X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Jest sprawiedliwy, a idea słuszna". Jolanta Hajdasz o podatku od reklam

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2021 17:30
- Emocjonalne rozhuśtanie jest bezzasadne, a porównywanie do stanu wojennego to nadużycie. Nie ma mowy o unicestwieniu mediów, niektóre będą miały mniejsze przychody, ale i tak będą one gigantyczne - powiedziała w Polskim Radiu 24 Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.
Audio
  • Jolanta Hajdasz o podatku od reklam (Temat dnia/Gość PR24)
Jolanta Hajdasz
Jolanta HajdaszFoto: PAP/Rafał Guz

Wiele emocji wzbudził ostatnio projekt rozporządzenia ws. podatku od reklam w mediach. W 2022 r. ma on przynieść budżetowi około 800 mln zł, a uzyskane środki zasilą w głównej mierze Narodowy Fundusz Zdrowia. 

Premier morawiecki free flickr kprm-1200.jpg
Podatek od reklam. Premier: to w żaden sposób nie ograniczy swobody wypowiedzi i nie uderzy w pluralizm

Zdaniem gościa Polskiego Polskiego Radia 24 podatek powinien być wprowadzony. - Rynek reklam w Polsce jest ogromny i w dużej mierze dzielony przez 3-4 domy medialne, które zajmują się dystrybucją reklam do wszystkich mediów i z jakiś względów w bardzo uprzywilejowany sposób traktują media liberalne. Problemem jest to, że media, które mają najwięcej odbiorców w dużej część są własnością firm o zagranicznej rezydencji podatkowej i potrafią prawie wcale nie płacić w Polsce podatków. Nie dziwię się, że w czasach pandemii, widząc wielki transfer środków za granicę, rząd chce ten proceder ukrócić, by media solidarnie finansowany różne inicjatywy - powiedziała Jolanta Hajdasz. 

Wyjaśniła przy tym, że tylko Facebook i Google mają 3 mld złotych środków z reklam w Polsce od których podatki nie są w naszym kraju w ogóle odprowadzane.  - Zagraniczna firma TVN tak może skonstruować bilans, że płacone podatki są niskie - w ciągu ostatnich 4-5 lat było to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Tymczasem to medium ma ponad 1,3 mld złotych przychodu z reklam. Podatek jest sprawiedliwy, trzeba się nad tym projektem pochylić, przeprowadzić kwotowe symulacje, by nie zaszkodzić najmniejszym mediom. Idea jest słuszna -  tłumaczyła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Posłuchaj
24:11 PR24_mp3 2021_02_13-16-35-10.mp3 Jolanta Hajdasz o podatku od reklam (Temat dnia/Gość PR24)

 

Pod hasłem "Media bez wyboru" najwięksi prywatni nadawcy radiowi, telewizyjni i internetowi ogłosili w środę strajk i przez cały dzień nie nadawali swoich programów. Do tej akcji odniósł się również w orędziu marszałek Senatu Tomasz Grodzki, który porównał środowy poranek do wybuchu stanu wojennego.

Czytaj także:

Jolanta Hajdasz podkreśliła, że te słowa pokazują rzeczywiste intencje akcji "Media bez wyboru". - Emocjonalne rozhuśtanie jest bezzasadne, a porównywanie do stanu wojennego to nadużycie. Nie ma mowy o unicestwieniu mediów, niektóre będą miały mniejsze przychody, ale i tak będą one gigantyczne. To są biznesy o wielomilionowych obrotach, o takich pieniądzach przecięty Polak nawet nie śni. Podatek od reklamy wiele w tym względzie nie zmieni. Telewizja TVN zamiast wywieźć z Polski 500 mln, wywiezie 400 mln złotych. Nikomu w zakresie wolności słowa nic się nie stanie - tłumaczyła Hajdasz. Zwróciła również uwagę, że podatkiem mają być zwłaszcza obciążone reklamy produktów z cukru i suplementów diety, które często mają szkodliwy wpływ na zdrowie. 

Więcej w nagraniu. 

***

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadzący: Tadeusz Płużański
Gość: Jolanta Hajdasz (Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)
Data emisji: 13.01.2021
Godzina emisji: 16.33

PR24

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Jesteśmy otwarci na to, by rozmawiać". Rzecznik rządu o projekcie podatku od reklam

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 09:45
- Jesteśmy zaskoczeni tak silną reakcją już na tym etapie - powiedział rzecznik rządu Piotr Müller, odnosząc się do projektu ws. podatku reklamowego. Podkreślił, że poszczególne progi przychodów mogą ulec korekcie, a po zebraniu wszystkich uwag planowane jest spotkanie poświęcone tej kwestii.
rozwiń zwiń