X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Hamlet" w Teatrze Polskim w Poznaniu

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2019 08:24
- Potraktujmy "Hamleta" jako pewien wzorzec kulturowy, jako pewną narrację, którą od dziesiątków lat powtarzaliśmy i będziemy powtarzać w teatrze nieustannie - mówi Maja Kleczewska, reżyserka spektaklu zaprezentowanego na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.
Audio
  • 03.08.19 DOMAGAŁAsięTEATRU: "Hamlet" w Teatrze Polskim w Poznaniu
Hamlet reż. Maja Kleczewska, Festiwal Szekspirowski
"Hamlet" reż. Maja Kleczewska, Festiwal SzekspirowskiFoto: facebook.com/Teatr Polski w Poznaniu

"Hamlet" przeszedł do klasyki teatru. Tragedia jest tak znana, że każdy reżyser, który mierzy się z tekstem Szekspira, bierze na siebie bardzo trudne zadanie polegające na tym, by ukazać go w sposób odmienny od dotychczasowych prezentacji.

"Król Lear" w Muzeum Powstania Warszawskiego
król lear 1200.jpg
"Król Lear" w Muzeum Powstania Warszawskiego

Z okazji trwającego w Gdańsku od 26 lipca do 4 sierpnia 23. Festiwalu Szekspirowskiego w audycji "DOMAGAŁAsięTEATRU" gościła Maja Kleczewska. Reżyserka odpowiada za wyjątkową inscenizację "Hamleta", która - jako jeden z trzech polskich spektakli - został zaprezentowany na festiwalu.

Zupełne nowe podejście do "Hamleta"

Maja Kleczewska podjęła trudną próbę pokazania tragicznej historii duńskiego księcia w zupełnie nowy sposób. Wydarzenia dramatu odbywają się ze sobą równocześnie, widz zaś nie jest tylko biernym uczestnikiem spektaklu. Sam decyduje, którą scenę ogląda, oraz których dialogów słucha dzięki wyposażeniu w wielokanałowe słuchawki.

- Do przestrzeni "Hamleta" można dołączyć w dowolnym momencie, i w dowolnej chwili ją opuścić - czytamy na stronie Teatru Polskiego w Poznaniu.

- Struktura "Hamleta" pozwala widowni poruszać się swobodnie po sali wraz z aktorami - postaciami sztuki - podano dalej.

Wszystko dzieje się równocześnie

Reżyserka uzasadnia swoją koncepcję zmianą czasów i mentalności człowieka. W dobie mass mediów, telewizji i Internetu człowiek funkcjonuje z jednej strony jako osoba wielozadaniowa z podzielnością uwagi. Wykonuje kilka rzeczy na raz, obserwuje kilka obrazów i słucha wielu dźwięków.

Równocześnie jednak jest to widz, który szybko nudzi się tym, co widzi lub słyszy i szybko zmienia kanały, nie skupiając się zbytnio na tym, co oglądał i czego słuchał wcześniej.

- Jest coś dziwnie zaklętego w historii Hamleta. Niesłychana tajemnica. I pomyślałam sobie, żeby go nie poprawiać, czyli żeby go uznać za tajemniczy wzorzec, że nie rozumiem dlaczego my go odtwarzamy, ale przyjmuję, że w tym rozpisaniu, w tym szaleństwie jest metoda - opowiada Maja Kleczewska.

- Oczywiście to jest tekst napisany w sposób niezwykle genialny. Ta symultaniczność, którą ja wykorzystałam, nie jest wcale moim pomysłem - jest zapisana w tekście. Te zdarzenia dzieją się faktycznie prawie na raz - wyjaśnia reżyserka.

Spektakl został zaprezentowany na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku. Od września będzie można obejrzeć go w Teatrze Polskim w Poznaniu.

***

Prowadzący: Tomasz Domagała

Data emisji: 03.08.2019

Godzina emisji: 22:06

PR24/teatr-polski.pl/jmo

Czytaj także

Po raz 23. zaczynamy!

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2019 02:00
Profesor Jerzy Limon – szczęśliwy zapewne – ogłosi 26 lipca w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim otwarcie 23. Festiwalu Szekspirowskiego. Ma powody do radości, gdyż należy do "niezłomnych". Popularyzował najpierw, na początku lat 90, Dni Szekspirowskie. Rozwinął je do rozmiarów festiwalu, a po drodze wybudował – nie bez przeszkód – Gdański Teatr Szekspirowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Współczesny "Król Lear". Agnieszka Korytkowska: to przede wszystkim stary człowiek

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2019 16:05
O północy z 1 na 2 sierpnia Muzeum Powstania Warszawskiego wystawiło "Króla Leara" Williama Szekspira. O tym, jaki jest współczesny "Król Lear" i jak sztuka została przeniesiona na współczesne realia, w Polskim Radiu 24 mówiła Agnieszka Korytkowska, reżyserka spektaklu.
rozwiń zwiń