuje się poza Polskę. Czy istnieje możliwe do uzyskania doświadczenie widza które może inaczej uporządkować to co jest zapisane w pokoleniowym przekazie? Jaką zmianę w percepcji minionej wojny uznalibyśmy za korzystną dla współcześnie żyjących? Co byłoby korzystne - dobrze zapomnieć czy uświadomić sobie jak wiele się pamięta? 

Spektakl powstał w ramach cyklu Komuny Warszawa "Przed wojną / Wojna / Po wojnie". Impulsem, który skłonił Komunę Warszawa do zajęcia się wojną, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: wojna w Ukrainie i Syrii, Brexit, wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy wojna może być sprawiedliwa? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?

Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Polskie Radio 24 / kstar

* * *

Audycja: "DOMAGAŁAsięTEATRU"

Prowadzący: Tomasz Domagała

Gość: Anna Karasińska

Data emisji: 15.09.2019

Godzina emisji: 22:06

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Szaflarska. Grać aby żyć" - opowieść o kobiecie silnej i tajemniczej

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2019 17:56
Była niezwykle radosną osobą i utalentowaną aktorką. Chociaż przeżyła wiele cierpień i rozczarowań nie pokazywała smutku. W jednym z wywiadów zdradziła, że w Warszawie zakochała się od pierwszego wejrzenia. Mowa o Danucie Szaflarskiej, której wspomnienie możemy przeczytać w biografii autorstwa Katarzyny Kubisiowskiej pt: "Szaflarska. Grać, aby żyć". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ludmiła Łączyńska. Jak wspominała życie obchodząc swoje 90-te urodziny?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2019 17:05
Ludmiła Łączyńska, gdy skończyła 90 lat, opowiedziała w radiowej Jedynce dlaczego teatr pozwolił jej zachować "młodość ducha", kiedy zdecydowała się podążać akotrską drogą i dlaczego nie została kierowcą rajdowym. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Festiwal Teatralny Sopot Non-Fiction

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2019 08:45
- To przypomina trochę teatr grecki, gdy publiczność spotykała się na kilka dni i oglądała non-stop teatr - opowiadali w PR24 kuratorzy festiwalu: Adam Nalepa i Roman Pawłowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Teatr Katarzyny Kalwat

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2019 08:08
- To, co mnie fascynuje w teatrze, w szczególności w moich ostatnich projektach, takich jak "Rechnitz. Opera - Anioł Zagłady", "Grotowski" czy "Staff Only", to jest muzyczność słowa, muzyczność języka i performatyka języka - mówiła w Polskim Radiu 24 reżyserka Katarzyna Kalwat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aktorzy i piosenkarze w 1939 roku. Jaką drogę przeszła Ordonka?

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2019 10:15
Wrzesień 1939 roku był dramatycznym czasem dla Polaków. Czy teatry, kina, kabarety działały na początku września? Dokąd migrowali artyści? W jakich miastach odbywały się teatralne premiery? Gościem audycji "Cztery pory roku" był varsavianista Artur Stachowski. 
rozwiń zwiń