OECD: W Polsce szwankuje komunikacja na linii pacjent-lekarz

2016-12-06, 13:48

OECD: W Polsce szwankuje komunikacja na linii pacjent-lekarz
Podstawowym prawem pacjenta jest prawo do informacji/zdjęcie ilustracyjne/fot.Glow Images/East News

Z niedawno opublikowanego raportu OECD "Health at a Glance 2016" wynika, że w polskiej służbie zdrowia istnieje problem w komunikacji między lekarzami a pacjentami. – W tej kwestii jest bardzo źle – komentował w Polskim Radiu 24 Zbigniew Kowalski z portalu Komunikacjazpacjentem.pl.

Posłuchaj

6.12.16 OECD: Zła komunikacja na linii pacjent-lekarz w Polsce
+
Dodaj do playlisty

– Rezultaty badania nie przerażają, ponieważ w ubiegłym roku wnioski były tak samo złe – mówił Zbigniew Kowalski zauważając, że przyczyny problemów komunikacyjnych na linii lekarz-pacjent od lat pozostają bez zmian. – Lekarze po prostu mają zbyt mało czasu na spotkania z pacjentami – wskazywał gość Polskiego Radia 24. – W kraju jest niewystarczająca liczba lekarzy, przyjmują za dużo pacjentów – dodał Zbigniew Kowalski.

Ekspert zaznaczył również, że efektywność komunikacji na linii pacjent-lekarz zależy także od drugiej strony. – Komunikacja, to zawsze proces dwustronny – mówił gość Polskiego Radia 24 wyliczając elementy, na które składa się prawidłowy proces komunikowania. – To używanie języka zrozumiałego dla obu stron, dobre nastawienie i wiara w drugiego człowieka – wyjaśnił.

Zbigniew Kowalski podkreślił też w Polskim Radiu 24, że komunikacja między pacjentem a lekarzem ma niebagatelne znaczenie w kontekście skuteczności leczenia. – Terapia nie będzie skuteczna, jeżeli pacjent nie będzie robił tego, co powinien – podsumował ekspert.

Więcej w całej rozmowie.

Polskie Radio 24/mp

___________________

Data emisji: 6.12.16

Godzina emisji: 13.18


Polecane

Wróć do strony głównej