X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x

"To sól kina amerykańskiego". Prof. Piotr Kletowski o gatunkach filmowych

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2020 08:30
- Utarło się, że kino amerykańskie to kino gatunkowe, a europejskie - bardzo od gatunków odległe, takie artystyczne, modernistyczne. Ten podział nie jest jednak zbyt sztywny i wcale nie taki jednoznaczny - mówił w Polskim Radiu 24 prof. Piotr Kletowski, filmoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego. W audycji "Rozpruwacz Kulturalny" opowiedział o książce zatytułowanej "Europejskie kino gatunków 2", której jest współautorem.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Fer Gregory/shutterstock.com

Drugi tom Europejskiego kina gatunków stanowi kontynuację pionierskiej publikacji z 2017 roku. Jego redaktorzy podjęli odważną próbę zaprezentowania wielu niezwykle interesujących i dotychczas bardzo rzadko opisywanych gatunków filmowych, takich jak poliziotteschi, macaroni combat, peplum czy ballada filmowa.

Gatunkowe produkcje jako nośniki istotnych kontekstów

Większość omówionych w niniejszej książce fenomenów pozwala postawić pod znakiem zapytania klasyczne kategorie filmowej rozrywki i komercji, które zazwyczaj przeciwstawia się konwencjom i typologizacjom z kręgu kina autorskiego i artystycznego. Za sprawą analiz poszczególnych badaczy – zarówno profesjonalnych filmoznawców, jak i doświadczonych entuzjastów popularnej sztuki filmowej – gatunkowe produkcje autorów takich jak Mario Bava, Jean Rollin, Lars von Trier, Just Jaeckin czy Sergio Sollima jawią się jako skarbnice wiedzy historycznej, nośniki istotnych kontekstów kultury europejskiej oraz źródła inspiracji dla współczesnych filmowców na całym świecie.


Posłuchaj
22:53 ROZPPRUWACZ.mp3 6.07.2020 prof. Piotr Kletowski o książce swego autorstwa "Europejskie kino gatunków 2". (Rozpruwacz Kulturalny / PR24)

 

- Autorzy prac wywodzą się z różnych środowisk, co pozwala podkreślić skomplikowaną naturę sposobów funkcjonowania kina gatunków w Europie, ale także zapoznać się z różnorakimi perspektywami analitycznymi i interpretacyjnymi, które nie zawsze i z niejakim trudem mają okazję pojawiać się w filmoznawczym obiegu akademickim (…). Ten zbiór tekstów jest pracą, która – choć na różne sposoby – zainteresuje zarówno filmoznawców, jak i pasjonatów kina. To lektura, która uświadamia, że debata o filmie toczy się nie tylko w Akademii, lecz również w innych obszarach specjalistycznej komunikacji i ma ona walor poznawczy, którego nie można nie docenić - czytamy w recenzji prof. Barbary Gizy z SWPS.

"Czymże byłaby amerykańska fantastyka filmowa bez niemieckiego ekspresjonizmu filmowego"

Gość PR24 wyjaśniał m.in. po co nam w ogóle rozważania nad gatunkami filmowymi? - To sól kina amerykańskiego. Obowiązuje tam podział, który moim zdaniem jest błędny. Utarło się, że kino amerykańskie to kino gatunkowe, a kino europejskie to kino, które jest odległe od gatunków, takie kino artystyczne, modernistyczne. Ten podział nie jest taki sztywny i jednoznaczny. W kinie europejskim także realizowano filmy gatunkowe - tłumaczył prof. Piotr Kletowski.


Jan Komasa pap_20200305_2A5.jpg
"Nowy film Komasy stał się ofiarą koronawirusa". Eksperci o kulturze, hejcie i elitach

W audycji m.in. o amerykańskim kinie grozy i tamtejszej fantastyce filmowej. - Czymże byłaby amerykańska filmowa fantastyka, horrory, gdyby nie wkład twórców niemieckiego ekspresjonizmu filmowego, takich filmowców jak m.in. Friedrich Wilhelm Murnau, który kino grozy robił już w Niemczech i przyjechał do Hollywood - mówił gość audycji.

W audycji także pożegnanie Ennia Morriconego. - To był tytan pracy, ma w swojej filmografii ok. 500 filmów, większość to kompozycje do filmów europejskich. Jego wizytówką były kompozycje do spaghetti westernów i do filmu gangsterskiego - przypomniał mistrza muzyki filmowej prof. Piotr Kletowski.

Zachęcamy do wysłuchania nagrania audycji.

***

Audycja: Rozpruwacz kulturalny

Prowadzący: Jakub Moroz

Gość:  prof. Piotr Kletowski, filmoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego 

Data emisji: 06.07.2020

Godzina emisji: 23.35

PR24/tb

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Rozpruwacz kulturalny". Filozofia i piękno według Rogera Scrutona

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2020 00:01
- Roger Scruton boleśnie odczuwał to, że żyjemy w świecie nieprawdopodobnie oszpeconym - opowiadała w audycji dr Justyna Melonowska filozof, publicystka miesięcznika "Christianitas".
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Nowy film Komasy stał się ofiarą koronawirusa". Eksperci o kulturze, hejcie i elitach

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2020 14:30
- Nowa produkcja Jana Komasy stała się ofiarą globalizacji - zwracał uwagę Polskim Radiu 24 dr Łukasz Jasina (Teologia Polityczna). - Stał się ofiarą kinowej rzezi, jaką spowodował koronawirus - dodał. Gośćmi audycji "Aria czy barbaria" byli także dr Mikołaj Mirowski (Muzeum Historii Polski) i dr Janusz Janowski (ZPAP).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Joanna Kos-Krauze: polski teatr jest w lepszej kondycji niż polskie kino

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2020 23:00
- Przede wszystkim w kontekście dojrzałości, tematyki czy dialogu. Mamy też bardzo zdolnych dramaturgów - oceniła w Polskim Radiu 24 reżyserka Joanna Kos-Krauze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koronawirus w USA. 45,7 miliona bezrobotnych z powodu COVID-19

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2020 02:20
W Stanach Zjednoczonych liczba osób, które straciły pracę z powodu pandemii koronawirusa, przekroczyła 45 milionów 700 tysięcy. Według danych Departamentu Pracy tylko w ubiegłym tygodniu w całym kraju złożono 1,5 miliona wniosków o zasiłek dla bezrobotnych.
rozwiń zwiń