Ostatnia aktualizacja: 18.11.2019 16:30
- Dzisiaj komputery kwantowe wykorzystywane są głównie w sektorze obronnym. To smutne, że najnowsze technologie wykorzystywane są po raz pierwszy prawie zawsze po to, żeby zabijać - przestrzegał w Polskim Radiu 24 dr Maciej Kawecki z Wyższej Szkoły Bankowej. - Tak jest dzisiaj z komputerami kwantowymi. Wykorzystywane są po to, żeby łamać różnego rodzaju hasła i zabezpieczenia, przejmować drony - dodał.
  • Dr Maciej Kawecki: mówiąc o rewolucji kwantowej, pamiętajmy o niebezpieczeństwach ("Temat Dnia/Gość PR24")
dr Maciej Kawecki
dr Maciej Kawecki Foto: PR24/AK

Sztuczna inteligencja 2.jpg
Komputer o niezwykłej mocy obliczeniowej. Nadchodzi kwantowa rewolucja

Google twierdzi, że osiągnął "przewagę kwantową". Amerykański gigant technologiczny twierdzi, że zbudował maszynę, która jest w stanie w ciągu 200 sekund rozwiązać zadanie, które najszybszemu superkomputerowi na świecie zabrałoby 10 tysięcy lat. Amerykańska firma o swoim odkryciu poinformowała w środę na korporacyjnym blogu oraz w artykule opublikowanym w czasopiśmie naukowym "Nature".

O "rewolucji kwantowej" mówił w Polskim Radiu 24 dr Maciej Kawecki. - Komputer kwantowy to coś wielkiego. Zajmuje kilka lub kilkanaście pokoi. Dzisiaj przetrzymywanie komputera kwantowego w domu jest praktycznie niemożliwe, ponieważ wymaga temperatury bezwzględnego zera w pomieszczeniu - wskazywał.

- Na świecie jest kilka komputerów kwantowych - dodał.

facebook_śmierć663.jpg
Co się dzieje z naszą tożsamością po śmierci? Dr Maciej Kawecki: nasze dane są w sieci nieśmiertelne

"Najlepszy i najgorszy wynalazek człowieka"

Gość PR24 zwracał uwagę na to, że "to, czym zabezpieczany jest np. cały dzisiejszy system bankowy w Polsce, czyli standardowy klucz kryptograficzny, komputery kwantowe łamią w ciągu kilku sekund". - Gdybyśmy zdecydowali się rozpowszechnić komputery kwantowe, oznaczałoby to, że musimy zmienić zabezpieczenia wszystkich zasobów administracji publicznej, systemu rejestrów państwowych, systemu bankowości elektronicznej - powiedział.

Dr Maciej Kawecki podkreślał, że "dobrze, abyśmy już dzisiaj, mówiąc o rewolucji kwantowej, nie popełnili błędu, który popełniliśmy przy internecie". - Kilka dni temu obchodziliśmy 50. rocznicę internetu. Okazuje się, że to zarówno najlepszy, jak i najgorszy wynalazek człowiek - mówił.

- Robi bardzo wiele dobrego, ale tak samo robi wiele złego - ocenił.

W rozmowie z Antonim Trzmielem gość PR24 skomentował również medialne doniesienia o powstaniu hybrydy człowieka i małpy w jednym z chińskich laboratoriów.

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy.

Polskie Radio 24 / kstar

* * *

Audycja: "Temat Dnia/Gość PR24"

Prowadzący: Antoni Trzmiel

Gość: dr Maciej Kawecki (Wyższa Szkoła Bankowa)

Data emisji: 18.11.2019

Godzina: 15:33

Japonia: w sierpniu wydajność pracowników Microsoftu wzrosła o 40 proc.

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2019 21:41
Wydajność pracy w japońskim oddziale Microsoft wzrosła o 40 procent po wprowadzeniu czterodniowego tygodnia pracy. Firma opublikowała raport z eksperymentu przeprowadzonego w sierpniu.

Eksperymenty nad tworzeniem hybryd ludzko-zwierzęcych. Genetyk ostrzega

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2019 14:39
Na Uniwersytecie w Tokio trwają prace nad przeszczepami ludzkich tkanek zwierzętom. O możliwych konsekwencjach eksperymentów mówi portalowi PolskieRadio24.pl lekarz genetyk, prof. Andrzej Kochański. - To nie jest wyłącznie kwestia etyki - zaznacza ekspert.

Internetowy gigant gromadzi dane medyczne Amerykanów

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2019 22:38
Jak informuje dziennik "Wall Street Journal", , koncern Google w ramach tajnego programu "Nightingale" gromadzi szczegółowe dane medyczne Amerykanów z 21 stanów.