X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Polskie Radio

E-recepta: nie zawsze ważna 30 dni

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2020 11:10
Ministerstwo Zdrowia przypomina, że e-recepta ważna jest 30 dni. Jednak są też takie e-recepty, których termin ważności upływa po 7 dniach, innych po 120 lub nawet 365 dniach. Jeśli lekarz nie wpisał daty realizacji ("data realizacji od ..."), to czas na wykupienie e-recepty rozpoczyna się w momencie jej wystawienia. Natomiast jeśli zaznaczył późniejszą datę, to oznacza, że lek można wykupić dopiero od tego konkretnego terminu.  
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/BlurryMe

E-recepty na niektóre leki mają z góry określony termin ważności. Najkrócej ważne są te na antybiotyki – 7 dni, na preparaty immunologiczne 120 dni, w pozostałych przypadkach termin realizacji wynosi 30 dni. Po tych określonych w terminach pacjent już ich nie zrealizuje, chyba że lekarz zaznaczy, że lek można wykupić od konkretnej daty.

– To częste rozwiązanie w przypadku leków na choroby przewlekłe – podkreśla resort zdrowia.

 

 

Data realizacji do...

Receptę ważną rok (365 dni) otrzymają przewlekle chorzy pacjenci, którzy na stałe przyjmują określone dawki leków. Lekarz musi jednak to zaznaczyć. Wtedy na recepcie widnieje dokładna data, do której pacjent może lek wykupić („data realizacji do...”). Warto jednak pamiętać, że w takim przypadku pacjent powinien pierwsze opakowanie leku wykupić przed upływem 30 dni od daty jej wystawienia.

 

 Jeśli pacjent nie wykupi w tym terminie leku, to farmaceuta wyda mniejszą ilość, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty albo od daty realizacji. Zaś przy wykupie kolejnych dawek, już bez względu na to, kiedy pacjent to zrobi, aptekarz nie zmniejszy ilości leku.

 „Na raty”w tej samej aptece

Jednorazowo przy „rocznych” e-receptach można wykupić zapas leków na 180 dni. Nie ma możliwości wykupienia leków od razu na 365 dni. Lekarz powinien na recepcje takiej określić również dawkowanie leku. Jeśli tego nie zrobił, to trzeba ją zrealizować w ciągu 30 dni.

 

 – Jeśli dany lek wypisany przez lekarza w większej ilości, np. 10 opakowań, kupujesz „na raty”, to zakupy muszą odbywać się w tej samej aptece – wyjaśnia Ministerstwo Zdrowia

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/ DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Telefoniczna Informacja Pacjenta. Sprawdź, gdzie znaleźć pomoc medyczną

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2019 18:51
Telefoniczna Informacja Pacjenta czynna jest już przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia i Rzecznika Praw Pacjenta oferuje również video czat i rozmowy w języku migowym. Konsultanci informują o najkrótszych terminach leczenia oraz podpowiadają, gdzie znaleźć pomoc medyczną w nagłej potrzebie, a także w nocy i w dni wolne od pracy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zamiast papieru – specjalny kod. E-recepty dostępne od 8 stycznia

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2020 07:50
Koniec z "papierkową robotą" i rozszyfrowywaniem niewyraźnego pisma lekarzy. Już 8 stycznia w całej Polsce tradycyjne recepty zostaną wycofane z obiegu i zostaną zastąpione e-receptami. Jak z nich korzystać?
rozwiń zwiń