X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x

Politolog o przekopie Mierzei Wiślanej: oczywiste korzyści gospodarcze i turystyczne

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2020 12:30
- Chodzi o otwarcie bardzo atrakcyjnego turystycznie regionu. Z Fromborkiem, Kopernikiem, szlakami wodnymi do Mazur, turystyką jachtową ze Skandynawii i Niemiec, siecią średniowiecznych zabytków - mówił w Polskim Radiu 24 politolog Przemysław Żurawski vel Grajewski.
Audio
  • Prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski o przekopie Mierzei Wiślanej i budowie CKP (Temat dnia/Gość PR24)
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w Skowronkach
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w SkowronkachFoto: PAP/Adam Warżawa

Kandydat na prezydenta Rafał Trzaskowski zaapelował do rządu o wstrzymanie najbardziej – jego zdaniem – kontrowersyjnych inwestycji i przekazanie przeznaczonych na nie środków na walkę ze skutkami epidemii koronawirusa. Chodzi o budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i przekop Mierzei Wiślanej.

Trzaskowski-9.jpg
Prof. Ryba: Trzaskowski nie wytrzyma argumentacji ws. wielkich inwestycji jak CPK

Zdaniem gościa Polskiego Radia 24 przekop Mierzei Wiślanej jest sprawą oczywistą. - Jak może funkcjonować port, który nie ma swobodnego dostępu do morza? Nie chodzi przy tym tylko o masy przeładowywanego towaru, ale o otwarcie bardzo atrakcyjnego turystycznie regionu. Z Fromborkiem, Kopernikiem, szlakami wodnymi do Mazur, turystyką jachtową ze Skandynawii i Niemiec, siecią średniowiecznych zabytków. To będą też miejsca pracy nie tylko w samym Elblągu, ale w całym regionie. Jeśli gdziekolwiek wcześniej były bite rekordy bezrobocia, to ten region był najsilniej dotknięty po 1989 roku - powiedział prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski.

Status prawny 

Zalew Wiślany to część polskich wód terytorialnych, których Polska faktycznie nie może kontrolować. O zgodę na wpłynięcie jakiejkolwiek jednostki z Morza Bałtyckiego trzeba występować do Rosji, która zwykle to uniemożliwia. Natomiast 1 września 2009 roku Polska podpisała skrajnie niekorzystną umowę w tej sprawie. Polski rząd zrezygnował z praw, które przysługują w tej sprawie na bazie regulacji międzynarodowych. - To było nawet pogorszenie stanu prawnego w stosunku do tego, co było od 1945 roku, gdy Rosjanie formalnie mieli możliwość zamknięcia ruchu tylko w wypadku wojny w Europie. Teraz mogą to zrobić, gdy tylko uznają to za stosowne - tłumaczył politolog.

- Oparcie jakiegokolwiek rozwiązania w relacjach z Rosją na zabezpieczeniach prawnych jest daleko posuniętą naiwnością. Rosja słynie z niedotrzymywania umów. Jeśli chcemy mieć rozstrzygnięcie definitywne, to ono musi mieć charakter infrastrukturalny, zmiany rzeczywistości materialnej. Wtedy popełniono bardzo drastyczny błąd. Fundusze na inwestycję były już zgromadzone po pierwszym rządzie PiS w latach 2005-07 i zostały rozproszone - dodał.

Przypomniał również, że jednym z pierwszych aktów polskiej polityki zagranicznej po 1989 roku był słynny rejs jachtu Misia II na trasie Elbląg-Zalew Wiślany-Cieśnina Pilawska-Gdynia. Szlakiem, który formalnie był dostępny, ale faktycznie zamknięty. 

Centralne znaczenie CPK

Twitter Andrzej Duda CPK 1200.jpg
Prezydent: CPK będzie ogromnym impulsem rozwojowym dla polskiej gospodarki

Prezydent Andrzej Duda i premier Mateusz Morawiecki ogłosili w środę, że mimo pandemii koronawirusa przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będą kontynuowane. Zasadnicze prace przy budowie CPK mają się rozpocząć w 2023 roku, a pierwszy rejsowy samolot ma wylecieć z lotniska w Baranowie pod koniec 2027 roku. 

Politolog podkreślił, że Centralny Port Komunikacyjny, jak sama nazwa wskazuje, będzie miał znaczenie centralne. - W sensie komunikacyjnym i militarnym. Chodzi o  zdolności do przerzutu wojsk, wzmocnienia sojusznika w razie konieczności, wobec braku zmasowanego stacjonowania wojsk na wschodniej flance, jak podczas zimnej wojny. Będzie też miał potężne oddziaływanie na sąsiadów Polski. Nie chodzi o samo lotnisko, ale o całą sieć komunikacyjną, która wpisuje się w projekty infrastrukturalne Trójmorza - podsumował prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski.

Więcej w nagraniu. 

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"
Prowadził: Michał Rachoń
Gość: prof. Przemysław Żurawski vel Grajewski
Data emisji: 03.06.2020
Godzina emisji: 10.50

PR24

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Tani populizm". Socjolog o apelu Trzaskowskiego ws. Mierzei Wiślanej

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2020 10:55
-  PO nie planowała równego rozwoju dla całej Polski, skierowała się w stronę aglomeracji. Tymczasem PiS przedstawiło ofertę rozwoju dla całego kraju. Mierzeja Wiślana, która ma na sobie również ciężar polityki międzynarodowej, daje również szansę rozwoju konkretnemu regionowi i grupom zawodowym. W okresie kampanii wyborczej może to mieć znaczenie - mówił w Polskim Radiu 24 socjolog dr Krzysztof Karnkowski.   
rozwiń zwiń