X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

72. Festiwal Filmowy w Cannes. Zaskoczył ekspertów?

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2019 15:30
– Rolą Cannes nie jest nagradzanie zasłużonych, a pójście do przodu i pokazanie kogoś mniej znanego, a także wskazanie fajnego zjawiska w historii światowego kina. (…) Główna nagroda dla Bong Joon-Ho nie powinna być zaskoczeniem – ocenił filmoznawca dr Łukasz Jasina.
Audio
  • 26.05.19 Dr Łukasz Jasina: Cannes zawsze był festiwalem celebrującym bardzo dobre rzemiosło filmowe.
Bong Joon-Ho, zdobywca Złotej Palmy 72. Festiwalu Filmowego w Cannes
Bong Joon-Ho, zdobywca Złotej Palmy 72. Festiwalu Filmowego w CannesFoto: EPA/SEBASTIEN NOGIER

Złotą Palmę 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes otrzymał "Parasite" w reż. Bong Joon-Ho. Koreański twórca pokonał filmy wielkich mistrzów kina, m.in. "Pain and Glory" Pedro Almodovara i "Once Upon a Time... in Hollywood" Quentina Tarantino.

– Przyznanie głównej nagrody Bong Joon-Ho nie jest zaskoczeniem dla dziennikarzy śledzących jego produkcje. W swoim kraju posiada bardzo dobrą opinię. Reprezentuje ciekawą falę kina koreańskiego, którą moglibyśmy zacząć lepiej poznawać, bo Korea jest państwem o niesamowicie rozbudowanej kinematografii. Należy zwrócić uwagę, że od dłuższego czasu Cannes ma skłonności do filmów azjatyckich. "Parasite" to obraz o życiu i pięknie świata. Już niedługo pojawi się na ekranach polskich kin – powiedział dr Łukasz Jasina.

Gość Polskiego Radia 24 zwrócił uwagę, że tegoroczny festiwal wyróżnił się bardzo dobrą, fachową obsadą jury, w którym zasiadali m.in. Alejandro González Iñárritu oraz Paweł Pawlikowski – To ludzie będący z jednej strony wybitnymi twórcami, a z drugiej zapalonymi widzami kina, które bardzo ich inspiruje. Wiedzą, że rolą Cannes nie jest nagradzanie zasłużonych, a pójście do przodu i pokazanie kogoś mniej znanego, a także wskazanie fajnego zjawiska w historii światowego kina. Tak było chociażby w latach 50., gdy doceniono Andrzeja Wajdę i polską szkolę filmową – wskazał dr Jasina.

Grand Prix uhonorowano "Atlantique" Mati Diop, która jest pierwszą w historii czarnoskórą reżyserką nagrodzoną w konkursie głównym canneńskiego festiwalu. W "Atlantique” Diop zabiera widzów w podróż na przedmieścia Senegalu. Film opowiada o robotnikach, którzy od trzech miesięcy nie otrzymują wynagrodzenia za pracę na budowie. Pozbawieni perspektyw na przyszłość, decydują się popłynąć do Europy.

– To wyróżnienie można określić jako asumpt do dyskusji na temat rasizmu i poprawności politycznej. Kilkanaście lat temu przez Stany Zjednoczone przelała się debata nad zbyt dużą białością Oskarów. Jednak tam skala problemu była nieporównywalnie mniejsza w porównaniu do tego, jak traktuje się mniejszościowych filmowców na naszym kontynencie. Zawód reżysera jest jedną z najbardziej zmaskulinizowanych profesji świata. Do tej pory kobiety w Cannes były nagradzane jedynie trzy razy. W tym roku po raz pierwszy mieliśmy również jury, w którego skład weszło tak dużo osób spoza Europy – dodał filmoznawca.

PAP/Polskie Radio 24/db

----------------------------------------

Data emisji: 26.05.2019

Godzina emisji: 14.35

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Powrót Bena". Filmowa opowieść o matczynej miłości

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2019 10:27
Podobno to najmocniejsza rola Julii Roberts od lat.  – Zgadzam się z tym stwierdzeniem. Zagrała fantastycznie pokazując, czym jest serce matki. Na jej twarzy widać wszystkie emocje, jaki mogą towarzyszyć zatroskanej kobiecie – powiedziała Izabela Wierzbińska z Best Filmu. 11 stycznia na ekrany polskich film wszedł film "Powrót Bena".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rafał Zawierucha w Cannes z najnowszym filmem Quentina Tarantino

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2019 17:27
Siedmiominutową owacją na stojąco przyjęła canneńska publiczność film "Pewnego razu w Hollywood" ("Once Upon a Time in Hollywood"). Akcja dzieje się w Los Angeles w 1969 roku, a główne role grają Brad Pitt, Leonardo DiCaprio i Margot Robbie. W obsadzie jest również Rafał Zawierucha, który wcielił się w postać Romana Polańskiego. Po canneńskiej  premierze rozmawiała z aktorem Joanna Slawińska
rozwiń zwiń