X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

"Kulisy spraw". Sondaże wyborcze "od kuchni"

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2019 19:40
O tym jak wyglądają w praktyce badania sondażowe, jakie metody manipulacyjne są w nich stosowane i jak je wychwycić, opowiadała w Polskim Radiu 24 Alicja Defratyka, socjolog.
Audio
  • 05.09.2019 "Kulisy spraw". Metody przeprowadzania sondażów wyborczych i ukryte w nich manipulacje
Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński podczas konwencji regionalnej partii pod hasłem DobryCzasDlaPolski w Siedlcach
Prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński podczas konwencji regionalnej partii pod hasłem #DobryCzasDlaPolski w SiedlcachFoto: PAP/Przemysław Piątkowski

- Jest bardzo różnych czynników wpływających na wiarygodność sondażu. W zależności od firmy przeprowadzającej sondaż są różne metody, które trzymane są w tajemnicy, ale są trzy najpopularniejsze metody: badanie telefoniczne, badanie za pomocą panelu internetowego i wywiad personalny - powiedziała socjolog.

- Każda metoda ma swoje wady i zalety. W przypadku metody bezpośredniej działa tzw. "efekt ankietera". Osoby, które nie mają bardzo skrystalizowanych poglądów nie są zbyt chętne do odpowiadania wprost, albo starają się odpowiadać tak jak myślą czego ankieter by sobie życzył. Zawsze w tego typu badaniach władza miała wyższe wyniki. Jest to niezamierzony efekt - dodała.

duda 1200 pap.jpg
Sondaż: Andrzej Duda zdecydowanym faworytem wyborów prezydenckich

Przykładowe manipulacje

Jak zaznaczyła socjolog, najczęstszą manipulacją jest narzucanie z góry odpowiedzi twierdzącej. - W przypadku metody internetowej badanie jest najbardziej anonimowe. Tutaj działa efekt doboru próby. Część ludzi jest wylosowana do takiego badania. Każda metoda powinna być stosowana według najlepszej wiedzy. Bardzo źle jest wtedy, kiedy są stosowane pytania lub odpowiedzi manipulujące. Są sondaże, gdzie od razu w pytaniu już się coś sugeruje i wtedy siłą rzeczy więcej jest odpowiedzi na "tak". W odpowiedziach także nie powinno być rzeczy wartościujących - przyznała.

- Trudno wykryć też "torowanie", czyli pytania które ukierunkowują nas na konkretną odpowiedź, np. pytanie czy lubisz zwierzęta lub czy dbasz o środowisko. To także metoda stosowana w sprzedażach na pokazach. Zadaje się kilka takich pytań i to może być także stosowane w sondażach, ale nie mamy takiej wiedzy - oznajmiła rozmówczyni.

Wpływ na opinię publiczną

- Sondaże teraz bardziej walczą o tych, którzy nie wiedzą na kogo zagłosować i tych, którzy nie są przekonani do uczestnictwa w wyborach. Kluczowa jest wysoka frekwencja. Sondażami można bardzo wpłynąć na opinię publiczną. Przez to, że są one tak częste niektórzy mogą czuć się oszukiwani. Czasami sondaże są realizowane przez instytucje, które nie ujawniają swoich metod i nie są zrzeszone w organizacji badania rynku - twierdzi socjolog.

Sejm_KancSejmu_ RafalZambrzycki.jpg
Sondaż: wyraźna przewaga PiS nad opozycją. Cztery formacje w Sejmie

Jak poinformowała, sondaże przedwyborcze to zjawisko powszechne wśród partii politycznych. - Każda partia polityczna robi sondaże, które są bardzo dogłębne. Nie są to sondaże do publicznej wiadomości. Jest to normalne i oczywiste. Partia kieruje swój przekaz do wyborców i powinna ich rozumieć, bo wtedy najlepiej dopasuje do wyborców swój program - zaznaczyła Alicja Defratyka.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

* * *

Audycja: "Kulisy spraw"

Prowadzący: Rafał Dudkiewicz

Gość: Alicja Defratyka (socjolog)

Data emisji: 05.09.2019

Godzina emisji: 19:12

Polskie Radio 24 / pkr

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak