"Szczególną rolę ma nauczyciel". Nowa lista lektur szkolnych

2017-02-23, 10:01

"Szczególną rolę ma nauczyciel". Nowa lista lektur szkolnych
Wybrane dodano do listy lektur w 8-letniej szkole podstawowej w wyniku uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych.Foto: pexels

Pieśni i piosenki patriotyczne, fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca - takie m.in. teksty dodano do listy lektur w 8-letniej szkole podstawowej. Na liście są też pozycje, które dotąd nie były w szkołach obowiązkowo omawiane. O nowej liście lektur szkolnych dyskutowali w Debacie Poranka Jakub Majmurek (Krytyka Polityczna), dr Krzysztof Mazur (Klub Jagielloński) i dr hab. Maciej Urbanowski (Uniwersytet Jagielloński).

Posłuchaj

23.02.17 Jakub Majmurek, dr Krzysztof Mazur i dr hab. Maciej Urbanowski o nowej liście lektur szkolnych
+
Dodaj do playlisty

Jak podkreślił dr Krzysztof Mazur, jego zdaniem zasadne jest pytanie „co było kryterium doboru poszczególnych dzieł literackich i jakie sposoby interpretacji zakłada MEN”. - Oczywiście wydaje mi się, że jest tu duża wolność nauczyciela i nie chodzi o to, by to narzucać. Jednak gdybyśmy mieli taką informację, wówczas wiedzielibyśmy o intencjach autorów tego kanonu – zauważył gość.

Także dr hab. Maciej Urbanowski zwrócił uwagę na szczególną rolę nauczyciela w omawianiu lektur szkolnych. - Spis lektur jest zawsze rodzajem partytury i to od nauczyciela zależy jak ta partytura zostanie przez niego wykonana - na ile dobrze i na ile atrakcyjnie – wyjaśnił gość.

Dodał, że zadaniem jakie ma szkoła i pośrednio spis lektur, jest budowanie wspólnego języka, wspólnoty komunikacyjnej i wspólnoty wartości. - Wydaje się to czymś naturalnym i zasadniczym w przypadku szkolnictwa. Spis lektur zawsze jest jednak wskazaniem przez instytucję państwa wartości i pewnego języka, który ma być przyswojony przez przyszłych obywateli tego państwa – podsumował.

Z kolei w opinii Jakuba Majmurka, lekcje języka polskiego powinny wyrobić w uczniach nawyk czytania i pokazać, że „literatura nie jest czymś, co zawsze opowiada o całkowicie odległych im światach, ale że może też towarzyszyć im w codzienności”. - Dobrze skonstruowana lista lektur powinna szukać równowagi między tymi dwoma elementami: historią, kanonem i zakorzenieniem, a z drugiej strony pokazaniem uczniom, że literatura to ich świat – wyjaśnił.

Jak dodał, pieśni i piosenki patriotyczne w kanonie lektur były zawsze. - Nie wskazywałbym więc w tym obszarze na jakiś wielki zwrot – podsumował.

Podstawa programowa z języka polskiego wyodrębnia trzy etapy edukacyjne: klasy I-III, IV-VI i VII-VIII. W klasach I-III lista lektur zawiera tylko „propozycje do wspólnego i indywidualnego czytania”. Od IV klasy lektury szkolne dzielą się na obowiązkowe i uzupełniające, czyli zalecane przy czym obok lektur obowiązkowych w każdym roku szkolnym uczniowie będą musieli obligatoryjnie przeczytać także dwie wybrane lektury z listy uzupełniającej.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Filip Memches.

Polskie Radio 24/pr


Debata Poranka w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

_________________

Data emisji: 23.02.17

Godzina emisji: 9:18


Polecane

Wróć do strony głównej