X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Firmy pożyczkowe: na co uważać i jak nie wpaść w spiralę długów

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2018 10:34
Świąteczna gorączka zakupów to żniwa dla firm pożyczkowych. Na co należy uważać podpisując umowę z firmą pożyczkową? Na jakie przepisy trzeba zwrócić uwagę? O tym w Polskim Radiu 24 mówiła Izabela Dąbrowska-Antoniak z Biuro Rzecznika Finansowego w rozmowie z Karoliną Mózgowiec.   
Audio
  • Na co należy uważać podpisując umowę z firmą pożyczkową? Na jakie przepisy trzeba zwrócić uwagę? O tym w Polskim Radiu 24 mówiła Izabela Dąbrowska-Antoniak z Biuro Rzecznika Finansowego w rozmowie z Karoliną Mózgowiec/Naczelna Redakcja Gospodarcza
Uważajmy na promocyjne pożyczki świąteczne
Uważajmy na promocyjne pożyczki świąteczneFoto: shutterstock

Grudzień jest wyjątkowo trudny dla naszych portfeli. Według Związku Banków Polskich na przygotowanie świąt, bez prezentów, wydanym 500 zł. Według firmy doradczej Deloitte z kupnem prezentów wydamy ponad 1 tys. 100 zł. Ponad 14 proc. Polaków będzie korzystać z kredytów i pożyczek świątecznych. 

Rzecznik przestrzega szczególnie przez próbami omijania przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, mającym na celu głównie zawyżanie kosztów pożyczki ponad ustawowe limity. 

Na co szczególnie uważać zaciągając tzw. chwilówkę? Czy zawsze takie szybkie decyzje muszą oznaczać problemy w niedalekiej przyszłości? - Dobry zwyczaj, nie pożyczaj - to bardzo mądre przysłowie, które powtarzam od wielu lat. Najpierw zastanówmy się, czy nasz budżet domowy udźwignie spłatę rat, nawet jeśli obiecują nam, że można zacząć oddawać pieniądze za trzy miesiące - mówiła Izabela Dąbrowska-Antoniak. 

Koniecznie patrzmy na koszty w umowach, porównujmy oferty pożyczkodawców. Przy kredytach krótkoterminowych patrzmy na łączną kwotę do zapłaty - ona musi być wskazana w umowie i te dane porównujmy między pożyczkodawcami. Prz dłuższych pożyczkach patrzmy na RRSO, czyli Roczną Rzeczywistą Stopę Oprocentowania, która wyraża łączny roczny koszt pożyczki ze wszystkimi opłatami. Nie ufajmy pożyczkom "0" procentowym, bo może okazać się, że koszty są ukryte w innych opłatach. 

- Czyli ostrożnie, z głową dokładnie wszystko przeanalizujmy - radzi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

 Skargi na pożyczkodawców

Na razie więcej jest skarg na banki, bo one mają jednak większy udział w rynku. Ale rośnie też liczba skarg na firmy pożyczkowe, bo ten rynek prężnie rozwija się w Polsce. 

- Mniej więcej udział skarg na kredyt konsumencki niezależnie, czy to jest bank, czy firma pożyczkowa to około 35 proc. To dużo jak na rynek, którym zajmuje się rzecznik finansowy - podkreśliła. 

- Nigdy nie da się przewidzieć negatywnych rzeczy, które pojawią się na rynku. Natomiast, jeśli dostrzegamy jakieś nieetyczne zachowanie ze strony firm pożyczkowych, np próby obejścia przepisów zawiadamiamy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli nie da się w ten sposób wyeliminować nieuczciwych praktyk, wtedy znowu ustawodawca będzie musiał się nad tym pochylić i być może zmienić przepisy - mówiła Izabela Dąbrowska-Antoniak.

Jakie sztuczki stosują firmy pożyczkowe? 

Ponad rok temu weszły w życie przepisy zaostrzające zasady udzielania kredytów konsumenckich, ale mimo tego dochodzi do wielu nieprawidłowości. 

- Zaobserwowaliśmy, że występuje tzw. rolowanie pożyczek, czyli udzielanie pożyczki na spłatę wcześniejszej lub odraczanie terminu spłaty, ale w innej odsłonie niż dotychczas. Pożyczkodawcy tworzą sieć sprzedaży, jest pośrednik, który przekierowuje klienta do drugiego kredytodawcy, który z kolei udziela kredytu na spłatę tego pierwszego, a gdy nadchodzi termin spłaty klient znowu wraca do tego pierwszego kredytodawcy. To działanie nieetyczne i próba obejścia przepisów - mówiła Izabela Dąbrowska-Antoniak.  

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Karolina Mózgowiec, kw 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak