X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Nowe Technologie

To "Coś" Johna Carpentera

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2014 08:50
Zanim John Carpenter zaprzedał duszę showbiznesowi, robił filmy za grosze. Nie interesowały go spektakularne pościgi czy wybuchy. Efekt grozy, strachu i tajemniczości uzyskiwał za pomocą ciekawego montażu, muzyki oraz nowatorskim efektom specjalnym.
Audio
  • Jak przeraża "Coś" Johna Carpentera? (Czwórka/Czwarty wymiar)
Kadr z filmu The Thing, reż. John Carpenter
Kadr z filmu "The Thing", reż. John CarpenterFoto: mat. promocyjne/Universal Pictures

W dorobku artystycznym reżysera nie brakuje tytułów, które wielbicieli filmów grozy zawstydzają, żeby nie napisać: żenują. Ale z drugiej strony Carpenter ma na swoim koncie takie klasyki gatunku jak "Halloween" czy "Coś".

Nakręcony w 1982 roku film to remake "The Thing from another World" Howarda Hawksa z 1951 roku. Literackim pierwowzorem obu filmów było opowiadanie prekursora nowoczesnej SF Johna W. Campbella "Who goes there?", po raz pierwszy opublikowane w czasopiśmie "Astounding" w 1938 roku.

Akcja "Coś" dzieje się w odciętej od świata bazie naukowej na Antarktydzie. Śmierć sieje tam Obcy - przybysz z nieznanej planety, którego pojazd rozbił się niegdyś na Ziemi i który właśnie teraz zbudzony został z lodowego snu. Ma on umiejętność nieustannej zmiany kształtów. Ponieważ egzystuje wyłącznie we wnętrzu żywego organizmu próbuje upodobnić się do swego nosiciela. Zaczyna od psa, kończy na człowieku.

Plakat
Plakat do filmu

- Film powstał w czasach, kiedy nie używano jeszcze komputerów do tworzenia efektów specjalnych. Owszem istniał blue box, ale nie dało się na nim stworzyć monstrum - mówi Bartosz Sztybor. - Carpenter za wszelką cenę chciał uniknąć pokazywania obcej istoty jako człowieka przebranego w kostium. Marzyły mu się potwory mechaniczne. Dlatego poprosił o pomoc Roba Bottina, który udoskonalił technikę Carlo Rambaldiego z "Obcego" i zastąpił aktora mechaniczną konstrukcją, powleczoną gumą i oblepioną składnikami do produkcji spożywczej.

Pierwszym efektem specjalnym w filmie był statek kosmiczny obcego, lecący w kierunku Ziemi i rozbijający się na Antarktydzie, przed narodzinami ludzkiej cywilizacji. Plastikowy model statku miał metr średnicy, a dookoła rozmieszczono 144 punkty świetlne.

Ale cała zabawa zaczyna się już w trakcie początkowych napisów. - W tamtych czasach logo przeważnie było rysowane. Zaś tytuł "The Thing"... był wycięty w blasze - opowiada krytyk filmowy. - Pod spodem pokryto go folią i bardzo mocno podświetlono. Następnie folię podpalono. Wszystko to było dziełem Petera Kurana z firmy Visual Concept Engineering.

Budżet filmu "Coś" wyniósł 15 milionów dolarów. Był to pierwszy tak kosztowny film, jaki John Carpenter zrealizował dla wielkiej wytwórni. Wcześniejsze obrazy reżyserował u małych, niezależnych producentów.

(kul/pj)

Zobacz więcej na temat: Czwórka FILM science-fiction
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dla fanów SF 2014 rok zapowiada się bogato

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2014 14:10
- W tym roku możemy się spodziewać wielu bardzo ciekawych produkcji, ale w sporej części będą to kontynuacje doskonale znanych nam już serii - zapowiada w Czwórce specjalista od kina SF i post-apo Kamil Jasieński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kino futurystyczne bez tajemnic

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2014 12:00
Na ekrany polskich kin trafił już film Spike'a Jonze "Ona". Posłużył on za punkt wyjścia do dyskusji na temat obrazów futurystycznych. - Produkcje science-fiction to diagnoza współczesności w kostiumie futurystycznym - mówi krytyk filmowy Kuba Mikurda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mikołaj Bugajak: przeżywam okres fascynacji muzyką filmową

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2014 16:00
Lada dzień do kin trafi "Karuzela", nowy film Roberta Wichrowskiego. Autorem ścieżki dźwiękowej jest Mikołaj Bugajak, którego fani muzyki znają pod pseudonimem Noon. To pierwszy soundtrack w jego karierze, ale muzyk nie wyklucza, że będzie ich więcej.
rozwiń zwiń