X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nie tylko Bitwa o Anglię. II wojna światowa w powietrzu

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2018 08:28
Tuż przed wybuchem wojny polskie lotnictwo wojskowe dysponowało sprzętem znacznie ustępującym jakością i osiągami sprzętowi niemieckiemu, poza samolotami bombowymi PZL-37 Łoś, które należały wówczas do najlepszych w świecie. - Upraszczanie, że wystarczyło kupić więcej samolotów, by wygrać wojnę obronną 1939 roku jest mocno niesprawiedliwe - mówił w Polskim Radiu 24 Piotr Dmitrowicz, historyk i publicysta.
Audio
  • 7.09.18 Nos Kleopatry: II wojna światowa w powietrzu
Załogi samolotów PZL-37 Łoś z 210 Dywizjonu Bombowego przy maszynach
Załogi samolotów PZL-37 "Łoś" z 210 Dywizjonu Bombowego przy maszynachFoto: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Piotr Dmitrowicz zwrócił uwagę, że na kampanię wrześniową patrzymy z dzisiejszej perspektywy, ahistorycznie. – Liczby są porażające. Mogliśmy mieć świetnych pilotów, ale Polacy mieli ok. 400 samolotów różnego typu, a Niemcy ponad 2000. Szans nie było najmniejszych  - powiedział Dmitrowicz.

src="http://static.prsa.pl/2c9cd5d3-53ff-4dee-a5cd-62a56f784a73.file"

Złożyło się na to kilka przyczyn, w tym brak wystarczających środków oraz zbyt krótki okres modernizacji najważniejszych rodzajów lotnictwa bojowego. Przed wojną zdołano bowiem wyprodukować dobry bombowiec, nie zdążono jednak skierować do produkcji kilka typów samolotów myśliwskich opracowanych w 1939 roku w fazie prototypów. Miały one zastąpić nowoczesne na początku lat trzydziestych myśliwce górnopłaty, znacznie ustępujące osiągami pod koniec  lat 30. XX wieku niemieckim dolnopłatom.

Zdaniem Dmitrowicza Niemcy trochę nas też przeceniali. - Uważali, że nasza flota gotowa do walki to ok. 900 samolotów. Po pierwszych dniach, gdy okazało się, że samolotów jest mniej, uznali, że tę bitwę mają wygraną, a tak nie było - tłumaczył gość Polskiego Radia 24.

Instruktor lotnictwa w szkole Orląt, Witold Urbanowicz mawiał, że "myśliwiec w powietrzu powinien zamienić się w kobrę". Co miał na myśli? Jak wyglądały walki pilotów podczas II Wojny Światowej? Jak się szkolili? Jak, i o co rywalizowali? O tym w nagraniu audycji. Gościem Polskiego Radia 24 był również Witold Sokół - emerytowany pilot myśliwca, wykładowca w Szkole Orląt w Dęblinie.

Gospodarzem audycji "Nos Kleopatry" była Agnieszka Kamińska.

Data emisji: 7.09

Godzina emisji: 22.06

PR24/tj



Czytaj także

Mówili o nim "latająca śmierć". Stanisław Skalski legendą stał się za życia

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2021 05:55
7 kwietnia 1950 roku Stanisław Skalski został skazany przez władze komunistyczne na karę śmierci. Aresztowano go dwa lata wcześniej pod fałszywym zarzutem szpiegostwa na rzecz Wielkiej Brytanii. Stanisław Skalski był asem lotnictwa i bohaterem Bitwy o Anglię. Polacy nazywali go: "ptasi instynkt", Niemcy mówili o nim "latająca śmierć". 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zdzisław Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2020 05:50
40 lat temu, 3 sierpnia 1980 roku zmarł w Toronto Zdzisław Krasnodębski, pierwszy dowódca słynnego Dywizjonu 303, bohater bitwy o Anglię.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Życiowe zakręty Jana Zumbacha

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 05:56
As myśliwski Dywizjonu 303, jeden z bohaterów bitwy o Anglię. Po wojnie wiódł niespokojny żywot. Zajmował się przemytem, był najemnikiem w Afryce, prowadził dyskotekę i restaurację.
rozwiń zwiń