Dziewiąta planeta Układu Słonecznego?

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2018 17:00
Najnowsze wyniki badań Uniwersytetu w Michigan sugerują, że w naszym Układzie Słonecznym jest dodatkowa (dziewiąta) masywna planeta, krążąca na bardzo odległej orbicie. Skąd się tam wzięła i dlaczego nie potrafimy jej zarejestrować? Mówił o tym w audycji Zdziwienie Tygodnia prof. Andrzej Udalski z Obserwatorium Astronomicznego UW.
  • 26.05.18. Co wiemy o dziewiątej planecie Układu Słonecznego?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay.com/public domain

Kwestia istnienia 9 planety układu słonecznego pojawiła się na forum publicznym już ponad 2 lata temu. - Od tamtej pory powstało wiele badań, które próbowały dokładniej określić lokalizację i inne szczegóły związane z nowym obiektem – wyjaśnił prof. Andrzej Udalski.

Na początku 2016 roku pierwsze dowody na to że w naszym Układzie Słonecznym może być inna planeta opublikowali prof. Mike Brown i Konstantin Batygin. Jak przyznał prof. Andrzej Udalski, w ostatnim czasie znaleziono bardzo wiele obiektów, które krążą bardzo daleko, poza orbitą Neptuna – dalej niż 30 odległości Ziemia – Słońce. - Okazało się, że orbity najdalszych z nich nie są tak całkowicie przypadkowe – dodał ekspert.

Jeżeli odkrycie zostanie potwierdzone, to Plutona zdegradowanego w 2006 roku z miana dziewiątej planety zastąpi obiekt o rozmiarach zbliżonych do Neptuna, który jak wynika z pierwszych analiz okrąża Słońce tylko raz na 15 tysięcy lat.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu była Anna Piotrowska.

Polskie Radio 24

____________________

Więcej audycji z cyklu Zdziwienie Tygodnia

Data emisji: 26.05.18

Godzina emisji: 16.35

Polskie firmy ruszają na podbój kosmosu

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2017 14:05
Choć do tej pory uważaliśmy, że takie działania są poza zasięgiem Polaków, wrocławskie firmy chcą brać udział w podboju kosmosu. Czy to tylko marzenia, a może realne plany? Gościem audycji O sobie samych byli: Inna Uwarowa, studentka Politechniki Warszawskiej i Jakub Bochiński, astronom z Centrum Nauki Kopernik.

24. Poziom. Wirtualny spacer po stacji kosmicznej

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2018 12:19
– Chcieliśmy zainspirować młodych ludzi do zainteresowania się przestrzenią kosmiczną, tym, co dzieje się w kosmosie – mówił w audycji 24. Poziom Adam Robaszyński-Janiec ze studia The House of Fables, które stworzyło aplikację International Space Station Tour VR.