X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Głębia ostrości": twórczość Edwarda Hartwiga

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2020 22:35
Edward Hartwig był jednym z najbardziej znanych na świecie polskich fotografików, uznawany za twórcę wszechstronnego, który potrafił połączyć fotografię i grafikę. Zmarły w 2003 roku artysta jest bohaterem publikacji "Edward Hartwig. Fotografiki", o której w audycji "Głębia ostrości" mówiły dr Weronika Kobylińska-Bunsch, autorka tekstu publikowanego w zbiorze oraz dr Marika Kuźmicz, pod której redakcją książka została opublikowana.
Audio
  • Dr Marika Kuźmicz i dr Weronika Kobylińska-Bunsch o życiu i twórczości Edwarda Hartwiga ("Głębia ostrości")
Edward Hartwig, Bez tytułu, l. 60. XX w.
Edward Hartwig, Bez tytułu, l. 60. XX w.Foto: Edward Hartwig

Prace nad książką "Edward Hartwig. Fotografiki" trwały dwa lata. Dr Marika Kuźmicz ma nadzieję, że będzie ona początkiem szerszej debaty nad twórczością fotografika. Podkreśliła, że w publikacji jest wiele wątków i tematów, które wydają się być współczesne. W lepszym poznaniu osoby Edwarda Hartwiga ma również pomóc powstała w 2017 roku fundacja, której celem jest opieka nad jego dorobkiem i popularyzacja jego twórczości.

adamski1200.jpg
Świat widziany przez obiektyw aparatu Michała Adamskiego

Uczeń przerósł mistrza

Edward Hartwig urodził się w 1909 roku, a już 20 lat później miał swoją pierwszą wystawę w Lublinie. Dr Weronika Kobylińska-Bunsch, biorąc pod uwagę dorobek Hartwiga, jest zaskoczona, że dopiero dzisiaj "Hartwiga odkrywamy na nowo i podejmujemy różne wątki jego twórczości".

-  Był przecież głównym uczniem i jednym z kontynuatorów myśli Jana Bułhaka, który w latach 20. i 30. XX w. ukuł termin fotografika. Hartwig nadał później temu bardzo znaczącemu pojęciu nowe znaczenie i pokazał inny wymiar. Można powiedzieć, że uczeń przerósł mistrza. (…) Jego postać może onieśmielać, to jedna z najważniejszych postaci w panteonie polskiej fotografii - wskazała.

Wiedeński epizod przełomowy dla twórczości Hartwiga

Znaczącym epizodem w życiu Edwarda Hartwiga były studia w Wiedniu w latach 30. ubiegłego wieku. Dr Marika Kuźmicz przyznała, że w tamtym okresie trudno było uczyć się w Polsce fotografii w dyskursie akademickim, było to wręcz niemożliwe.

- W austriackiej stolicy miał okazję spotkać się z fotografami europejskiego formatu. Zapoznał się z różnymi technikami, jakie później sam rozwijał. Był to ważny punkt zwrotny w jego twórczości. Pozwoliło mu to przepracować własną koncepcję fotografiki, która pod koniec lat 50. objawiła się w postaci albumu i następnie różnych wystaw - wyjaśniła rozmówczyni Polskiego Radia 24.

Wzbudzenie ogromnego zaskoczenia 

Momentem szczególnym w twórczości Edwarda Hartwiga był rok 1959 i wystawa w gmachu Zachęty. Jak wskazała dr Weronika Kobylińska-Bunsch, "było to niesamowite święto fotografii".

hrehorowicz1200.jpg
Andrzej Hrechorowicz: nie reżyseruję swoich zdjęć

- Pokazane zostały zdjęcia o zupełnie nowej formie wyrazu, które były konsekwencją nauki w Wiedniu. Edward Hartwig sięgnął po tematykę pejzażową, pojawiały się również romantyczne motywy z wierzbami, czyli coś, co łączylibyśmy z Bułhakiem, jednak Hartwig totalnie odwrócił tę optykę dzięki zgrafizowaniu, silnym kontrastom i bardzo śmiałym kompozycjom opartym na diagonalach. Wzbudził tym ogromne zaskoczenie w środowisku - zaznaczyła dr Kobylińska-Bunsch.

Dodała, że pod adresem Hartwiga pojawiały się zarzuty, że jest za bardzo plastykiem, a za mało fotografem. Jego formuła wyrazu była czymś innowacyjnym.

Jakim człowiekiem był Hartwig?

W ocenie  dr Mariki Kuźmicz, Edward Hartwig był człowiekiem bardzo charyzmatycznym, o czym miałaby świadczyć siła rażenia jego koncepcji. Był również nieprawdopodobnie pracowity, a także niezwykle twórczy.

- Można powiedzieć, że przychodziło mu to bez wysiłku. W swoim życiu wykonał kilkaset tysięcy zdjęć. Nie jestem w stanie powiedzieć czy ta spuścizna jest do opracowania w całości. Cechowała go także precyzyjność i dobre przygotowanie. Doskonale rozumiał fotografię. Jednak był też niezrozumiany, jego twórczość odbierano jako wyłącznie wizualną ekwilibrystykę, co w moim przekonaniu dość dużo jej ujęło. Spowodowało to, że po śmierci Hartwig wpadł w pewną pustkę. Przez 20 lat czekał na pogłębioną refleksję - stwierdziła.

***

Audycja: "Głębia ostrości"
Prowadzący: Iga Niewiadomska
Goście: dr Marika Kuźmicz i dr Weronika Kobylińska-Bunsch 
Data emisji: 03.03.2020
Godzina emisji: 22.06

Polskie Radio 24/db

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Głębia Ostrości". Michał Siarek na krańcu Europy

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2020 23:21
- W perspektywie kilku lat sytuacja związana z Arktyką będzie kluczowa. Będąc na miejscu można wyczuć nadchodzące zmiany i nie chodzi tylko o migrację ryb - mówił w Polskim Radiu 24 fotograf Michał Siarek, który sportretował małą społeczność żyjącą na krańcach Europy, w przededniu zmian, które przynosi ocieplenie klimatu oraz międzynarodowa rywalizacja o wpływy ekonomiczne w rejonie Arktyki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wojciech Plewiński: myślenie o fotografii przesunęło się w inne rejony

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2020 22:45
W audycji "Głębia Ostrości" Iga Niewiadomska rozmawiała ze znakomitym fotografem Wojciechem Plewińskim.
rozwiń zwiń