X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Jej twórczość jest monumentalna". Eulalia Domanowska w PR24 o wystawie Ursuli von Rydingsvärd

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2021 07:53
Ursula von Rydingsvärd jest jedną z niewielu kobiet, niewielu rzeźbiarek, która tworzy tak monumentalne rzeźby. Śmiało sytuuje się w tym "męskim" środowisku, jeśli chodzi o rozmiary i skalę - mówiła w Polskim Radiu 24 Eulalia Domanowska, kuratorka wystawy "Ursula von Rydingsvärd. Tylko sztuka".
Wystawa monumentalnych rzeźb z drewna cedrowego Ursuli von Rydingsvrd w Muzeum Narodowym w Krakowie. Nz główna bohaterka wystawy, autorka prac, Ursula von Rydingsvrd
Wystawa monumentalnych rzeźb z drewna cedrowego Ursuli von Rydingsvärd w Muzeum Narodowym w Krakowie. N/z główna bohaterka wystawy, autorka prac, Ursula von RydingsvärdFoto: Piotr Tumidajski/Forum

Amerykańska rzeźbiarka Ursula von Rydingsvärd tworzy monumentalne rzeźby. Pnące się w górę, przybierające fantazyjne formy obiekty żłobione są m.in. w drewnie cedrowym i żywicy poliuretanowej. Artystka nie wykonuje żadnych modeli czy szkiców, pracuje bezpośrednio z materiałem kierując się intuicją. Tworzenie abstrakcyjnych form rzeźbiarka porównuje do komponowania muzyki jazzowej.

muzeum narodowe we wrocławiu FREE 1200.jpg
Motyw przemijania i śmierci w sztuce. Grzegorz Wojturski o dziełach Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Co ciekawe, w jej pracach znajdziemy mnóstwo odniesień do polskiej kultury. Ursula von Rydingsvärd pochodzi bowiem z polsko-ukraińskiej rodziny, która w czasie II wojny światowej została wywieziona z Podhala na roboty przymusowe do Niemiec, a następnie wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych. W audycji "Kulturalnie na temat" o twórczości amerykańskiej rzeźbiarki z polskimi korzeniami mówiła kuratorka wystawy "Ursula von Rydingsvärd. Tylko sztuka" Eulalia Domanowska.

Goszcząca w PR24 Eulalia Domanowska zauważyła, że artystka ta jest bardzo znana w swoim kraju, tymczasem prawie w ogóle nie jest znana w Polsce i to mimo tego, że jest to "gwiazda amerykańskiej sztuki". - Amerykanka, ale także Polka. Jej matka była Polką, ojciec Ukraińcem, ale mówił po polsku i w domu mówiło się po polsku - dodała. Kuratorka wystawy wyjaśniła także, że nazwisko rzeźbiarki pochodzi od jej pierwszego męża, który był Szwedem. Jak stwierdziła, nazwisko zostało "ze względów ekonomicznych i życiowych, córka ma tak samo na nazwisko".

Czytaj również:

"Jako malarka funkcjonowała w małym pokoiku". Adam Sandauer w PR24 o swojej matce Ernie Rosenstein

Eulalia Domanowska wyjaśniła, jak to się stało, że Ursula von Rydingsvärd jest praktycznie nieznana w Polsce. Jak stwierdziła, spowodował to splot wydarzeń, powiązanych z historią jej rodziny, ale także sytuacją Polski. Artystka po raz pierwszy odwiedziła ojczyznę swoich rodziców dopiero w 1985 roku, będąc już wykształconą i utytułowaną rzeźbiarką. Swoją pierwszą wystawę w Polsce miała w 1992 roku. - Ale u nas silny był wtedy jeszcze konceptualizm i przekonanie, że sztuka powinna być przede wszystkim mądra, a nie na przykład wzniosła - zauważyła.

- Ursula von Rydingsvärd jest jedną z niewielu kobiet, niewielu rzeźbiarek, która tworzy tak monumentalne rzeźby. Śmiało sytuuje się w tym "męskim" środowisku, jeśli chodzi o rozmiary i skalę - mówiła Eulalia Domanowska.

Głównym materiałem, z którym pracuje artystka, jest drewno cedrowe. - Drewno przypomniało artystce jej dzieciństwo, które spędziła w drewnianych barakach, takie traumatyczne dzieciństwo. Ale też na pewno skojarzyło się jej z amerykańską naturą, bardzo piękną - mówiła Domanowska.

Więcej w nagraniu.

Posłuchaj
22:42 PR24_mp3 2021_11_06-23-35-44_KNT.mp3 Eulalia Domanowska o twóczości Ursuli von Rydingsvärd ("Kulturalnie na temat" / PR24)

* * *

Audycja: "Kulturalnie na temat"
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Eulalia Domanowska (kuratorka wystawy prac Ursuli Von Rydingsvärd)
Data emisji: 06.11.2021
Godzina emisji: 23.35

PR24/jmo

Czytaj także

Połączenie rzeźby i filmu, czyli wystawa prac Sylwestra Ambroziaka "Niewinność" w Toruniu.

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2021 01:00
- Ten pokaz filmów i rzeźby jest pokazem szczególnym przede wszystkim ze względu na film. Jest tam prezentowanych sześć jego filmów. Są to eksperymentalne animacje, które on właściwie realizuje od 10 lat. To dzieła w całości opracowane i wymyślone przez rzeźbiarza - powiedział o wystawie "Niewinność" Krzysztof Stanisławski, dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Gościem "Weekendu kulturalnego" był także Wacław Kuczma, kurator wystawy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Aleksandra Mazurkiewicz o swojej wystawie: to próba definicji tego, czym jest język formy dla rzeźbiarza

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2021 23:59
- Wystawa jest moją autorską próbą definicji tego, czym jest język formy dla rzeźbiarza, jak on się nim posługuje, jak do niego dochodzi oraz jak wpływa na język formy w sztuce - mówiła w Polskim Radiu 24 Aleksandra Mazurkiewicz, artystka zajmująca się rzeźbą. 
rozwiń zwiń