X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Głębia ostrości: szukam tego światła, o którym już zapomnieliśmy

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2018 22:35
- To światło decyduje, jaki jest nasz stosunek do dnia, czy życia - powiedział Bogdan Konopka, gość ostatniej przed wakacyjną przerwą auducji "Głębia ostrości". Artysta, na stałe mieszkający we Francji, tworzy czarno - białe prace, w charakterystycznej tylko dla niego estetyce.
Audio
  • Bogdan Konopka, gość "Głębi ostrości": to światło decyduje, jaki jest nasz stosunek do do dnia, czy do życia - powiedział
Zdjęcie z cyklu Leons de Tnbres (Lekcje Ciemności)
Zdjęcie z cyklu „Leçons de Ténèbres” („Lekcje Ciemności”)Foto: Bogdan Konopka / materiały prasowe

Artysta, na stałe mieszkający we Francji, tworzy czarno - białe prace, w charakterystycznej tylko dla niego estetyce. Korzysta z aparatu wielkoformatowego, zdjęcia wywołuje ręcznie w swojej paryskiej pracowni. Każda z jego fotografii to historia przedmiotu, światła i ciemności. Zdobył wiele międzynarodowych wyróżnień, jego prace znajdują się w muzeach w Polsce i za granicą. W 2003 roku miał indywidualną wystawę w Centrum Pompidou w Paryżu, gdzie pokazywał projekt "Paryż, miasto niewidzialne”.

W "Głębi ostrości" pytany był m.in. o autorską wystawę "Lekcje ciemności", którą można podziwiać w Warszawie do 22 lipca. - Wszystkie fotografie są w zasadzie szare, bo nie ma czerni na tym świecie, istnieje tylko model ciała doskonale czarnego - powiedział Bogdan Konopka. - A od czasu Procol Harum wiemy, że bielszy odcień białości można wciąż znaleźć (chodzi o popularny utwór tej grupy "A whiter shade of pale" - przyp. red.). W związku z tym, że ta biedna fotografia ma tylko 30 możliwości oddania półtonów, to trzeba się na czymś skupić. - Gdyby próbować to jakoś podzielić, białego 15 i ciemnego 15, to wychodzi rzecz nijaka. Trzeba więc zdecydować czy znajdujemy się w tzw. wysokim kluczu, czyli bielszy odcień białości, czy w kluczu niskim, czyli ten szarszy odcień szarości - dodał. Artysta podkreślił, że to drugie rozwiązanie wydaje mu się bardziej oczywiste. - Taka jest natura fotografii, a mówię tu o fotografii srebrowej, tej na odbitkach, a nie na ekranie, bo ekran tych szarości po prostu nie oddaje, nie jest w stanie -  powiedział.

Bogdan Konopka dodał, że przez wiele lat mieszkał u dziadków, w domu krytym strzechą. - Światło, które tam było, było specyficzne, choćby dlatego, ze okna były małe. A co ważniejsze, dziadkowie żyli porami dnia. I to u nich się zaraziłem np. tym, co to jest zmierzch, a co to jest brzask. W mieście nie ma czegoś takiego jak zmierzch czy brzask. Nawet jak słońce zajdzie, to mamy na chmurach mnóstwo światła. Nawet jak nie zapalimy w domu światła, to jest go za dużo - dodał gość Igi Niewiadomskiej.

- Szukam tego światła, o którym już zapomnieliśmy. Proszę pójść do supermarketu, jak to jest wszystko oświetlone równolegle. W telewizji programy są tak zrobione, żeby można było odwrócić kamerę i nie zmieniać nawet przesłony. To wszystko jest jednakowe światło. A tak naprawdę to światło decyduje, jaki jest nasz sotsunek do życia, do dnia - powiedział fotograf.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji była Iga Niewiadomska.

Głębia Ostrości - wszystkie audycje

Data emisji: 26.06.2018

Godzina emisji: 22.06

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak