Czy samorządy płacą liniom lotniczym za uruchamianie połączeń?

2016-11-29, 12:34

Czy samorządy płacą liniom lotniczym za uruchamianie połączeń?
Lotnisko w Radomiu/fot.wikipedia.org

Dopłaty od lotnisk i samorządów to dla przewoźników niskokosztowych znaczące źródło przychodu. O warunkach, od których linie lotnicze uzależniają otwarcie trasy lub bazy opowiedział w Polskim Radiu 24 Adrian Furgalski z Zespołu Doradców TOR.

Posłuchaj

29.11.2016 Magazyn Samorządowy
+
Dodaj do playlisty

Jedna z najbardziej popularnych linii niskokosztowych działająca w naszym kraju może otrzymywać rocznie nawet ponad 700 mln euro - czyli więcej niż wynosi zysk linii. Jak tłumaczył gość Magazynu Samorządowego wynika to z faktu, że lotniska i samorządy nie mogą bezpośrednio dofinansowywać tras z uwagi na unijne przepisy. Najczęstszą formą dopłat są więc tzw. opłaty marketingowe.

- Są takie linie, które oferując bardzo niskie ceny biletów, szukają pieniędzy w działalności pobocznej każąc płacić sobie za wybór miejsca w samolocie czy dodatkowy bagaż. Oprócz tego podpisują umowy na tzw. promocję regionu czy portu lotniczego na świecie, którego reklamę można potem znaleźć na stronie przewoźnika, czy w magazynie pokładowym – tłumaczył Adrian Furgalski.

Jak podkreślił gość Magazynu Samorządowego, jeśli za cenę opłat marketingowych, na małym lotnisku lądują samoloty tylko jednej linii - to układ jest chory. Rozwiązaniem jest utworzenie Centralnego Portu Lotniczego, który mógłby np. przesunąć do Modlina loty czarterowe, nocne czy przewoźników niskokosztowych – dodał Adrian Furgalski.

Więcej w całej rozmowie.

Gospodarzem audycji był Jakub Kukla

Polskie Radio 24/kawa

Magazyn Samorządowy w Polskim Radiu 24

_________________

Data emisji: 29.11.16

Godzina emisji: 12:18

Polecane

Wróć do strony głównej