more_horiz

Współczesna szkoła. Jakie są jej zadania, jaką pozycję zajmują nauczyciele?

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2018 21:05
W najnowszej odsłonie audycji „Terlikowski na Froncie” rozmowa o szkole. Po co nam szkoła? Na ile faktycznie zajmuje się edukacją oraz wychowywaniem dzieci i młodzieży? W którym miejscu w systemie szkolnictwa znajdują się nauczyciele?
Audio
  • 7.11.18 dr Sabina Zalewska: „Wiedza przekazywana przez szkołę jest często przyswajana przez uczniów tylko na potrzeby zaliczenia przedmiotu (…)”.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com

Z każdym rokiem programy szkolne mają coraz szerszy zakres. Niektórzy zadają sobie pytanie czy nie jest on zbyt rozległy i czy uczniowie są w stanie we właściwy sposób go przyswoić. Dr Sabina Zalewska, psycholog i pedagog, podkreśliła, że wobec dzisiejszej szkoły stawiane są oczekiwania związane z przekazywaniem nie tylko wiedzy, ale również kompetencji i umiejętności.

– Zamiast odejmować, to do systemu szkolnego ciągle jest coś dorzucane. Nauczyciel, oprócz tego, że naucza, musi również udokumentować masę rzeczy, które robi. Zajmuje się po prostu administracją i buchalterią. Bardzo często, w przypadku uczniów, wiedza przyswajana jest tylko na potrzeby sprawdzianu lub egzaminu. Nie jest ona wykorzystywana w dalszym etapie życia. Można powiedzieć, że współcześnie wiedza jest często konsumowana, czyli przetwarzana i pozostawiana – wskazała rozmówczyni Polskiego Radia 24.

Dr Sabina Zalewska wskazała, że nauczyciele powinni czuć się wolni w swojej pracy poprzez spełnianie się pod względem zawodowym. Jednak zaznaczyła, że jest ich coraz mniej, a coraz więcej tych, którzy czują się wypaleni. Dodała również, że w dzisiejszych czasach nauczyciela nie traktuje się jako eksperta w swojej dziedzinie. – Brakuje zaufania, że nauczyciele chcą dobrze dla swoich uczniów – stwierdziła psycholog.

Audycję prowadził Tomasz Terlikowski.

Polskie Radio 24/db

--------------------------

Data emisji: 7.11.2018

Godzina emisji: 20.06

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Grzegorz Osiecki: polska szkoła jest szkołą przetrwania

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2018 16:00
- Mam takie zdanie, że od wielu lat Polska edukacja zmaga się z chorobą przewklekłych reform, w bardzo ostrym stadium. Cechą tej choroby są permanentne zmiany i brak stabilności, dlatego rodzicom i dzieciom ciężko się do czegokolwiek przyzwyczaić - mówił na antenie Polskiego Radia 24 Grzegorz Osiecki, publicysta "Dziennika Gazety Prawnej".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czego powinno uczyć się szkołach?

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2018 19:42
Początek roku szkolnego to dobry czas, aby porozmawiać na ten temat. Przy okazji warto też postawić pytanie, co powinni umieć nauczyciele. I nie chodzi o analizę podstaw programowych różnych przedmiotów, ale o zastanowienie się, do czego w drugiej dekadzie XXI wieku szkoła ma przygotowywać.
rozwiń zwiń